جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

چرا سوال نپرسیم؟ ( دیکتاتوری کوچک تاج )

چرا سوال نپرسیم؟ ( دیکتاتوری کوچک تاج )

*در اینکه برخی خبرنگاران ممکن است خطا کنند تردیدی نیست اما بر چه موازینی می‌شود آن را بی‌ربط دانست؟ چطور می‌شود دم از فوتبال حرفه‌ای زد و بوندس لیگا و لالیگا را نشانه رفت و گفت قله آنجاست اما عملاً دهان خبرنگار را مثل کشورهای عقب مانده بسته نگه داشت!

*هیچ‌کس منکر برخورد با تخلف و قانون‌شکنی نیست، بزرگترین آرمانی که عموم خبرنگاران شریف آن را دنبال می‌کنند اتفاقاً رعایت قانون و حقیقت است اما بهتر نیست این قانون که آقای تاج به آن استناد می‌کند را روشن و شفاف به اطلاع همگان برسانند تا خطوط قرمز را روشن‌تر بشناسیم؟

درست روزی که از برگزاری «کارگاه آموزشی قوانین رسانه‌ای برای خبرنگاران و عکاسان حوزه فوتبال و مدیران رسانه‌ای باشگاه‌ها» توسط فدراسیون فوتبال، به عنوان یک اقدام تحسین برانگیز سرمست بودیم، سخنان مهدی تاج همه را شگفت‌زده کرد.

او در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «به رسانه‌ها ابلاغ کرده‌ایم باید فقط درباره همان مسابقه از سرمربیان فوتبال سؤال کنند و اجازه این را ندارند که سؤال‌های بی‌ربط بپرسند و اگر این کار را انجام دادند مدیر‌رسانه‌ای ابتدا تذکر می‌دهد و خبرنگار از هر رسانه‌ای که باشد کارتش را ضبط می‌کنیم و قانون به ما این اجازه را داده است که تا ۴ سال از فعالیت فوتبالی محرومش کنیم».

این سخنان با واکنش تند رسانه‌ها همراه شد. ایرنا در یادداشتی با عنوان «دیکتاتوری کوچک تاج» به بررسی این ماجرا پرداخت که اصولاً بر اساس کدام قانون فدراسیون فوتبال می‌تواند خبرنگار را محروم کند؟

از منظر دیگر می‌توان پرسید مرجع تشخیص دهنده سؤال بی‌ربط چه کسی است؟ نهاد برخوردکننده خود فدراسیون فوتبال است؟ نکند این فدراسیون شعبه قضایی به ریاست آقای تاج تأسیس کرده و ما بی‌خبریم؟ این خط و نشان کشیدن و تهدید کردن جماعت بی‌پناهی مثل خبرنگاران به سود چه کسی است؟ فوتبال؟ کشور؟ آقای تاج؟ فدراسیون فوتبال؟

در اینکه برخی خبرنگاران ممکن است خطا کنند تردیدی نیست اما بر چه موازینی می‌شود آن را بی‌ربط دانست؟ چطور می‌شود دم از فوتبال حرفه‌ای زد و بوندس لیگا و لالیگا را نشانه رفت و گفت قله آنجاست اما عملاً دهان خبرنگار را مثل کشورهای عقب مانده بسته نگه داشت!

علی‌رغم همه نقدهای موجود در خصوص فساد و ناراستی، فضای فوتبال یکی از آزادترین فضاهای ممکن در کشور است. به اندازه کافی رسانه و چشم ناظر دارد به همین خاطر معمولاً هر رفتاری با دقت و حساسیت مورد نقد قرار می‌گیرد آیا دستوری برای بستن این اندک فضا رسیده است؟ آیا آنها که این فرامین را صادر می‌کنند می‌دانند تبعاتش در ایجاد خشم و ناامیدی اجتماعی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان که دنبال‌کنندگان اصلی این فضا هستند تا چه اندازه مخرب است؟

هیچ‌کس منکر برخورد با تخلف و قانون‌شکنی نیست، بزرگترین آرمانی که عموم خبرنگاران شریف آن را دنبال می‌کنند اتفاقاً رعایت قانون و حقیقت است اما بهتر نیست این قانون که آقای تاج به آن استناد می‌کند را روشن و شفاف به اطلاع همگان برسانند تا خطوط قرمز را روشن‌تر بشناسیم؟

بستن دهان منتقدان و پرسشگران تحت هر عنوانی و در هر فضایی موجب رشد دیکتاتوری می‌شود. به احترام مردم و کشور و دینی که آزادی و آزادگی از شعارهای کلیدی آن در طول تاریخ بوده است، با چنین بسترسازی‌هایی باید

مقابله کرد.

احسان محمدی

منبع : newspaper.i​ran-varzeshi.‎​com

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *