سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

هشدار دولت موقت بولیوی: مکزیک مقامات سابق را تحویل دهد

هشدار دولت موقت بولیوی: مکزیک مقامات سابق را تحویل دهد
*وزارت امور خارجه بولیوی روز گذشته(جمعه) به مکزیک هشدار داد که اگر سفارتخانه این کشور در لاپاز از تحویل برخی مقامات دولت سابق که به آن سفارتخانه پناه برده اند، امتناع کند، مشکلات بسیار جدی ایجاد می شود و این افراد ممکن است سالها در این سفارتخانه بمانند.

تهران – ایرنا – دولت موقت بولیوی به مکزیک هشدار داد که مقامات سابق را به دولت موقت لاپاز تحویل دهد و در غیر این صورت مشکلات بسیار جدی ایجاد خواهد شد.

پس از شکل‌گیری شبه کودتا در لیبی در هفته های گذشته که منجر به استعفای اوو مورالس و برخی وزیران کابنیه او شد،مورالس به همران برخی اعضای دولت وقت وی به مکزیک پناهنده شدند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه از لاپاز، وزارت امور خارجه بولیوی روز گذشته(جمعه) به مکزیک هشدار داد که اگر سفارتخانه این کشور در لاپاز از تحویل برخی مقامات دولت سابق که به آن سفارتخانه پناه برده اند، امتناع کند، مشکلات بسیار جدی ایجاد می شود و این افراد ممکن است سالها در این سفارتخانه بمانند.

براساس گزارش‌ها، بیش از 20 مقام دولت اوو مورالس رئیس جمهوری مستعفی بولیوی به سفارت مکزیک در لاپاز پناه برده اند که گفته می شود پنج نفر از آنها تحت تعقیب هستند.

کارن لونگاریک وزیر امور خارجه موقت بولیوی اعلام کرد که امتناع مکزیک از تحویل این مقامات سابق متهم  برای انها مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. این افراد باید از سفارت مکزیک در لاپاز خارج شوند.

روابط بولیوی- مکزیک از  زمان عزیمت اوو مورالس به مکزیکوسیتی تیره و تار شده است. دولت موقت بولیوی همچنین اعلام کرده که در دادگاه لاهه از «اوو مورالس» رییس جمهوری به دلیل ارتکاب «جنایت علیه بشریت» شکایت خواهد کرد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) بولیوی که در دور نخست آن مورالس رئیس‌جمهوری وقت پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور آغاز شد. سناتور «جنینه آنیِس»، بعد از کناره‌گیری مورالس از مقام خود در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری روبرو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم  ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *