پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

کاخ سفید: ترکیه به زودی عملیات خود در شمال سوریه را آغاز می کند

کاخ سفید: ترکیه به زودی عملیات خود در شمال سوریه را آغاز می کند
کاخ ریاست جمهوری آمریکا بعد از گفتکوی تلفنی ترامپ و همتای ترکیه‌ای مدعی شد از عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه حمایت نکرده و نیروهایش را از این منطقه دور نگه می‌دارد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که بعد از مکالمه تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه صادر شد، اعلام کرد واشنگتن از عملیات ترکیه در شمال سوریه حمایت نخواهد کرد.

گفتنی است چندی پیش رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از قصد خود برای انجام عملیات قریب‌الوقوع در شرق رود فرات با هدف پاکسازی منطقه از یگان‌های کردی مدافع خلق سوریه خبر داد.

کاخ سفید در بیانیه خود ضمن تائید مکالمه تلفنی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای ترکیه‌ای، اعلام کرد: ترکیه به زودی عملیات در شمال سوریه را که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بود؛ اجرایی می‌کند. نیروهای مسلح آمریکا از این عملیات حمایت نکرده و در آن مشارکت نمی‌کنند. نیروهای آمریکایی که خلافت داعش را شکست داده‌اند (!) بیش از این در حوالی این ناحیه حضور نخواهند داشت.

گفتنی است در ماه میلادی آگوست، آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه که عاری از یگان‌های کرد مدافع خلق باشد؛ توافق کردند.

این در حالی است که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعدها اعلام کرد گمان نمی‌کند تلاش‌ها با آمریکا در راستای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه راه به جایی ببرد و کشورش برای رسیدن به خواسته مطلوب خود، آماده حمله نظامی است.

آنکارا به این یگان‌ها به چشم شاخه‌ای از پ ک ک نگاه کرده و آنها را تروریستی می‌داند حال آنکه واشنگتن با آنها شراکت راهبردی دارد.

ادعاها مبنی بر مرزبندی یا عملیات نظامی در خاک سوریه در حالی مطرح می‌شود که ترکیه و آمریکا هیچ یک برای حضور در این کشور، از دولت دمشق کسب تکلیف نکرده‌اند!

منبع : مهر

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *