پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

وزیر خارجه قطر: دوحه و کویت از لزوم گفت‌وگوی مستقیم با تهران حمایت می‌کنند

وزیر خارجه قطر: دوحه و کویت از لزوم گفت‌وگوی مستقیم با تهران حمایت می‌کنند

* آماده میانجی گری میان ایران با همسایگان عرب هستیم هر چندخصومت تحمیل شده از سوی برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر قطر مانع از آن شده تا دوحه به ایفای نقش میانجی بپردازد.

تهران – ایرنا – شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با تاکید بر لزوم انجام گفت‌وگوی مستقیم شورای همکاری خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران، گفت که کشورش و کویت به عنوان دو عضو این شورا از لزوم گفت‌وگوی مستقیم با تهران حمایت می کنند.

شیخ محمد دوشنبه شب در گفت وگو با برنامه « لقاء الیوم » ( دیدار امروز ) شبکه تلویزیونی الجزیره افزود ؛ آماده میانجی گری میان ایران با همسایگان عرب هستیم هر چندخصومت تحمیل شده از سوی برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر قطر مانع از آن شده تا دوحه به ایفای نقش میانجی بپردازد.

وزیر امور خارجه قطر بر اهمیت درک و پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه در منطقه از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد و گفت ؛ کشورهای یاد شده می بایست به جای در پیش گرفتن تنش به انجام گفت و شنود مستقیم روی آورند.

وی تاکید کرد که قطر و کویت همواره از لزوم گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده اند.

وزیر خارجه قطر در ادامه اظهارات خود در این برنامه در ارتباط با عربستان ابراز داشت: ما بر سر اصول اساسی با عربستان به توافق رسیده ایم و درها برای انجام گفت وگو با همگان گشوده است هر چند هنوز زود است از پیشرفت واقعی در گفت وگو میان دوحه و ریاض سخن به میان آورد.

آل ثانی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که تحقق یافته، گشوده شدن کانال های ارتباط و تماس میان دوحه و ریاض بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که گشوده شدن کانال میان قطر با عربستان زمینه ساز گشوده شدن کانال های دیگری با امارات و بحرین باشد.

وی توضیح داد : از ابتدای به محاصره در آمدن قطر از سوی عربستان ، امارات ، بحرین و مصر در دو سال و نیم گذشته هیچ گونه گفت وگویی میان دو طرف جریان نداشته است و قطر همواره به دنبال یافتن علل و عوامل واقعی بحران بود تا از تکرار ان در آینده جلوگیری به عمل آید و در صدد ایجاد کانال های مناسب برای تعامل با این چهار کشور و حل و فصل اختلافات بوده است.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: عربستان و قطر بر سر مسائل اساسی و بنیادین و مربوط به حاکمیت ملی کشورها و حسن همجواری و وحدت میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به توافق رسیده اند اما سایر جزئیات هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

وی گفت: بحران خیلی به طول انجامید و به همین دلیل حل و فصل آن نیز مدتی طول خواهد کشید و نیازمند انجام گفت وگوهایی است که بهتر است سرپوشیده باقی بماند تا آنکه به مرحله ثمردهی برسد و در آن صورت ما ملت های منطقه را در جریان گفت وگوهای یاد شده قرار خواهیم داد.

وی افزود: درهای دوحه برای گفت وگو با همگان از جمله بحرین و امارات باز است . البته هم اکنون فقط کانال گفت وگو با ریاض باز شده است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: هیچ گونه شرطی برای برقراری صلح و آشتی وجود ندارد و شرایط سیزده گانه مطرح شده در ابتدای بحران دیگر قابل طرح نیستند زیرا مدت زمان ده روزه برای آنها شرط شده بود و کشورهای محاصره کننده قطر به دنبال آن شش شرط وضع کردند که با اصول اساسی کشور قطر کاملا همخوانی دارند زیرا این شرایط بر مردود دانستن تروریسم و یا حمایت از آن و همچنین مردود دانستن رویکرد تنفر و تحریک و دخالت در سیاست های سایر کشورها مبتنی هستند.

آل ثانی در ارتباط با متهم شدن قطر به حمایت از اسلام سیاسی از سوی کشورهای چهارگانه مزبور این ادعا را مردود دانسته و تاکید کرد : قطر به عنوان یک کشور با احزاب و جناح های سیاسی ارتباط برقرار نمی کند بلکه با کشورها و حکومت های قانونی ارتباط برقرار می کند حالا اگر حزب اخوان المسلمین در مصر با تصمیم مردم این کشور به قدرت رسید ، ما نمی توانستیم آن را نادیده بگیریم بر اساس اینکه دولت دنباله رو حزب خاصی است .

وی خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین و هیچ حزب سیاسی دیگری در قطر وجود ندارد.

شیخ محمد  در ارتباط با نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت : این اجلاس با اجلاس های قبلی برگزار شده در دوران محاصره تفاوت چندانی نداشت .

وی ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی در اوضاع و شرایط بهتری در ارتباط با شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود.

مقام قطری گفت که دوران محاصره در بردارنده ضرر و زیان های اجتماعی و امنیتی برای تمام منطقه خلیج فارس بوده هر چند قطر طی این مدت توانست به پیشرفت چشمگیری در زمینه های صنعتی و تجاری دست یابد.

وی افزود: قطر در لیبی از دولت قانونی الوفاق ، در یمن از فرآیند صلح و در عراق و لبنان از خواسته ای مردمی در این دو کشور حمایت می کند.

کشورهای عربستان ، امارات ، بحرین و مصر  از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.
کشورهای تحریم کننده، ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *