شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

ایستگاه بعدی ناآرامی‌های آمریکای لاتین کجاست؟

ایستگاه بعدی ناآرامی‌های آمریکای لاتین کجاست؟
* معترضان در کشورهای این منطقه از یکدیگر الگو می گیرند و برای بدست آوردن مطالبات‌شان زمینه اعتراض‌ها را آغاز می کنند. در این بحبوحه برخی از کارشناسان پیش‌بینی گسترش این ناآرامی ها به کشورهای دیگر را مطرح کرده اند که با توجه به تحولات و شرایط سیاستهای دولت برزیل، این کشور پتانسیل زیادی برای مواجهه با ناآرامی های مشابه کشورهای آمریکای لاتین دارد.

تهران – ایرنا – تداوم ناآرامی‌ها در برخی کشورهای آمریکای لاتین موجب نگرانی نسبت به احتمال گسترش دامنه بی‌ثباتی‌ها در این منطقه شده و برخی گمانه‌زنی‌ حکایت از آن دارد که برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت آمریکای لاتین ممکن است ایستگاه بعدی ناآرامی‌ها در این منطقه باشد.

اعتراض‌های ضددولتی در چند کشور آمریکای لاتین در ماههای اخیر این منطقه را که در سال های گذشته از ثباتی نسبتی برخوردار بود، دستخوش تحولات جدیدی کرده است. گویی معترضان در کشورهای این منطقه از یکدیگر الگو می گیرند و برای بدست آوردن مطالبات‌شان زمینه اعتراض‌ها را آغاز می کنند. در این بحبوحه برخی از کارشناسان پیش‌بینی گسترش این ناآرامی ها به کشورهای دیگر را مطرح کرده اند که با توجه به تحولات و شرایط سیاستهای دولت برزیل، این کشور پتانسیل زیادی برای مواجهه با ناآرامی های مشابه کشورهای آمریکای لاتین دارد.

میزان نارضایتی ها از سیاست های «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری معروف به«ترامپِ برزیل» در حوزه های اقتصادی و زیست محیطی این پنانسیل را دارد تا شرایط غول اقتصاد آمریکای لاتین را دستخوش ناآرامی کند. رویکرد افراطی بولسونارو، ادامه موج خشونت ها، نارضایتی از عملکرد وی در مهار آتش سوزی جنگل‌های آمازون، افزایش نارضایتی از سیاستهای اقتصادی دولت، ادامه حمایت ها از لولا داسیلوا رئیس جمهوری دربند سابق برزیل همگی می توانند به چالش های جدی برای دولت برازیلیا در آینده تبدیل شوند.

روزنامه واشنگتن پست  در این زمینه عنوان کرد: اوضاع آمریکای لاتین متشنج است. اعتراض های خشونت آمیز و یا تهدید به دست زدن به خشونت در هر جایی از امریکای لاتین دیده می شود.  در برزیل نیز با توجه به شرایط موجود و نارضایتی از سیاستهای دولت ژایر بولسونارو، پتانسیل ناآرامی احساس می شود. اخیر لولا داسیلوا رئیس جمهوری چپ‌گرای این کشور از زندان آزاد شده و قول داده هدایت مخالفان دولت بولسونارو را برعهده بگیرد. لولا داسیوا اخیرا طی سخنرانی هایش از حامیانش خواسته در خیابان ها حضور پیدا کنند و دست به اعتراض بزنند. وی طراحتا گفته است که برزیلی‌ها باید از اعتراض های اخیر آمریکای لاتین الگو بگیرند.

در حال حاضر خیابان های برزیل خالی از معترضان است و دولت فدرال به مخالفان هشدار داده بهتر است دست به اعتراض نزنند.

ژایر بولسونارو راست گرا که سابقه حمایت از دیکتاتوری نظامی سابق برزیل را دارد، اعتراض ها در شیلی و کلمبیا را اقدام تروریستی توصیف کرده و اخیرا از کنگره برزیل خواسته تا مجوز استفاده از ارتش را برای جلوگیری از خشونت احتمالی در صورت بروز ناآرامی ها صادر کند.

پسر بولسونارو و همچنین وزیر دارایی برزیل حتی هشدار جدی‌تر داده‌اند.

نارضایتی ها از سیاستهای بولسونارو از زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری در برزیل مشهود بوده است . در این میان گزارش شده که ارزش واحد پولی این کشور  به پایین ترین میزان در برابر دلار طی ماههای اخیر رسیده است.

به نظر می رسد دولتمردان برزیلی خطر را احساس کرده اند و تلاش می کنند با تهدید مانع از آغاز اعتراض های مردمی شوند. با توجه به رویکرد افراطی دولت بولسونارو، اگر اعتراض هایی در برزیل آغاز شود ممکن است خشونت شدیدی در خیابان های این کشور رخ دهد.

بولسونارو اخیرا گفته بود: اعتراض متفاوت از خرابکاری و تروریسم است. اگر شما اتوبوس ها و بانک ها را آتش بزنید، مردم عادی را بکشید و به وزارتخانه ها حمله کنید، این دیگر اعتراض نیست.

برزیل در سال 2013 اعتراض های گسترده را تجربه کرد زمانیکه میلیون ها نفر در اعتراض به مسئله فساد مالی و عملکرد ضعیف در حکومت داری در خیابان ها حاضر شدند که در نهایت نیز منجر به برکناری دیلما روسف رئیس جمهوری سابق شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *