جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

علی لاریجانی؛ سوژه اختلاف اصولگرایان در دو انتخابات پیش رو

علی لاریجانی؛ سوژه اختلاف اصولگرایان در دو انتخابات پیش رو

 به گزارش ایرنا پلاس علی لاریجانی هنوز به صراحت درباره احتمال حضورش در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری، حرفی نزده ‎است. با این وجود، به نظر می‎رسد حمایت او از دولت روحانی و مراوده‎اش با برخی اصلاح‎طلبان، حالا سوژه اختلاف اصولگرایان تندرو با او شده‎ است.

از حدود یک سال قبل، خبرهایی درباره احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ که حالا نزدیک به ۱۲ سال است بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زده‎، مطرح شد. سید حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مجلس دهم در گفت‎وگوی خود با برنامه اینترنتی رودررو خبر داده بود: اینکه آقای لاریجانی اراده‎اش بر این است که در انتخابات ۱۴۰۰ کاندید ریاست جمهوری شود، یک چیز قطعی است. از اقدامات و فعالیت‎ها و رفت‎وآمدهایش مشخص است.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به روزنامه آرمان گفته بود: آقای لاریجانی قطعاً در آینده سرنوشت سیاسی کشور، نقش تعیین کننده‌ای ایفا خواهد کرد. البته سخن بنده به معنای آن نیست که ایشان قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یا خیر. احتمال دارد ایشان پس از پایان دوران ریاست مجلس دوباره به‌عنوان نماینده در انتخابات مجلس حضور داشته باشند و ریاست مجلس آینده را نیز در اختیار بگیرند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم به شفقنا گفته ‎بود: هر چند آقای لاریجانی صراحتاً نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند.

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‎وگو با نامه‎نیوز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا لاریجانی در مجلس آینده هم رئیس خواهد ماند، اظهار کرده: اگر خود آقای لاریجانی اصلاً در انتخابات شرکت کنند.

با این حال، رئیس فعلی مجلس، حدود سه ماه قبل در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و در واکنش به اشاره علیرضا حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری گفت: استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.

پایداری‎ها؛ مخالفان سرسخت علی لاریجانی

در حالی که گمانه‎زنی‎ها برای احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی تقویت شده ‎است، برخی اصولگرایان سر ناسازگاری با او برداشته‎اند و وحدت جبهه اصولگرایی دچار چالشی جدی شده ‎است. محمدرضا باهنر به نامه‎نیوز گفته ‎است که تیپ دکتر لاریجانی بالاخره کاملاً در جریان اصولگرایی تعریف می‌شود. ولی اینها از آقای لاریجانی در شورای وحدت دعوت نکردند که باید تلاش کنیم ان‌شاءالله حل شود.

باهنر درباره اختلافات پایداری‎ها با سایر اصولگرایان و لاریجانی گفته است: اگر پایداری فکر کند که خودش جدا یک مغازه باز کند مثلاً می‌تواند توفیق داشته باشد، حتماً به جریان اصولگرایی ضربه می‌زند، ولی نتیجه‌اش هم توفیق پایداری نخواهد بود.

آن‌طور که ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا به ایرناپلاس گفته اصولگرایانی که منسوب به جمنا هستند، صد در صد با نامزدی آقای لاریجانی مخالف هستند. از اصولگرایان پایداری هم که چیزی باقی نمانده ‎‎است و تنها سه نفر مدعی‎اند که عقبه‎ای ندارند. البته جبهه پایداری که حدود هفت درصد از مجلس دهم را به خود اختصاص داده، اعلام کرده که در انتخابات مجلس آینده با لیست مستقل حاضر خواهد شد.

اکنون باید دید که لاریجانی، برای شرکت در دو انتخابات آینده، چگونه با مخالفانش کنار خواهد آمد. آیا هزینه کنار گذاشتن پایداری‎ها را می‎پردازد و به سراغ اصلاح‎طلبان خواهد رفت یا با اصولگرایان معتدل‎تر همراه خواهد شد؟

حضور در فهرست اصلاح‌طلبان 

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا به ایرنا گفته ‎است: درباره آقای لاریجانی و طیف لاریجانی باید به چند نکته اشاره کرد. نکته اول این است که ایشان به دلیل وضع نامطلوب اصلاح‌طلبان در افکار عمومی، تمایلی برای همراهی دوباره با آنها ندارد و به همین دلیل، بازگشت به اصول‌گرایی برایشان گزینه محتمل است که البته این باعث ریزش رأی‌های طیف لاریجانی خواهد شد.

مقصود ایمانی از موضوع همراهی دوباره با اصلاح‌طلبان، اشاره به حضور نام لاریجانی در فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان قم در انتخابات مجلس دهم است. البته لاریجانی در این انتخابات مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تشکل ریشه‌دار اصولگرا نیز بود.

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: نکته دوم درباره جریان لاریجانی هم به حساسیت ویژه شخص علی لاریجانی به جریان موسوم به پایداری ربط پیدا می‌کند. در واقع اگر قرار بر هم‌نشینی اصول‌گرایان با پایداری‌چی‌ها باشد، قطعاً لاریجانی حاضر به حضور در فهرست اصول‌گرایی نخواهد بود و اگر هم یا اصول‌گراها پایداری را کنار بزنند یا آنها خودشان از اصول‌گرایان جدا شوند، گمان نمی‌کنم علی لاریجانی مشکلی برای پیوستن به شورای وحدت اصول‌گرایان داشته باشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *