پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

ادامه کشمکش برای ورود تظاهرکنندگان به منطقه سبز بغداد

ادامه کشمکش برای ورود تظاهرکنندگان به منطقه سبز بغداد

*بیشتر تظاهرکنندگان در  منتهی الیه پل جمهوری و در فاصله 50 کیلومتری ورودی منطقه سبز، توقف کرده و شعارهای علیه فساد و ناکارآمدی و بعضا براندازی سر می دهند، برخی  تظاهرکنندگان نیز به مقابل در ورودی آمده و اصرار به ورود دارند.

بغداد – ایرنا – اصرار تظاهرکنندگان در مرکز شهر بغداد پایتخت عراق برای ورود به منطقه سبز برای دومین بار از سحرگاه امروز جمعه، موجب کشمکش میان آنان و نیروهای امنیتی شده است.

گزارش خبرنگار ایرنا از مقابل در ورودی منطقه سبز بغداد حاکی است، صدها نفر از معترضان پس از تجمع در میدان تحریر، موانع امنیتی بر روی پل جمهوری را کنار زده و به سمت این منطقه که محل استقرار نهادهای حاکمیتی، دفاتر نهادهای بین المللی و دیپلماتیک است، حرکت کردند.

اکنون درحالی که بیشتر تظاهرکنندگان در  منتهی الیه پل جمهوری و در فاصله 50 کیلومتری ورودی منطقه سبز، توقف کرده و شعارهای علیه فساد و ناکارآمدی و بعضا براندازی سر می دهند، برخی  تظاهرکنندگان نیز به مقابل در ورودی آمده و اصرار به ورود دارند.

سحرگاه امروز جمعه نیز برای نخستین بار در چند سال گذشته، تعدادی از تظاهرکنندگان وارد منطقه سبز شده و در مقابل ساختمان پارلمان تحصن کردند اما سپس توسط نیروهای امنیتی متفرق و به بیرون هدایت شدند. 

برنامه اصلی تظاهرات اعتراضی امروز قرار است عصر جمعه و پس از برگزاری نمازجمعه در بغداد و چند شهر دیگر آغاز شود اما تعدادی از معترضان از شب گذشته حرکت اعتراضی خود را آغاز کرده و برخی نیز در میدان تحریر چادر زده و متحصن شدند.

با ادامه اصرار برخی تظاهرکنندگان برای ورود به منطقه سبز، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گلوله های صوتی و گاز اشک آور و متفرق کردن آنان کردند با این حال جمعیت همچنان پایین پل جمهوری و نزدیک منطقه سبز حضور دارد و در حالی که پرچم عراق و نیز پلاکاردهایی حاوی شعارهای ضد فساد و دولت در دست دارد، شعار می دهد.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است کشمکش میان نیروهای امنیتی و برخی  تظاهرکنندگان همچنان ادامه دارد و صدای شلیک گاز اشک آور و گلوله های  صوتی هر لحظه بیشتر می شود.

آخرین تحولات: 

– برخی رسانه ها در خبری تایید نشده از کشته شدن یک تن از  تظاهرکنندگان در اثر جراحات وارده در نزدیکی پل جمهوری و زخمی شدن یا مصدوم شدن با گاز  اشک آور دهها تن دیگر خبر دادند، ساعتی بعد خبر کشته شدن این تظاهرکننده از سوی منابع امنیتی تکذیب شد.

– گزارش ها از آغاز تظاهرات در مرکز برخی استان ها از جمله کربلا، واسط، ناصریه و بصره همزمان با بغداد حکایت دارد اما برنامه ریزی بسیاری از معترضان در بغداد سبب شده است که به گفته مقامات محلی، اعتراضات در شهرهای دیگر تا حدی کمرنگ تر شود.

– همچنین در شبکه های اجتماعی تصاویری منتشر شده که نشان می دهد در برخی شهرهای عراق، موکب های ویژه خدمات رسانی به تظاهرکنندگان برپا شده است.

– در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت بغداد حضور معترضان جلوی  منطقه سبز و اصرار برای ورود همچنان ادامه دارد نیروهای امنیتی نیز  هر از گاهی با  شلیک گاز اشک آور یا گلوله های صوتی  سعی در دور کردن آنان از دروازه ورودی این منطقه دارند.

– خبرگزاری سومریه نیوز عراق دقایقی پیش از حمله برخی تظاهرکنندگان به تیم رسانه ای خود و مجروحیت شدید خبرنگار این رسانه مقابل در ورودی منطقه سبز خبر داد.

– نیروهای امنیتی شایعات مربوط به تیراندازی و یا وجود تک تیرانداز برای شلیک به معترضان را تکذیب کردند.

– خودروهای امدادی و آمبولانس هم اکنون در اطراف منطقه سبز اقدام به  انتقال مجروحان و مصدومان می کند.

– اینترنت در عراق  که از دیروز بطور بی سابقه ای کند شده بود امروز اختلالات بیشتری پیدا کرد و شبکه های تلفن همراه نیز بویژه در اطراف مناطق تجمع معترضان  با اختلال نسبی مواجه است.

– تصاویری در شبکه های اجتماهی همچنان فیلتر در عراق منتشر شده که نشانگر مصدومیت تعدادی از تظاهرکنندگان و نیز نیروهای امنیتی است.

تکمیل می شود…

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *