جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

ویروس چینی کرونا به آمریکا رسید/دانشگاه هنگ کنگ: ویروس مرموز خطرناکتر از گزارش های رسمی است

ویروس چینی کرونا به آمریکا رسید/دانشگاه هنگ کنگ: ویروس مرموز خطرناکتر از گزارش های رسمی است
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که اولین مورد از ویروس چینی “کرونا” در ایالت واشنگتن تایید شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ویروس خطرناک کرونا که بیش از ۳۰۰ نفر در آسیا را آلوده کرده است در ایالت واشنگتن دی سی گزارش شده است.

براساس این اطلاعیه، بیمار ایالت واشنگتن، مردی ۳۰ ساله است که به تازگی به شهر ووهان سفر کرده است.

دکتر «نانسی مسنیر» مدیر مرکز ملی ایمن‌سازی و بیماری‌های تنفسی روز سه شنبه گفت: اطلاعات به سرعت در حال به روز رسانی هستند و ما امیدواریم که در روزهای آینده اوضاع روشن شود.

به گفته وی، اطلاعات کلیدی تعیین کننده سرعت ویروس از شخصی به شخص دیگر است.

سازمان بهداشت جهانی همزمان با گسترش ویروس مرموز «کرونا» به شهرهای بیشتری در چین، خواستار برگزاری نشست اضطراری برای بررسی این بحران شد.

به گزارش خبرگزاری چینی شینهوا، کمیسیون بهداشت ملی چین تایید کرده که این ویروس نوعی ذات الریه ایجاد می‌کند که قابل انتقال از یک فرد به فرد دیگری است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفته که مهار این ویروس و حفظ جان مردم اولویت اصلی او را تشکیل می‌دهد.

مقام‌های سایر کشورهای چهان از جمله در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی، غربالگری مسافران از شهر ووهان را که اولین محل کشف این ویروس بود آغاز کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت ضمن درخواست برگزاری این نشست در روز چهارشنبه اعلام کرده که منبع حیوانی ظاهرا علت اصلی شیوع این ویروس است اما برخی از تماس انسانی نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.

این سازمان مستقر در ژنو تاکنون توصیه‌ای درباره محدودیت سفر یا تجارت ارائه نکرده است.

براساس گزارش رویترز، کره جنوبی روز دوشنبه اولین مورد ابتلا به این ویروس را اعلام کرد و از این رو چهارمین مورد از شیوع این بیماری در خارج از مرزهای چین را نشان داد.

علائم ابتلا به این ویروس شامل تب و مشکلات تنفسی است که به علائم ناشی از دیگر بیماری‌های تنفسی شباهت دارد و کار تشخیص را سخت می‌کند. تاکنون مواردی از ابتلا به این بیماری در خارج از چین و در کشورهایی چون تایلند، ژاپن نیز گزارش شده است.

تکمیلی:/

این ویروس تاکنون حدود ۴۴۰ نفر را آلوده کرده که دستکم ۹ نفر بر اثر مبتلا شدن به بیماری ناشی از این ویروس جان خود را در چین از دست داده‌اند.

دانشگاه هنگ کنگ: ویروس مرموز خطرناکتر از گزارش های رسمی است
دانشگاه هنگ کنگ تحقیقاتی انجام داده است که بر اساس آن شیوع ویروس مرموز در چین به مراتب گسترده تر و خطرناکتر از گزارش های رسمی است.

روزنامه ساوت چاینا روز چهارشنبه به نقل از این دانشگاه آورده است دستکم شمار کسانی که در شهر ووهان مرکز شیوع ویروس به آن مبتلا شده اند بیش از یک هزار و ۳۴۰ نفر بوده است این در حالی است که آمار رسمی نشان می دهد شمار کسانی که در این شهر به این ویروس که شبیه ذات الریه است و ویروس ووهان خوانده می شود حدود ۳۰۰ نفر براورد شده است.

در همین حال تحقیقات دانشگاه حاکی است که این ویروس ناشناخته که از مشتقات ویروس بیماری مرگبار سارس است که سال ۲۰۰۳ جان بیش از ۷۰۰ نفر را در سراسر دنیا گرفت و به بیش از ۲۰ شهر دیگر چین سرایت کرد.

دانشگاه می افزاید ترسیم آماری ثابت می کند که این ویروس دستکم بیش از یکهزار و ۳۴۰ نفر را در شهر ووهان آلوده کرده و شمار کسانی که در شهرهای دیگر آلوده شده اند بیش از ۱۱۶ نفر است.

چین می گوید ۲۷۰ مورد از این ویروس مربوط به شهر ووهان و کل استان «خو بی» است که این شهر در آن واقع است و کل مبتلایان حدود ۳۰۰ نفر هستند.

همزمان اعلام شده است سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان در حال همکاری بسیار نزدیک با مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین هستند این سازمان قرار است چهارشنبه شب برای رسیدگی به این مساله و شیوع این بیماری در چین و کشورهای دیگر جلسه اضطراری تشکیل دهد.

دولت هنگ کنگ اعلام کرده است خود را برای یکی از بدترین سناریوهای بیماری که می تواند انتقال ویروس از انسان به انسان باشد آماده می کند در همین حال گزارش ها نشان می دهد که در شهر ووهان تاکنون ۶ نفر جانشان را بر اثر ابتلا به این ویروس تاجی شکل از دست داده اند.

افزون بر این شمار کادر پزشکی بیمارستان که به این ویروس آلوده شده اند به ۱۵ نفر رسیده است که این می تواند نشانه بسیار خطرناکی از انتقال آلودگی از فرد به فرد باشد.

کارشناسان می گویند ویروس احتمالا از حیوانات وحشی به انسان انتقال یافته است و می تواند از انسان به انسان منتقل شود و اگر کنترل و پیشگیری جدی صورت نگیرد ممکن است مانند ویروس سارس گسترده شود.

منبع :  ایرنا و به نقل از شبکه‌ ای بی‌سی نیوز

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *