پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

«هیثم بن طارق» سلطان جدید عمان کیست؟

«هیثم بن طارق» سلطان جدید عمان کیست؟

 

از میان چهار گزینه مطرح برای جانشینی سلطان عمان در نهایت امروز یکی از پسرعموهای وی برای سلطنت این کشور انتخاب شد؛ فردی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس است.

در پی درگذشت «قابوس بن سعید» سلطان عُمان، شورای دفاع این کشور با حضور شورای خاندان حاکم امروز شنبه (۱۱ ژانویه-۲۱ دی) تشکیل جلسه داد تا جانشین وی را مشخص کند.

پیش‌‎تر چهار اسم برای جانشینی سلطان قابوس مطرح شده بود: «طارق بن تیمور» عموی سلطان قابوس، «اسعد بن طارق» پسرعموی وی، هیثم بن طارق برادر ناتنی اسعد بن طارق و «شهاب بن طارق» برادر ناتنی اسعد بن طارق.

 بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عمان، در جلسه امروز شورای دفاع که با حضور مقامات رسمی مختلف این کشور برگزار شد پاکت حاوی وصیت سلطان قابوس برای جانشینی، باز و نام «هیثم بن طارق آل سعید» پسرعموی سلطان قابوس به عنوان سلطان جدید عمان معرفی شد.

سلطان جدید متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۴ در مسقط پایتخت عمان است و از اعضای شناخته شده خاندان سلطنتی عمان «آل بو سعیدی» است.

بر اساس گزارش الحره وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۹، تحصیلات عالی خود را در دانشکده « پمبروک» دانشگاه کمبریج در انگلیس ادامه داد.

در همین زمینه در ماه دسامبر گذشته که شاهزاده «ویلیام» نوه ملکه و دوک کمبریج به عمان سفر کرد مورد استقبال گرم هیثم بن طارق قرار گرفت.

سلطان هیثم به مدت ۱۸ سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ منصب وزارت فرهنگ را در این کشور بر عهده داشت و در دهه هشتاد نیز در بخش ورزش و جوانان فعال بود.

او در سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ رئیس فدراسیون فوتبال عمان بود و به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس کمیته ملی سازمان بازی‌های آسیایی انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۸۶ از بخش ورزشی به بخش دیپلماتیک منتقل شد و پست معاونت وزارت خارجه در امور سیاسی را به مدت هشت سال از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ بر عهده گرفت.

سلطان قابوس در سال ۱۹۹۴ وی را به عنوان دبیرکل وزارت خارجه و پس از آن در سال ۲۰۰۲ به عنوان وزیر فرهنگ تعیین کرد، پستی که تا به امروز ۱۱ ژانویه بر سر آن بود.

سلطان هیثم بن طارق همچنین به دستور سلطان قابوس مسؤولیت کمیته «چشم‌اندازهای آینده» (الرؤى المستقبلیة) و برنامه‌ریزی برای آینده عمان را بر عهده داشت.

بنا به این گزارش، وی بر روی عنصر «جوان» برای احیای عمان تأکید دارد و پیش‌تر در اظهاراتی که در چارچوب پروژه چشم‌انداز عمان تا ۲۰۴۰ اعلام کرد، تأکید کرد برنامه‌ها در این راستای بر اساس چشم‌اندازهای جوانان عمانی است.

هیثم بن طارق آل سعید سلطان جدید عمان امروز پس از ادای سوگند قانونی بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی تأکید کرد .

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *