پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

یک شورا و هزار سودا، یک جبهه و هزار چالش

یک شورا و هزار سودا، یک جبهه و هزار چالش
*«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان روزی که به این منصب انتخاب می شد شاید هرگز تصور نمی کرد چنین آماج انتقادات از یک سو و طرفداری ها از سوی دیگر باشد. این روزها اما بازار انتقاد و حمایت از او داغ است.

تهران- ایرنا- شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همچنان عرصه جدال موافقان و مخالفان این شورا است در اردوگاه رقیب هم اصولگرایان همچنان دست به گریبان چالش وحدت و پاشنه آشیل آن یعنی جبهه پایداری هستند.

فعالیت های احزاب هر هفته منسجم و پربارتر از هفته قبل می شود و آرام آرام کمیته های انتخاباتی در حال تشکیل هستند. تلاش ها برای انسجام و کاستن از سوتفاهم ها هم با شدت بیشتری پیگیری و مانیفست های انتخاباتی هم در کلام و گفت وگوهای شخصیت های سیاسی آشکار می شود.

منتقدان و موافقان شورا و رئیسش

«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان روزی که به این منصب انتخاب می شد شاید هرگز تصور نمی کرد چنین آماج انتقادات از یک سو و طرفداری ها از سوی دیگر باشد. این روزها اما بازار انتقاد و حمایت از او داغ است.

«علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در واکنش به عملکرد فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری گفته بود:

«عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اول یک عذرخواهی به مردم و اصلاح طلبان بدهکار است، با توجه به عملکردی که در این رابطه از خود برجای گذاشت.»

«بیژن نوباوه» اصولگرا هم در انتقاد از عارف گفته است:

«وقتی با فرد بالای لیست امید که نمی‌خواهم اکنون اسم آن را بیاورم اما قبلا آورده‌ام، صحبت می‌کنیم و او می‌گوید من فقط ۶نفر اول لیست را می‌شناسم یعنی بدترین اتفاق ممکن و با این حرف جز عقب مانده‌ترین کشورها می‌شویم

«صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ارزیابی عملکرد عارف و فراکسیون امید گفته است:

«به هیچ عنوان نمره قابل قبولی را به عملکرد عارف نمی‌دهم اما مساله تنها رئیس فراکسیون امید نیست. همین نمره منفی را به اشخاص دیگری همچون سعید حجاریان، مصطفی تاج‌زاده و مابقی چهره‌های اصلاح‌طلب هم می‌دهم. عملکرد آن‌ها بسیار به اصول‌گرایان شبیه شده است

«ناصر ایمانی» دیگر چهره اصولگرا هم درباره عارف و جناح رقیب گفته است:

«این روزها باید جناح اصلاح‌طلب را محافظه‌کار و جناح اصولگرا را تندرو دانست. موضع فراکسیون امید محافظه‌کاری نیست. مشکل این‌ جریان این‌ نیست. اما روحیه برخی افراد نظیر عارف را زمانی که با خط مشی فردی‌ مثل مصطفی تاجزاده مقایسه می‌کنیم، فاصله‌ها مشخص‌ می‌شود.»

«اسماعیل گرامی مقدم» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مقام دفاع از عارف گفته است:

«اگر آقای عارف به مسائل جامعه نپرداخته، احزاب چه قدر به مسائل جامعه پرداختند تا از طریق مقایسه کردن با عملکرد عارف، بتوان میزان ضعف او در مدیریت شورا را به دست داد. من نقدها را می‌پذیرم. اما نباید مخاطب نقدهای او آقای عارف باشد، بلکه به همه بر می‌گردد. یعنی انتقادات [عبدالله]  ناصری به همه اصلاح‌طلب‌ها و احزاب سیاسی زیرمجموعه اصللاحات بر می‌گردد

«سعید نورمحمدی» عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم معتقد است:

«تصور ما بر این است که عده‌ای تصمیمات خودشان را به  خاتمی و  عارف تحمیل می‌کنند و برای مشروعیت بخشیدن به سیاست‌هایشان، خودشان را پشت آنها پنهان می‌کنند

دیگر عضو اعتمادملی اما نظر متفاوت تری دارد؛ «محمد صادق جوادی حصار» می گوید:

برای دعوت از افراد حقیقی در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان «قید در صورت نیاز» آمده بود که در عمل باعث شد یک سوم اعضای این شورا هم در مرکز و هم در استان‌ها افراد حقیقی باشند، این روند منطقی پیش نرفت و سوء استفاده هایی انجام گرفت. به همین دلیل افرادی با ظرفیت پایین در اثر همین کارکرد وارد لیست‌های انتخاباتی شدند.

«احمد حکیمی پور» دبیر کل حزب اراده ملت در نقد عملکرد شورای عالی سیاستگذاری گفته است:

«بزرگترین ایراد به شورای عالی سیاستگذاری غیر پاسخ‌گو بودن و حاکمیت “مناسبات محفلی” و “پنهان” است. حزب اراده ملت کتبی و شفاهی ایرادات را متذکر شده است و با حفظ انتقادات و استقلال تشکیلاتی در ساختار شورای عالی می مانیم.»

 

جبهه پایداری از وجاهت قانونی تا اخلال در وحدت

 

اعلام غیرقانونی بودن فعالیت جبهه پایداری از سوی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، بار دیگر نام این جریان را در رسانه ها مورد توجه قرار داد.

حمیدملانوری گفته بود: جبهه پایداری به لحاظ قانونی مجوز ندارد. فعالیت جبهه پایداری به اطلاع این کمیسیون نرسیده و از نظر ما فعالیتش غیر رسمی است.

 قانونی نبودن این تشکل اصولگرا اما از سوی سخنگوی جبهه پایداری تکذیب شد،

«مجید متقی فر» در این زمینه گفت: «جبهه پایداری تمام ضوابطی را که خواسته شده بود رعایت کرده و فقط در تعدادی از شهرستان‌ها مجوز اخذ نشده است که در آنها هم متأسفانه فرماندارها مشکلاتی ایجاد کردند. جبهه پایداری در تهران و عموم شهرستان‌ها دارای مجوز است. اگر پایداری غیرقانونی است چه ‌طور مجوز فعالیت در اقصی نقاط ایران را دارد؟ بنابراین ادعای غیرقانونی بودن جبهه پایداری خلاف واقع است.»

اما پایداری ها در پرونده وحدت اصولگرایان هم اختلال ایجاد کرده اند .

طوری که «مرتضی طلایی» فعال سیاسی اصولگرا درباره آن ها گفته است: «پایداری‌ها همیشه قواعد بازی را برهم زده‌اند و حاضر نشده‌اند که برای اتحاد میان تمام اصولگرایان قدری ازخودگذشتگی به خرج دهند یا از بعضی مواضعشان کوتاه بیایند. متأسفانه آنها همواره دیگر اصولگرایان را تا دقیقه ۹۰ معطل می‌گذارند و در نهایت هم به وحدت رضا نمی‌دهند

«محمد رضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه جبهه پایداری در شورای ائتلاف حضور ندارد؛ گفت: «آن‌ها به‌ شکل رسانه‌ای خطاب به شورای ائتلاف حرف می‌زنند که بهتر است این روش را کنار بگذارند و با دوستان شورای ائتلاف بنشینند و صحبت کنند.»

 

موعد انتخابات و تشدید فعالیت های احزاب  

 

هریک از احزاب و جبهه های اصلاح طلب و اصولگرا این روزها به چینش ستادها و کمیته های انتخاباتی خود مشغول هستند. اعضا و دبیر کمیته انتخابات حزب کارگزاران سازندگی با ابلاغ «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل این حزب مشخص شد.

«یدالله طاهرنژاد» به عنوان رئیس این کمیته و «عبدالرضا هاشم‌زائی»، «علی هاشمی»، «علیرضا سیاسی‌راد»، «فرزانه ترکان»، «علی جمالی» و «جهانبخش خانجانی» از اعضای این کمیته هستند.

هفتمین نشست هم اندیشی جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل های انقلابی و ارزشی با حضور آیت الله «محمد علی موحدی کرمانی» رییس این جامعه برگزار شد و وی تاکید کرد: «بالاترین وظیفه ما در حال حاضر این است که کاری کنیم مردم با انتخاب خود، آدم های صالح و اشخاص شایسته را برای حل مشکلات جامعه به مجلس شورای اسلامی بفرستند.»

رئیس و اعضای کمیته های سیاسی و استانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم انتخاب شدند و «عزت الله تقوائیان» به عنوان رئیس دوره ای این شورا و افرادی حسین کمالی، ژاله فرامرزیان، رحیم ابوالحسنی، علی ظفرزاده، یدالله طاهرنژاد، محمد سالاری، جواد امام، علی باقری،    فاطمه راکعی، علی صوفی، افشین حبیب زاده، آذر منصوری، احمد حکیمی پور، محمد رضا راه چمنی حضور دارند و همچنین اسدالله عابدی به عنوان دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخاب شد.

«قدرتعلی حشمتیان» نایب رئیس خانه احزاب هم از همایش انتخاباتی این نهاد روز هشتم مهر سال جاری در سالن وزارت کشور خبر داد.

«محمد جواد محمدی نوری» دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی از آغاز به کار ستاد انتخاباتی این حزب در اواخر شهریور برای یازدهمین دوره مجلس خبر داد.

 

جوانگرایی سکوی پرش اصولگرایان می شود؟

 

جوانان تکیه کلام و مرکز ثقل سخنان بسیاری از چهره های اصولگراست و به نظر می آید بیشترین تمرکز انتخاباتی این جریان بر حضور پررنگ جوانان استوار است.

«بیژن نوباوه» چهره اصولگرا و نماینده پیشین مجلس در این زمینه گفته است:

اصول‌گرایان باید از نگاه سنتی به انتخابات بیرون بیایند و اجازه و میدان را به نیروهای جوان بدهند که در کنار برخی از باتجربه‌ها در عرصه انتخابات حضور بیابند.

«محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران و نامزد ناکام انتخابات گذشته هم درباره ضرورت جوانگرایی گفته است:

«چند ماه دیگر انتخابات مجلس است و ما نیازمند مجلس نو هستیم. جوانان عزیز منتظر تعارف نباشید، ‌ بیایید و در میدان بایستید، اگر کسی را می‌شناسید که ظرفیت برای حضور در مجلس دارد به آمدن دعوتش کنید و برای مردم تبیین کنید که راه پیروزی حضور نیروهای انقلابی و جوان است

این هیاهوی جوانگرایی اما از نظر «امیر محبیان» تئوریسین اصولگرا سکوی پرش عده ای میان اصولگرایان است. محبیان در این زمینه گفته است:

«ممکن است هر دو جریان به ویژه در جریان اصول گرا، شاهد این باشیم که افرادی جوانتر تلاش کنند سخنان رهبری درباره جوانگرایی را که سخنان درستی هم هست، به سکوی پرشی برای رسیدن خودشان به قدرت تبدیل کنند

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *