سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

نشانه هایی از بازگشت آرامش به عراق

نشانه هایی از بازگشت آرامش به عراق
*برخی تحلیلگران بر این باورند که دامنه ناآرامی ها و اعتراض ها در عراق به دنبال تقدیم استعفا نامه «عادل عبدالمهدی» از سمت نخست وزیری به پارلمان این کشور کاهش چشمگیری خواهد یافت و با معرفی جانشین او تا حدودی آرامش به این کشور باز خواهد گشت.

تهران – ایرنا – با ورود پارلمان عراق به بررسی استعفای نخست وزیر این کشور در روز جاری، برخی ناظران اوضاع عراق نیز پیش بینی می کنند که اعتراضات در این کشور به تدریج فروکش کند و اوضاع کانون های بحرانی رو به آرامش بگذارد، اگرچه این احتمال را نیز نباید نادیده گرفت که عوامل نفوذی و دست های پشت پرده ممکن است آتش اعتراضات عراق را دوباره شعله ور کنند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دامنه ناآرامی ها و اعتراض ها در عراق به دنبال تقدیم استعفا نامه «عادل عبدالمهدی» از سمت نخست وزیری به پارلمان این کشور کاهش چشمگیری خواهد یافت و با معرفی جانشین او تا حدودی آرامش به این کشور باز خواهد گشت.

رهبران سیاسی عراق و فرماندهان امنیتی این کشور اعتقاد دارند که جریان هایی وابسته در داخل و نیز از خارج اعتراضات مردمی عراق را که از ابتدای اکتبر جاری (9 مهرماه) با اعتراض به اوضاع معیشتی شروع شده بود، به خشونت کشیده اند. مقام های محلی در استان ذی قار که طی یک هفته گذشته شاهد آشوب های سنگینی بوده اند، روز یکشنبه از نقش عوامل نفوذی در میان مردم ابراز نگرانی کردند. داعش بخشی از حملات مرگبار در روزهای جاری در ناصریه مرکز استان ذی قار را به عهده گرفت. همین امر موجب شد تا عشایر و مردم استان ذی قار برای به دست گرفتن امنیت استان خود وارد عمل شوند و راه های ارتباطی و مبادی ورودی را با مشارکت نیروهای پلیس تحت کنترل در آورند.

با این حال، برغم استعفای عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری عراق، اعتراض ها و تجمعات در روز یکشنبه هم ادامه یافت. در همین زمینه یک مقام امنیتی عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که برخی مناطق حاشیه ای بغداد پایتخت عراق همچنان شاهد اعتراضات است و این موضوع سبب اخلال کامل در فعالیت دستگاه های اجرایی این مناطق شده است.
شبکه خبری «السومریه نیوز» عراق بدون اشاره به نام و سمت این مقام امنیتی نوشت: ارتباطات در بیشتر مناطق شرق پایتخت به علت شدت اعتراض ها و سوزاندن لاستیک قطع و چندین خیابان نیز بسته است.

به ادعای این شبکه خبری، تقریباً ساعت های کاری اداری در مناطق شهاب، محله اور، بانک ها، حسینیه و هفت کاخ پایتخت تقریبا با اختلال کامل مواجه بوده است.

نیروهای امنیتی با حضور در مسیر معترضان این مناطق بدون درگیری و خشونت موفق به بازگشایی برخی از خیابان ها و بازگشت آرامش به این مکان ها شده اند.

این مقام امنیتی عراق در گفت و گوی خود با السومریه نیوز گفته که میدان تحریر، پل جمهوری و رستوران ترکیه ایی، میدان الخلانی و پل سنک جزء مناطقی است که اوضاع آنها آرام شده است. با این وجود معترضان همچنان در این مناطق حضور دارند.

آخرین گزارش ها نیز حاکی است در عین اینکه حضور معترضان در خیابان ها و میادین شهرهای مختلف عراق ادامه دارد، اما از دامنه خشونت ها کاسته شده است.

در همین حال، اخبار مختلف و پراکنده از تجمعات اعتراضی در رسانه های عراق انعکاس می یابد، بطوری که برخی رسانه های عراقی از سوگواری هزاران دانشجوی دانشگاه های موصل، تکریت، سامرا و الانبار برای کشته شدگان اعتراض های اخیر شهرهای نجف و ناصریه خبر داده و گفته شده که صدها دانشجو از دانشگاه موصل به یاد کشته شدگان نماز جماعت برپا کردند.

همچنین در تصاویر منتشر شده در فضای رسانه ای عراق صدها نفر که ادعا شده دانشجویان دانشگاه های موصل، سامرا و تکریت هستند، در حالی نشان داده می شوند که دست به اعتصاب و تحصن زده اند.
در استان ذی قار نیز به نشانه همدردی با قربانیان خشونت های روزهای گذشته، معترضان مقر پلیس این شهر را محاصره کردند که پلیس بدون درگیری و خشونت برای بازگشت اوضاع و آرامش معترضان را متفرق کرد.
محمد القریشی (ابوالولید) رئیس پلیس ذی قار پیش از استعفا در جمعه گذشته به همه نیروها و یگان های تحت امرش دستور داده بود که به مقر خود بازگردند و در برابر معترضان تیراندازی نکنند.
هم اکنون بیشترین تمرکز و رصد رسانه ای روی پارلمان عراق است که قرار است طی یکی دو روز آینده در خصوص استعفای عبدالمهدی تصمیم گیری کند و از طرفی توجهات به سمت گمانه هایی است که برای جانشینی نخست وزیر عبدالمهدی مطرح می شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *