جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

ادامه مصائب «برگزیت» / لندن: از اتحادیه اروپا ناامید شدیم

ادامه مصائب «برگزیت» / لندن: از اتحادیه اروپا ناامید شدیم

وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی درباره فشارهای اخیر بروکسل به لندن درباره برگزیت اعلام کرد که انگلیس از اتحادیه اروپا «ناامید» شده است.

به گزارش  فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس که پیش‌تر در کابینه این کشور به عنوان «وزیر برگزیت» مسئول مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره خروج انگلیس از این اتحادیه بود، درباره مواضع بروکسل ابراز ناامید کرد.

بنا بر گزارش رویترز، وزیر خارجه انگلیس امروز دوشنبه اعلام کرد که کشورش از درخواست اتحادیه اروپا از انگلیس برای دادن امتیازات بیشتر به منظور حصول به توافق تجاری بین دو طرف ناامید شده است.

دومینیک راب در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت: «ما از نتیجه (نشست اخیر) شورای اروپا ناامید و شگفت‌زده شدیم».

به گفته وی، «به ما گفته شد که بریتانیا باید همه سازش‌ها را طی روزهای آینده انجام دهد و اینکه در این مذاکرات حق و حقوق وجود ندارد به همین خاطر ما شگفت زده شدیم اما نخست‌وزیر (بوریس جانسون) درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهد کرد».

وزیر خارجه انگلیس افزود: «البته ضمن گفتن این حرف باید بگویم که ما (به حصول توافق با اتحادیه اروپا) نزدیک هستیم و با حسن نیت از سوی هر دو طرف می توانیم به (توافق) برسیم».

سخنان راب در شرایطی مطرح شده که پیشتر «رابرت جِنریک» وزیر مسکن انگلیس در پاسخ به این سؤال که آیا کشور او به دنبال خروج از اتحادیه اروپا بدون منعقد کردن توافق تجاری است، گفته بود: «ما می‌خواهیم با استقرار یک توافق تجاری آزاد به سبک کانادا، اتحادیه اروپا را ترک کنیم، ترجیح ما بر این مساله بوده و ما بر این عقیده‌ایم که این کار ممکن است. اما اگر آنها (اتحادیه اروپا) مقداری انعطاف‌پذیری و واقع‌گرایی از خود نشان ندهند، ما با همان ترتیبات تجاری که استرالیا و دیگر کشور‌ها با یکدیگر دارند [این بلوک را] ترک خواهیم کرد».

انگلیس ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد.  روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند .

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *