جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

موگرینی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه هشدار داد

موگرینی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه هشدار داد
* اقدام نظامی در شمال شرق سوریه رنج شهروندان را بیشتر و تلاش جاری ائتلاف جهانی علیه داعش را تضعیف می‌کند؛ همچنین چشم‌انداز فرایند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل برای رسیدن به صلح را در این کشور دشوارتر می‌کند.

تهران- ایرنا- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که حمله ترکیه به شمال شرق سوریه باعث به خطر افتادن فرایند سیاسی صلح تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه دوشنبه‌شب در پیامی توئیتری نوشت: اقدام نظامی در شمال شرق سوریه رنج شهروندان را بیشتر و تلاش جاری ائتلاف جهانی علیه داعش را تضعیف می‌کند؛ همچنین چشم‌انداز فرایند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل برای رسیدن به صلح را در این کشور دشوارتر می‌کند.

ساعتی پیش برخی رسانه‌ها از حمله هوایی ترکیه به مواضع «پ‌ک‌ک» و دیگر گروه‌های کرد در منطقه «سمالکا» در استان حسکه سوریه در مرز با عراق خبر دادند.

کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) خبر داد که ترکیه به زودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.
برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان درباره این اقدام ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند.
ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه عاری از نیروهای کرد سوری است.

مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای امن برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.
ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب در تماس تلفنی درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گفت‌ وگو کردند.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان در این گفت وگو اظهار کرد که ایجاد منطقه امن، اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان است.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرده است در صورتی که ترکیه اقدامی در سوریه کند که از خطوط قرمز مد نظر او فراتر باشد، اقتصاد آنکارا را به طور کامل نابود خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا صبح امروز در توئیتی با اعلام عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه، نوشت: وقت آن رسیده که آمریکا از سوریه خارج شود. قرار بود نیروهای آمریکایی برای انجام ماموریتشان تنها ۳۰ روز در سوریه باشند، اما این حضور چندین سال به طول انجامید. اکنون زمان آن رسیده به این جنگ بی هدف پایان داده شود.
وی به بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان اشاره کرد و گفت: آمریکا تنها زمانی می جنگند که به نفعش باشد و تنها برای کسب پیروزی جنگ می کند.
ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نخستین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد؛ تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.
«نیروهای دمکراتیک کرد سوریه» موسوم به “قسد” که مورد حمایت واشنگتن هستند نیز این اقدام آمریکا را بدعهدی توصیف کردند و گفتند که آمریکایی ها از پشت به ما خنجر زدند.
خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در حالی صورت می گیرد که ترکیه از آغاز عملیات جدیدی علیه کردهای سوریه خبر داده است.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *