پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اقامت طولانی یک شیخ عراقی در هتل ترامپ / این هتل محل گردهمایی های ضد ایرانی گردیده است .

اقامت طولانی یک شیخ عراقی در هتل ترامپ / این هتل محل گردهمایی های ضد ایرانی گردیده است .

*او رهبر یک گروه صوفی مسلمان است که به عنوان مخبر سازمان سیا بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ خدمت کرده است.

 

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی از تلاش‌های یک شیخ عراقی برای قانع کردن دولت ترامپ به اتخاذ موضعی تندروانه علیه ایران است. واشنگتن پست با انتشار اسنادی نشان داده یک عراقی ثروتمند تابستان سال گذشته هزاران دلار را در هتل ترامپ سپری کرده تا دولت آمریکا را برای اتخاد مواضع تند علیه ایران قانع کند.

بر اساس این گزارش شیخی به نام نهرو الکسنزان در نامه‌هایی خطاب به جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از آن‌ها خواسته تا روابط نزدیکتری با کسانی که خواستار تغییر نظام در ایرانند برقرار کنند. این شیخ عراقی در نامه‌های خود از تقاضای رسیدن به منافع مشترک در تضعیف رژیم ملا‌های ایرانی و پایان هژمونی آن‌ها حرف زده.

چهار ماه پیش او بعد از گذراندن ۲۶ روز هتل‌های ترامپ را در واشنگتن ترک کرده و هزینه این اقامت ده‌ها هزار دلار برآورد شده است. این یک اقامت طولانی غیر معمول در یک هتل گرانقیمت است. برآورد‌های واشنگتن پست نشان می‌دهد این طولانی‌ترین اقامت وی آی پی در هتل ترامپ در سال گذشته بوده است.

کسنزان در مصاحبه با خبرنگان واشنگتن پست در اردن گفته ما معمولا در هتل «هی آدامز» اقامت می‌کنیم، اما در مورد این هتل جدید ترامپ در واشنگتن چیز‌هایی شنیده بودیم و فکر می‌کردیم جای خوبی برای اقامت باشد.

او گفته انتخاب هتل ترامپ بخشی از لابی اش در دولت نبوده است و سفرش به واشنگتن یک سفر درمانی در بیمارستان جان هاپکینز در بالتیمور بوده است. او همچنین گفته دیدارهایش با مقامات وزارت خارجه با امید بازگشایی کمپانی‌های جدید و کار تجاری با دولت آمریکا بوده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، اقامت طولانی این شیخ عراقی در هتل ترامپ یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد این هتل‌ها تبدیل به محل گردهمایی جمهوری خواهان و افرادی شده که خواستار تجارت با دولتند.

به گزارش رویداد۲۴ چند هفته قبل از حضور کسنزن در این هتل، تعدادی از نخست وزیران تبعید شده تایلندی نیز یک شب در این هتل حضور داشتند. چند هفته بعد، یکی از خبرنگاران پست از حضور یک کاندیدای جدید نیجریه در لابی هتل خبر داد. اما هیچ یک از این‌ها طولانی مدت در هتل نمانده‌اند. کسنزن بیشترین اقامت را در این هتل داشته است. او رهبر یک گروه صوفی مسلمان است که به عنوان مخبر سازمان سیا بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ خدمت کرده است.

هتل ترامپ در مرکز شهر واشنگتن محلی است که لابی گران عربستانی نیز سه ماه بعد از انتخاب ترامپ، ۵۰۰ شب را در آن گذرانده اند. مدیران عامل شرکت تی موبایل نیز سال پیش ۵۲ شب را در این هتل سپری کردند. سوییت‌های هتل ترامپ بین شبی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه دارند.

سازمان ترامپ به سوال واشنگتن پست درباره سودی که از خضور کسنزن درهتل دریافت کرده‌اند پاسخ نداده است. اما کسنزن شخصا از دستور کار سیاسی خود در این سفر خبر داده است. او از حامیان حمله نظامی آمریکا به ایران است و خواستار کمک به قطع نفوذ ایران در عراق. او خود را یکی از گزینه‌های ریاست جمهور عراق می‌داند در حالی که دیگران او را یک شخصیت سیاسی سطح پایین می‌دانند.

علاوه بر این، او اخیرا ابراز تمایل کرده تا با دولت ترامپ رابطه تجاری داشته باشد. او همچنین از دیدارهایش با مقامات وزارت خارجه در امور خاورمیانه نیز خبر داده و گفته بیرون هتل با این افراد دیدار کرده است. یکی از آن‌ها عباس داهئک مشاور بازنشسته ارتش در دپارتمان امور خاورمیانه و رابط سابق امور ارتش در سفارت آمریکا در عربستان سعودی بوده است.

کسنزان یکی از اعضای خانواده مسلمانان صوفی در شمال عراق در شهر کرکوک است. شیخ محمد الکسنزان رهبر یک شاخه از صوفیان است. کسنزن و اعضای خانواده او در زمان دیکتاتوری صدام در زندان بودند. آن‌ها در جریان حمله آمریکا به عراق به سمت آمریکایی‌ها گرایش پیدا کردند و در نهایت با مقامات اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کردند. آن‌ها به طور منظم با افسران سیا که در پایگاه‌های آمریکا در منطقه کردستان حضور داشتند همکاری می‌کردند و اقدام به استخدام تعداد زیادی عامل اطلاعاتی از میان شبکه صوفی‌هایی کردند که ارتش صدام و سرویس‌های اطلاعاتی مشغول به کار بودند.

به گزارش رویداد۲۴ سازمان سیا در پاداش به این شبکه ماهانه یک میلیون دلار پرداخت می‌کرد. کسنزان در این باره گفته این قیمت شبکه صوفی‌ها بوده است. در خلال جنگ کسنزان شبکه خود را به یک کمپانی امنیتی تبدیل کرد. نام این کمپانی، شرکت تشکیلات حفاظتی عراقی بود که موفق به امضای چندین قراداد حفاظتی برای پایگاه‌های آمریکایی و زیرساخت‌های نفتی شد.

اما این پایان جاه‌طلبی‌های کسنزان نبوده، او خود را یکی از گزینه‌های ریاست جمهوری در عراق می‌داند. او صوفیان اطراف خود را به عنوان آلترناتیوی برای توسعه طلبی ایرانی‌ها از یک سو و نفوذ القاعده در عراق می‌داند.

اما در سال ۲۰۰۵ کسنزن از حضور در انتخابات منع شد. مهمترین پیروزی انتخاباتی خانواده کسنزن، انتخاب برادر او به عنوان وزیر تجارت در سال ۲۰۱۴ بود. اما این انتخاب نیز به سرعت با برخی افشاگری‌ها به پایان رسید.

مقامات عراق هر دو برادر را در سال ۲۰۱۵ بازداشت کردند و در سال ۲۰۱۸ عبدالکریم برادر نهرو به هفت سال زندان محکوم شد. پرونده نهرو هنوز باز است و او در حال حاضر به اردن تبعید شده است. با تغییر دولت در آمریکا، نظر دولت نیز نسبت به کسنزن تغییر کرد. او موافق خروج ترامپ از توافق هسته‌ای بوده و حامی رویکرد بولتون در تغییر نظام ایران است.

او گفته مخالف حمله تمام عیار آمریکا به ایران است و تنها خواستار حملات نظامی محدود علیه ارتش ایران و تشکیلات اطلاعاتی آنهاست. نهرو در یک مصاحبه در این‌باره گفته شما به ما می‌گویید چرا خواستار جنگ هستی، اما در واقع ما صلح نداریم. خشونت علیه سنی‌ها در عراق هرگز متوقف نشده است. او کپی نامه‌هایش به جان بولتون را در اختیار واشنگتن پست قرار داده است.

منبع :rouy​dad24.‎​ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *