پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

همکاری یک نهاد منطقه‌ای برای تعیین سرنوشت انتخابات بولیوی

همکاری یک نهاد منطقه‌ای برای تعیین سرنوشت انتخابات بولیوی
*مخالفان دولت بولیوی مدعی هستند که شمارش آراء ناگهان متوقف شده تا زمینه برای پیروزی مورالس در دور اول فراهم شود. مخالفان بر این باورند که آراء نشان می دهد انتخابات به دور دوم کشیده شده اما نهاد انتخاباتی قصد دارد مورالس را پیروز در دور اول اعلام کند.

تهران-ایرنا- همزمان با ادامه گمانه زنی‌ها و مناقشه در مورد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا پذیرفت بر روند شمارش آراء این انتخابات نظارت کرده و در این میان هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

رسانه های غربی گزارش دادند که نهاد انتخاباتی بولیوی روز گذشته به طور رسمی اعلام کرد که با شمارش ۹۷ درصد آراء اوو مورالس حدود ۹.۴۲ درصد از کارلوس مسا رقیبش جلوتر است. به این ترتیب مورالس هنوز نتوانسته اختلاف ۱۰ درصدی را برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم بدست بیاورد.

مخالفان دولت بولیوی مدعی هستند که شمارش آراء ناگهان متوقف شده تا زمینه برای پیروزی مورالس در دور اول فراهم شود. مخالفان بر این باورند که آراء نشان می دهد انتخابات به دور دوم کشیده شده اما نهاد انتخاباتی قصد دارد مورالس را پیروز در دور اول اعلام کند.

به نظر می رسد با این شرایط بررسی نتایج نهایی و اعلام آن چند روز به طول بینجامد. همزمان گزارش ها از تداوم اعتراض مخالفان و درگیری های خشونت آمیز معترضان با نیروهای پلیس در برخی مناطق در روز گذشته حکایت دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد که آنتونیو کوستاس معاون رئیس دیوان عالی انتخاباتی بولیوی در بحبوحه مناقشه بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا کرده است.

از سوی دیگر لوئیس آلماگرو دبیرکل سازمان کشورهای قاره آمریکا اعلام کرد که این سازمان درخواست دولت بولیوی را برای نظارت بر شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری می پذیرد.

همزمان با ادامه تنش ها در بولیوی، اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای در مورد مناقشه در انتخابات بولیوی و ناارامی‌های پراکنده در این کشور ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا نیز ضمن درخواست از طرفهای درگیر در بولیوی برای پرهیز از خشونت، خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد تحولات اخیر بولیوی شد.

اوو مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی فعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی طی سال‌های گذشته شده بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *