جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

پشت پرده تشویق حریری به استعفا چیست؟

پشت پرده تشویق حریری به استعفا چیست؟
*جنبلاط و جعجع به دنبال این هستند که اعتراضات مردمی را به سکویی برای حمله به حزب الله تبدیل کنند به این معنی که با تشویق سعد حریری به استعفا رئیس جمهور را نیز تحت فشار قرار داده و او را نیز به استعفا دعوت کنند و سپس حزب الله را مسئول اوضاع مالی و اقتصادی موجود و تعامل با آن معرفی کنند آن هم در شرایطی که حزب الله با فشارها و حملات بین المللی روبه رواست .

بیروت- ایرنا- با آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان به معضلات اقتصادی یکی از گزینه هایی که از سوی برخی سیاستمداران این کشور مطرح می شود، استعفای سعد حریری نخست وزیر است؛ در خواستی که به نظر می رسد در پس آن اهدافی فراتر از استعفای یک نخست وزیر نهفته است.

به نوشته روزنامه الجمهوریه لبنان، روز گذشته اخباری مبنی بر اینکه رویکرد حریری در شرایط کنونی مبتنی بر استعفا خواهد بود، منتشر شد اما وی در سخنرانی که عصر دیروز انجام داد از مهلت ۷۲ ساعته به دولت برای برون رفت از بحران خبر داد.

همچنین روز گذشته تماس های متعددی بین حریری و “میشل عون” رئیس جمهوری و “نبیه بری” رئیس پارلمان و نیز تماس هایی بین المستقبل و حزب الله انجام شد.

الجمهوریه با اشاره به اینکه اکنون مشخص نیست گزینه های سعد حریری چیست، در ادامه نوشت: استعفای نبیه بری (رییس مجلس ) کاملا مردود است زیرا لبنان تحمل چنین گزینه ای را ندارد و چنین گامی مشکل موجود را نه تنها حل نمی کند بلکه پیچیدگی آن را دو چندان می کند.

به نوشته این روزنامه ، در این میان جنبش امل اعتراضات مردمی را حق قانونی برشمرد و جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز پس از دیدار با رئیس جمهور و تعدادی از وزیران و نمایندگان پارلمان موضع مشابهی اتخاذ کرد.

روزنامه “البناء” نیز در این باره نوشت: “ولید جنبلاط” رئیس حزب سوسیال ترقیخواه و “سمیر جعجع” رئیس حزب “القوات اللبنانیه” (نیروهای لبنانی) استعفای سعد حریری را خواستارند.

این دو به دنبال این هستند که اعتراضات مردمی را به سکویی برای حمله به حزب الله تبدیل کنند به این معنی که با تشویق سعد حریری به استعفا رئیس جمهور را نیز تحت فشار قرار داده و او را نیز به استعفا دعوت کنند و سپس حزب الله را مسئول اوضاع مالی و اقتصادی موجود و تعامل با آن معرفی کنند آن هم در شرایطی که حزب الله با فشارها و حملات بین المللی روبه رواست .

این در حالی است که سمیر جعجع روز گذشته اوضاع جاری لبنان را “انقلاب مردمی حقیقی” برشمرد و در گفت‌وگو با العربیه گفت: “به طرف‌های قدرت در لبنان نمی توان امید بست و شایسته حکومتداری نیستند”.

جعجع همچنین  حزب‌الله لبنان را مسئول نابسامانی‌های اوضاع لبنان دانست و ادعا کرد که «حزب الله خیلی نگران است و بخشی از هوادارانش علیه این حزب قیام کرده‌اند». او در ادامه گفت: «حزب الله از اوضاع کنونی در لبنان ضرر می‌کند».

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *