جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

گلایه های رئیس از تخریب مجلس طی ۴ سال

گلایه های رئیس از تخریب مجلس طی ۴ سال

*هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که به این میزان تلاش داشته با الفاظ سبک با تحقیر و با تخریب مواجه شود.

 روز گذشته مجلس آخرین روز کاری خود را پشت سر گذاشت و برخی گزارش های قرائت نشده و طرح های بررسی نشده در دستور کار قرار گرفت اما نقطه عطف روز  ساله بود.جایی 4 آخر سخنان گلایه آمیز علی لاریجانی در گزارش که وی از بی عرضه نامیدن و تحقیر و تخریب مجلس با الفاظ سبک ابراز گلایه کرد. 

لاریجانی با اشاره به مظلومیت مجلس دهم از جفایی که به ناحق در حق مجلس صورت گرفت گفت و اظهارداشت:

این همه مصاحبه و تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان «بگم بگم» های سابق به ذهن متبادر نمی کند. گرچه وی در آخرین نطق مخالفین خود را حلال کرد و از آنها نیز حلالیت طلبید که این سکانس پایانی مجلس دهم بود.   پایانی بر یک آغاز مجلس دهم را شاید بتوان یکی از مجالس موفق در حوزه آزادی بیان، عملکرد، تصویب قوانین، لوایح و حوزه نظارت ارزیابی کرد.

تصویب قوانین مهمی مثل برنامه ششم توسعه، قانون تجارت که از زمان دولت اصلاحات در مجلس مانده بود و مجلس دهم جرات تصویب آن را داشت، قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، طرح اصلاح قانون انتخابات، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان و قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه  ساله نمایندگان مردم در خانه ملت بود.
اما با این 4بخشی از عملکرد وجود این مجلس بارها از سوی برخی رسانه ها و حتی شخصیت ها مورد هجمه و انتقادات شدیدی قرار گرفت. انتقاداتی که اغلب سویه سیاسی داشت نه کارشناسی. از بازی در زمین دولت و هموار کردن راه دولت گرفته تا لابی برای عبور از نظارت و نظارت ضعیف و حتی برچسب زدن به برخی نمایندگان آزاد اندیش و تخریب و سیاه نمایی علیه آنها. هر چند در برخی مواقع نیز مجلس در ساختارهای حاکمیتی از عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری کنار گذاشته شد و همین امر موجب گردید تا جامعه نیز دیگر مجلس را در راس امور نبیند.

نمونه بارز این مساله را نیز می توان در ماجرای افزایش قیمت بنزین، تصمیم گیری در شورای عالی سران قوا و حذف مجلس به عنوان تنها نهاد قانونگذاری کشور از روند تصمیم گیری دید. البته گستردگی سایه برخی نهادها مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام به خصوص هیأت نظارت و تغییر و تحول در مصوبات مجلس را نیز می توانا ز دیگر علل تنزل جایگاه مجلس از دید بسیاری از نمایندگان و کارشناسان دانست. با همها ینا وصاف مجلس دهم با تمام تحدید جایگاه و تخریب و تخطئه ها کار خود را به پایان رساند و در کتاب تاریخ مجالس کشور قرار گرفت و باید منتظر آغاز به کار مجلس یازدهم با رویکردهایی دیگر و البته تقابل با دولت باشیم. شاید بهتر است که مجلس یازدهم روی کار آید و چندی از عملکردش بگذرد تا جامعه و منتقدان امروز مجلس به سنت معروفا ز مجلس دهم و عملکردش به نیکی یاد کنند.   گلایه های رئیس چهارشنبه آخرین صفحه از دفتر کاری مجلس دهم ورق خورد  ساله خانه ملت پرداخت.

4و رئیس مجلس به گزارش عملکرد

 

گزارشی که گلایه هایش کم نبود. رئیس مجلس اظهار داشت: برخی در رسانه ها مجلس دهم را بی عرضه نام گذاری می کنند که این ظلمی به مجلس است. سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد.

این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد. خبر آنلاین نوشت؛ علی لاریجانی گفت: در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود. وی افزود: عمده کوشش مجلس این بود که گره ای از مشکلات مردم باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست ابراز کردند.

هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که به این میزان تلاش داشته با الفاظ سبک با تحقیر و با تخریب مواجه شود. رئیس قوه مققنه در خصوص تخریب مجلس  سال گذشته هیچ یک از این مجالس به این 4۰دهم افزود: طی این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود نه تنها از سوی دشمنان که البته دشمنان باید دشمنی کنند بلکه از سوی کسانی که انتظار می رفت حرمت قوه مقننه و نهاد مهمی را از نظام پاس بدارند. واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد این موضوع به این معنا نیست که نباید انتقادی انجام شود یا مجلس دهم ضعفی نداشته بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

وی بیان کرد: به نظرم با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم های سابق به ذهن متبادر نمی کند.   از مخالفین می گذرم لاریجانی در ادامه صحبت های خود اذعان کرد: اگر عده ای این قوه را بشکنند یا عده ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می ماند. سیاست ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می طلبد اما برخی فکر می کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه ای، انقلاب و نظام را حفظ می کنند در حالی که باید  سال چقدر 4۰دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این وجاهت داشته است.

عضو شورای عالی سران قوا تاکید کرد: مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده است و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم. لاریجانی تصریح کرد: ممکن است عده ای با بنده مخالف باشند اشکالی ندارد اما نباید نهادی را تضعیف می کردند. همه مخالفینم نزد من محترم هستند اگر در ا ین مخالفت حقی بر گردن این جانب بود از آن می گذرم و آنها را حلال می کنم و اگر آنها هم حقی دارند من را حلال کنند.

منبع : آرمان ملی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *