سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

چرا روابط امارات و عمان متشنج شده است؟

چرا روابط امارات و عمان متشنج شده است؟
*شبکه جاسوسی امارات قصد داشت افسران و سیاستمداران عمانی را به نفع طرح راهبردی امارات به  کار گرفته و بدین ترتیب زمینه مورد نظر خود را برای دوره پس از سلطان قابوس و ملحق کردن عمان به کشور امارات در چارچوب طرح امارت نشین های خودمختار فراهم آورد.

تهران – ایرنا – روزنامه القدس العربی نوشت که منابع آگاه در منطقه خلیج فارس معتقدند بحران های بسیاری باعث شعله ور شدن تنش در روابط میان عمان و امارات شده است که برجسته ترین آنها موضوع جاسوسی است.

این روزنامه چاپ لندن در شماره امروز (جمعه ) خود به نقل از منابع یاد شده از موضوع « جاسوسی امارات » به عنوان برجسته ترین بحران میان دو کشور امارات و عمان یاد کرد و افزود: سازمان اطلاعات عمان توانسته شبکه جاسوسی شکل گرفته توسط سازمان اطلاعات نظامی امارات را متلاشی کند.

منابع مزبور خاطرنشان کردند: شبکه جاسوسی امارات قصد داشت افسران و سیاستمداران عمانی را به نفع طرح راهبردی امارات به  کار گرفته و بدین ترتیب زمینه مورد نظر خود را برای دوره پس از سلطان قابوس و ملحق کردن عمان به کشور امارات در چارچوب طرح امارت نشین های خودمختار فراهم آورد.

تارنمای اطلاعاتی « استرانفور » آمریکا؛ با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد: عربستان و امارات، سلطنت عمان را تحت فشار قرار داده اند تا مواضع خود را در مورد بسیاری از مسائل تغییر دهد و سیاست خارجه خود را هماهنگ با ابوظبی و ریاض تنظیم کند.

استرانفور نوشت: مسقط در مورد کشمکش های جاری در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سیاست بیطرفانه ای اتخاذ کرده است. اما عربستان و امارات، آن را تحت فشار قرار داده اند تا روابط خود با ایران را قطع کند.

تارنمای مزبور با نام بردن از عمان به عنوان کشوری با تجربه در زمینه ایجاد موازنه قوا افزود: مسقط برای مقابله با این فشارها، از روابط گسترده و برجسته خود با قدرت های بین المللی و منطقه ای سود می جوید. در واقع هم اکنون عمان در حال پرداخت بهای بی طرفی خود در برابر برخی از همسایگان عرب خشمگین خویش است، زیرا  مانع شد که عربستان و امارات بتوانند نقش و حضور مسقط را در شورای همکاری خلیج فارس به یک نقش و حضوری ظاهری تبدیل کنند.

مسقط همچنین حاضر نشد علیه قطر در کنار امارات قرار گیرد و با محاصره تحمیل شده علیه دوحه مقابله و از رابطه خود با قطر محافظت کرد و به روابط تجاری و سیاسی خود با ایران نیز ادامه داد.

در ارتباط با جنگ عربستان و امارات علیه یمن، مسقط به منظور فراهم کردن زمینه مذاکرات تصمیم گرفت تا با تمامی طرف های ذیربط ارتباط خود را حفظ کند و با امارات جهت تسلط یافتن بر استان «المهره شرقی» در یمن به عنوان منطقه تحت نفوذ سلطنت عمان در حال رقابت بسر می برد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *