پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” یک شورای نگهبانِ خوش‌ساخت ” یاد داشتی از « عبدالله زنجانی »

” یک شورای نگهبانِ خوش‌ساخت ” یاد داشتی از « عبدالله زنجانی »

شاهد ترکیبی خوش ساخت از شورای نگهبان هستیم که در سایه‌ تدبیر امام خامنه‌ای نوید اتفاقاتی نو در آینده را می‌دهد. انتظاراتی که با انتخاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان توسط رهبر معظم دوچندان شده است.

 

عبدالله زنجانی می نویسد :

شورای نگهبان دومین رکن نهاد قانون‌گذاری در کشور است که هدف اصلی آن صیانت و پاسداشت قانون اساسی و احکام اسلامی است.  آنچه جان مایه‌ی اجتهاد تاریخی شیعه بوده، درنوردیدن مرز دانش و پیش بردن نظامات اجتماعی مبتنی بر ظرفیت های درون فقهی است. اصلی که در مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی در تصویب مواد مربوط به شورای نگهبان نیز مورد توجه اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی قرار گرفته است بر این اساس شورای نگهبان شورایی است که نگهبان کارآمدیِ فقه شیعه و پاسخگوییِ قانون اساسی است، رسالتی که دوسویه، حقوق ملت را می‌پاید و سعادت او را در عمل به احکام الله تضمین می‌کند.

 

انقلابی جهانی شده
امروز انقلاب اسلامی به وضوح ابعاد بین‌المللی بیشتری یافته و به یمن گام دوم، در مسیر یک جهش تاریخی در صدور دستاوردهای فرهنگی خویش قرار گرفته است. بدون شک تامینِ حمایت و پشتوانه‌ی قانونی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق آرمان بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی است و این مهم نیاز به فقهاء و اندیشمندانی دارد که در کنار اسلام‌شناسی و فقاهت، موضوع‌شناسانی متبحر و آشنا به فرهنگ و اقتضائات بین‌الملل باشند.

 

یک شورای نگهبان خوش ساخت
بدون شک شاهد ترکیبی خوش ساخت از شورای نگهبان هستیم که در سایه‌ی تدبیر امام خامنه‌ای نوید اتفاقاتی نو در آینده را می‌دهد. انتظاراتی که با انتخاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان توسط رهبری معظم دوچندان شده و اندیشمندان را به ایجاد تحولاتی در سامانه تقنین امیدوارتر کرده است. تحولاتی شدنی، به ویژه با تکیه بر حضور فقهای کارکشته و زبردستی که سابقه‌ی ریاست چندین دوره‌ای قوه قضاییه را به عهده دارند، عضویت فقیهی که یکی از پر رونق‌ترین دروس خارج حوزه‌های علمیه را داراست، فقیه اقتصاددانی که علم روز را خوب می‌فهمد و دبیری که نشان داده در عین شجاعت و اجتهاد، بسیار مشورت‌پذیر است و فقیه تازه منصوبی که یک ایدئولوگ و نظریه‌پرداز در عرصه‌ی فقه تربیت است، در ده‌ها کشور جهان حضور موثر داشته و ده‌ها هزار دانش‌آموخته علوم انسانی_اسلامی از بیش از ۷۰ ملیت را تربیت نموده است و از همه مهم‌تر سال‌های طولانی مورد اعتماد رهبر فرزانه در اداره عالی‌ترین نهاد تربیت دینی در عرصه‌ی بین‌الملل بوده که اینها همه، فقیهی روزآمد و وارث سنت‌ها از او ساخته است.

 

تمدنی مانا در آستانه ظهور
باید منتظر بود و دید که این شورا چقدر می‌تواند انتظار اندیشمندان را از یک شورای نگهبانِ در ترازِ تمدن نوین اسلامی برآورده کند. شورایی که انتظار می‌رود تا به استقبال طرح‌ها و لوایح رود، مامنی برای صاحب‌نظران دانشگاهی و درگاهی برای زایش محصولات نوین فقهی به دست فضلای جوان حوزه‌های علمیه و در نهایت سرچشمه‌ای برای جوشش آراء راهگشای حقوقی باشد و در یک کلام شورایی باشد که مکتب نوینی از فقه تمدنی را به دنیای اسلام عرضه کند.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *