شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

زنان دو و میدانی ایران چقدر با المپیک فاصله دارند؟

زنان دو و میدانی ایران چقدر با المپیک فاصله دارند؟

 در حالی که برخی از دو و میدانی‌کاران از کسب ورودی المپیک سخن می‌گویند در ارزیابی رکوردهای ملی و المپیک، این رویا هنوز برای آنان دور از دسترس است.  

مسابقات جایزه بزرگ و مرحله اول تا سوم مسابقات باشگاه‌های دو و میدانی کشور با وجود بحران کرونا در بخش مردان و زنان در ۲ ماه گذشته برگزار شد. رقابتی که بعد از مدت‌ها رکوردشکنی‌هایی را به دنبال داشت که البته این موضوع در بخش زنان بیشتر از مردان بود. موضوعی که «محسن ربانی» مربی دو  و میدانی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: از مدت زمانی که زنان حرفه‌ای کار می‌کنند زیاد نمی‌گذرد و در هیچکدام از مواد دو و میدانی شانس مدال نداشتیم. دوومیدانی در بخش مردان قدمت زیادی دارد و برای همین رکورد کمتری در این مسابقات داشتیم و رکوردهای برخی از دو و میدانی کاران ورودی آسیایی و جهانی است.

برخی از زنان دو و میدانی‌کار عنوان کردند که ورودی المپیک ۲۰۲۴ را بدست می‌آورند اما تحقق این موضوع از حرف تا عمل چقدر است.

«لیلا ابراهیمی» ملی‌پوش اسبق دو و میدانی گفت: کسب ورودی المپیک پروسه چشمگیر و زمان‌بَری است و ورزشکار باید برای رسیدن به این هدف در مسابقات آسیایی و جهانی به مدال دست یابد و با رکورد ملی نمی‌توانیم به المپیک برسیم.

برای آنکه فاصله رکوردهای زنان دو و میدانی‌کار را با ورودی المپیک ارزیابی کنیم، به ترتیب آخرین رکوردهای شخصی و ملی و فاصله آنان با کسب سهمیه را می‌سنجیم.

نام ماده آخرین رکورد رکورد المپیک
فرزانه فصیحی ۱۰۰ متر ۱۱.۶۸ ثانیه ۱۱.۱۵ ثانیه
تکتم دستاربندان ۸۰۰ متر ۲:۱۱.۵۰ دقیقه ۱:۵۹.۵۰ دقیقه
ژاله کاردان پرتاب دیسک ۵۱.۴۹ متر ۶۳.۵۰ متر
زهرا عرب رستمی پرتاب چکش ۵۷.۳۳ متر ۷۲.۵۰ متر
ریحانه آرانی پرتاب چکش ۵۷.۱۵ متر ۷۲.۵۰ متر
مهسا میرزاطبیبی پرش با نیزه ۴.۰۲ متر ۴.۷۰ متر
ریحانه مبینی پرش طول ۶.۱۷ متر ۶.۸۲ متر
پریسا عرب ۵۰۰۰ متر ۱۷:۱۴:۳۳ دقیقه ۱۵:۱۰.۰۰
پریسا عرب ۱۰۰۰۰ متر ۳۶:۰۸.۵۴ دقیقه ۳۱:۲۱.۰۰ دقیقه

فرزانه فصیحی در مرحله اول مسابقات باشگاه‌های کشور در دوی ۱۰۰ متر رکورد ۱۱.۶۸ ثانیه را ثبت کرد. رکورد ورودی المپیک در این ماده ۱۱.۱۵ ثانیه است که فصیحی با المپیک ۵۳ صدم ثانیه فاصله دارد.

 

 

 

 

 

 

تکتم دستاربندان در مرحله سوم مسابقات باشگاه‌های کشور در دوی ۸۰۰ متر ۲:۱۳.۱۴ دقیقه را به ثبت رساند که بهترین رکورد دستاربندان ۲:۱۱.۵۰ دقیقه در مسابقات بین‌المللی دوحه قطر در اردیبهشت ۹۸ است.  رکورد ورودی الپیک ۱:۵۹.۵۰ دقیقه و فاصله دستاربندان  ۱۲ ثانیه با این ورودی است.

 

 

 

 

 

 

 

ژاله کاردان در مرحله سوم مسابقات باشگاهی ۴۸.۵۲ متر رکورد زد.  بهترین رکورد او در مسابقات دوحه قطر ۵۱.۴۹ متر بود. رکورد المپیک ۶۳.۵۰ متر است که وی ۱۲.۱ متر با المپیک فاصله دارد.

 

 

 

 

بهترین رکورد زهرا عرب رستمی در مرحله سوم مسابقات باشگاهی در پرتاب چکش ۵۷.۳۳ متر است.  ۵۸.۷۹ متر بهترین رکورد او در مسابقات هنگ کنگ در سال ۹۷ بود. رکورد المپیک ۷۲.۵۰ متر است که او برای کسب ورودی  ۱۴.۲۹ متر دیگر لازم دارد.

 

 

 

 

همچنین ریحانه آرانی در مرحله دوم مسابقات باشگاهی در پرتاب چکش ۵۷.۱۵ متر را ثبت کرد. او  با رکورد عرب رستمی ۱۸ متر فاصله دارد و باید ۱۵.۳۵ متر  دیگر رکورد بزند تا به ورودی برسد.

 

 

 

 

 

 

بهترین رکورد مهسا میرزا طبیبی در پرش با نیزه در مرحله سوم مسابقات باشگاهی ثبت شد. او ۴.۰۲ متر پرید که رکورد المپیک ۴.۷۰ متر است  و میرزاطبیبی ۶۸ سانتی متر با ورودی فاصله دارد.

 

 

 

 

 

 

ریحانه مبینی در مسابقات جایزه بزرگ در پرش طول ۶.۱۷ متر رکورد زد که ورودی المپیک ۶.۸۲ متر است. او  ۶۵ سانتی متر دیگر نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

پریسا عرب در مرحله سوم مسابقات باشگاهی در ۵۰۰۰ متر ۱۷:۱۴.۳۳ دقیقه را به ثبت رساند. رکورد المپیک ۱۵:۱۰.۰۰ دقیقه است که او ۲:۰۴:۳۳ دقیقه با ورودی فاصله دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین عرب در ۱۰۰۰۰ متر رکورد ۳۶:۰۸.۵۴ دقیقه را ثبت کرد که ورودی المپیک ۳۱:۲۵.۰۰ دقیقه است. وی باید۴:۴۳.۵۴ دقیقه بدود تا به رکورد المپیک برسد.

در ارزیابی بهترین و آخرین رکورد دو و میدانی‌کاران می‌توان چنین نوشت که بسیاری از ورزشکاران این عرصه هنوز راه زیادی برای رسیدن به المپیک دارند. در این مسیر نه تنها امکانات بلکه تلاش مضاعف هم باید ضمیمه ورود به المپیک باشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *