پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

ریاض تهدید ضمنی مقام سعودی علیه ایران را تکذیب کرد

ریاض تهدید ضمنی مقام سعودی علیه ایران را تکذیب کرد

سفارت عربستان سعودی در مصر با صدور بیانیه‌ای تهدید ضمنی یکی از مقام‌های این کشور علیه ایران را تکذیب کرد.

سفارت عربستان در مصر اظهارات منتسب به سفیر خود در این کشور درباره اوضاع عراق و حوادث چهارشنبه شب حمله به کنسولگری ایران در نجف اشرف  را تکذیب کرد.

طبق گزارش روزنامه دولتی عکاظ، سفارت عربستان سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: «خبر مربوط به گفت‌وگوی “اسامه بن احمد نقلی” سفیر و نماینده دائم عربستان نزد اتحادیه عرب نادرست و بی اساس است، زیرا او اخیرا با هیچ رسانه مصری یا خارجی به طور اختصاصی یا جمعی مصاحبه انجام نداده است.»

روزنامه مصری «انباء الیوم» روز پنجشنبه خبر داد که سفیر عربستان در قاهره در گفت‌وگو با این روزنامه به طور ضمنی ایران را به حوادثی بدتر از آنچه برای کنسولگری ایران در نجف اشرف رخ داد، تهدید کرد.

سفارت عربستان سعودی در قاهره ضمن تکذیب این مصاحبه سفیر خود، گفت: «ساخته و پرداخته کردن چنین اظهاراتی جای تاسف دارد. بخصوص که در آن ادعاهایی مربوط به حوادث جاری در عراق آمده است که برخلاف سیاست عربستان در احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور به هر طریقی است.»

سفارت عربستان ابراز امیدواری کرد که در انتشار اخبار دقت و اعتبار آن مد نظر گرفته شود.

نقلی طبق آنچه روزنامه مصری «انباء الیوم» منتشر کرد در گفت‌وگوی خود با این روزنامه اتهامات همیشگی کشورش به ایران را تکرار کرد و مدعی شد ایران از طریق آنچه او حمایت از «شبه‌نظامیان در یمن» خواند، منطقه را بی‌ثبات می‌کند. او ادعا کرد که «نقش واقعی ایران در منطقه فتنه‌انگیزی و بی‌ثبات‌سازی از طریق تجهیز شبه‌نظامیانش در یمن و دخالت در امور داخلی کشورهای مجاور مثل عراق و لبنان» است.

سفیر عربستان در واکنش به حمله افراد ناشناس به کنسولگری ایران در نجف اشرف در عراق و آتش زدن آن، به اتفاقاتی که برای سفارت سعودی در تهران رخ داد اشاره کرد و گفت: ایران هم اقدامات مشابهی کرده وقتی که سفارت سعودی در ایران را آتش زدند. آنچه دیشب برای کنسولگری ایران در نجف رخ داد، تبعات چیزی است که رژیم ایران مرتکب شده و آنها باید انتظار واکنش‌های بیشتری داشته باشند. آنچه در ادامه رخ خواهد داد، کمتر از این نخواهد بود».

سفیر سعودی که کشورش در سال‌های اخیر پس از بیست و پنج سال قطع روابط با عراق، سفارتش در عراق را بازگشایی کرد، عراق را «کشور برادر و مسلمان» توصیف کرد که باید «از دست ایران نجات یابد» و گفت: «آماده هرگونه کمک به عراق هستیم که به رهایی عراقی‌ها از شر ایران و نفوذش کمک کند».

چهارشنبه شب (ششم آذرماه)، گروهی از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، با پخش مستقیم دوربین شبکه خبری العربیه سعودی به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند.

منابع محلی بر این باورند که مهاجمان نقابدار، گروهی آشوبگر حرفه‌ای بوده‌اند که با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده قصد آسیب‌رساندن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف را داشتند.

وزارت خارجه عراق هدف از این اقدام را آسیب وارد ساختن به روابط عراق و ایران توصیف کرد و از معترضان خواست مراقب کسانی باشند که می‌خواهند اعتراضات را بی‌اعتبار کنند.

وزارت امور خارجه عراق همچنین حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس نجف را قویا محکوم کرده است و آن را خلاف واقعیت اعتراضاتی خوانده که در برخی شهرهای عراق جریان دارد.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *