پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

عرف: تایید زمان انتخابات بر عهده شورای نگهبان است

عرف: تایید زمان انتخابات بر عهده شورای نگهبان است

*قانون می گوید اگر نامزد یا نماینده‌ای فوت می‌کند، بررسی فرایند آن از ۷ ماه بعد آغاز می شود. مجلس جدید عملا از خردادماه ۹۹ تشکیل می شود و به ما اعلام می کند دو نماینده کم داریم (که امیدواریم تعداد به همین دو نفر محدود شود)، بعد برای تحمیل نشدن هزینه مضاعف به کشور نزدیکترین زمان انتخابات برای جایگزینی این دو نماینده اعلام می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نخستین انتخابات پیش رو خواهد بود.

تهران- ایرنا- رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تایید زمان برگزاری انتخابات برعهده شورای نگهبان است، درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از زمان‌های پیشنهادی وزارت کشور شهریورماه ۹۹ است.

«جمال عرف» روز سه شنبه در گفت وگویی درباره تغییر زمان برگزاری انتخابات دور دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: طبق قانون، وزارت کشور زمان برگزاری انتخابات را پیشنهاد و شورای نگهبان آن را تایید می کند؛  چه بسا در همین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یک سال قبل دو زمان دوم و هفتم اسفند به شورای نگهبان پیشنهاد شده بود که این شورا، دوم اسفند را تایید کرد.

معاون سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: برای انتخابات دور دوم هم ۲۹ فروردین‌ماه پیشنهاد و تایید شده بود اما برای کنترل شیوع ویروس کرونا و ارزیابی مهیا بودن شرایط عمومی کشور، وزارت کشور با وزارت بهداشت تا یک ماه آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر به این جمع‌بندی برسیم که چون گذشته شرایط تجمع وجود ندارد با تایید نظر شورای نگهبان، زمان آن را تغییر می‌دهیم.

عرف، یکی از زمان‌های پیشنهادی را شهریورماه سال ۹۹ اعلام کرد و افزود: اگر شرایط مانند گذشته باشد در صورت تایید شورای نگهبان، ‌ زمان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از فرورین ۹۹ به شهریور ۹۹ تغییر می‌یابد.

در مجلس علی البدل نداریم

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره جایگزین دو منتخب تهران و آستانه (فاطمه رهبر و محمدرضا رمضانی دستک)، گفت: قانون می گوید اگر نامزد یا نماینده‌ای فوت می‌کند، بررسی فرایند آن از ۷ ماه بعد آغاز می شود. مجلس جدید عملا از خردادماه ۹۹ تشکیل می شود و به ما اعلام می کند دو نماینده کم داریم (که امیدواریم تعداد به همین دو نفر محدود شود)، بعد برای تحمیل نشدن هزینه مضاعف به کشور نزدیکترین زمان انتخابات برای جایگزینی این دو نماینده اعلام می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نخستین انتخابات پیش رو خواهد بود.

عرف درباره جایگزین کردن نفرات بعد به جای دو منتخب متوفی نیز یادآور شد: در مجلس علی‌البدل نداریم  و مردم به آنان رای دادند و این حق مردم است.

وی درباره بدون نماینده بودن حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه تا ۱۴۰۰، گفت:‌ قانون این را می‌گوید مگر اینکه شورای نگهبان تفسیر دیگری ارائه دهد. ضمن اینکه با توجه به شرایط، نماینده نزدیکترین حوزه انتخابیه عهده‌دار امور نمایندگی شهرستان تا زمان انتخاب نماینده جدید خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم و «فاطمه رهبر» منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشتند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *