پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه :سیاست موشکی ایران روشن است منافاتی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد / امیدوارم یمن برای متجاوزان یک تجربه شود و بدانند نباید با تجاوز اهداف خود را دنبال کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه :سیاست موشکی ایران روشن است منافاتی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد / امیدوارم یمن برای متجاوزان یک تجربه شود و بدانند نباید با تجاوز اهداف خود را دنبال کنند.

سرویس داخلی ” رواپرس ” :

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره سفر ظریف به قطر و شکل گیری دیپلماسی جدید منطقه‌ای گفت: سیاست‌های منطقه‌ای ایران سیاست‌های گذشته است که در قالب سیاست کلان نظام مبتنی بر همکاری همزیستی و رایزنی است و واقعیت‌های منطقه و تحولات فرصت‌های را ایجاد می‌کند تا این سیاست‌ها استمرار پیدا کند تا بتوانیم مواضع خود را مطرح کنیم و تحولات منطقه را مرور کنیم و نگاهی به آینده داشته باشیم تا برای رسیدن به منطقه با ثبات تصمیم بگیریم

وی ادامه داد: خوشبختانه این سیاست در حوزه خلیج فارس خودش را بیشتر نشان می‌دهد تا ایران بر اساس واقعیت اهداف خود را دنبال کند و نشست دوحه اتفاق جدیدی نبود، اما در شرایط کنونی و با حضور شخصیت‌های مختلف نقش مهمی داشت و شرایط مطلوبی برای صحبت با مقامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وجود داشت در کنار رایزنی با مقامات قطر دستاورد خوبی داشت امیدوارم واقعیت‌ها خود را در منطقه نشان بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کانال مالی اروپا و تنها تامین نیاز‌های غذایی و دارویی تصریح کرد: این سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با کشور‌های اروپایی که شامل اقلام مختلفی خواهد بود. اگر شرایط اجرایی پیدا کند سایر کشور‌ها هم از آن استفاده خواهند در نتیجه سایر اقلام را هم در بر می‌گیرد از سرمایه گذاری تا صنعت تکنولوژی.

وی در ادامه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر برنامه وزارت خارجه در خصوص رایزنی با کشورهای مختلف برای مبادله با پول ملی به جای دلار اظهار کرد: با توجه به مشکلات دلار و استفاده ابزاری از آن این تفکر وجود دارد که چگونه می‌توان از طریق پول‌های ملی تجارت کنند کشور‌های نظیر هند و چین و ترکیه در ایم راستا گام برداشته اند حتی اروپاهم به فکر مبادله غیر دلاری هستند. با برخی کشور‌ها این مذاکرات کلید خورده و مبادلات کارشناسی صورت گرفته در شرایط فعلی که آمریکا به دنبال روزنه‌ای برای ایحاد تحریم است و می‌خواهد کارشکنی کند تا نهایی شدن از ذکر جزییات معذور هستیم.

قاسمی درباره انصراف شرکت‌های دولتی روسیه و چین در بخش نفت و گاز و نقش معاونت اقتصادی توضیح داد: وزارت خارجه در کنار سایر دستگاه‌های زیربط به عنوان واسط نقش اساسی خود را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم با توان و به خوبی کار‌ها دنبال می‌شود. در مورد برخی خبر‌هایی که در مورد انصراف شرکت‌ها مطرح می‌شود تا زمانیکه اطلاعیه رسمی از سوی دولت‌ها دریافت نکنیم به سان جنگ روانی فرض می‌کنیم. اما قطعا فشار آمریکا بر شرکت‌های بزرگ بسیار است تا همکاری‌ها با ایران توقف پیدا کند. ما راهکار خود را داریم قضاوت در مورد این اخبار را با تامل باید برخورد کرد آخرین اخیار در این زمینه را وزارت نفت خواهد داد

وی با تشریح همکاری اقتصادی ایران و عراق گفت: عراق همسایه خوب ما با مرز طولانی است و دارای ارتباطات مختلف هستیم و از شرکای خوب ماست و ما همکاری‌های خود را با همان دقت و شدت ادامه خواهیم داد علائمی که دریافت می‌کنیم مثبت است و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای ایجاد مشکل وجود دارد، اما تجربه به ما آموخته است که دولت عراق نگاه مستقل خود را خواهد داشت منتظر افزایش همکاری‌های اقتصادی هستیم

قاسمی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و موضع ایران دراین موضوع گفت: اینکه این عملیات صورت می‌گیرد یا نه مبهم است. اما مواضع ما همان مواضع قبلی است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی سوریه اقدامی را در خاک این کشور انجام بدهد و این سیاست کلی ماست اگر این اصل رعایت نشود می‌تواند روند در پیش گرفته شده در آستانه را دچار مشکل کند. دوستان ترکیه‌ای ما از واقعیت آگاه هستند و مستمرا باهم در حال تعامل و مذاکره هستیم و این موضوعات فعلا در حد خبر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر برجام و شکل تعامل‌های دو جانبه گفت: مطرح شدن چنین موضوعات قدیمی است. ما در عین تعامل با اتحادیه اروپا روابط دو جانبه داشته ایم. مسئله خروج انگلیس یک موضوع داخلی است و تاثیر چندانی در نگاه ما و تعهدات چهار به علاوه یک ندارد و مسئله‌ای جدی برای ما نیست چراکه روسبه و چین هم عضو این انحادیه نیستند انگلیس همچنان متعهد به برجام و انجام تعهدات است.

وی از ابعاد سفر ظریف به سوریه در روز‌های آینده گفت: سیاست‌های ایران در قبال تروریسم کاملا مشخص است و سیاست ماهم در مورد سوریه به خوبی روشن است لذا سفر‌های ما به دمشق وجود داشته و ادامه خواهد داشت. جابری انصاری به عنوان فرستاده ویژه به این کشور سفر کرده و باید منتظر نشست امروز در ژنو باشیم ما خط سیر خود در آستانه را علی رغم کارشکنی‌ها ادامه خواهیم داد. امیدوارم در این نشست هم گام‌های روبه جلویی برداریم و نقش تاریخی خودمان را ایفا کنیم و مذاکرات نتیجه خوبی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع حمایت ایران از آتش بس یمن گفت: ترجیح می‌دهم از واژه‌هایی نظیر پیروزی و شکست نام نبرم. از ابتدای تجاوز به یمن مواضع ما کاملا روشن بود در گذشته ما طرح چهار ماده‌ای خود را مطرح کرده ایم تا یک آتش بس برای فراهم شدن زمینه‌های کمک‌های انسانی شکل بگیرد و گفت وًگو‌های یمنی و مذاکره برای یک دولت فراگیر آغاز شود. اما هر لحظه که می‌گذرد شاهد یک فاجعه در یمن هستیم و تلاشمان این است که متجاوزان از حملات خود بکاهند تا کمک‌های انسانی زیر لوای سازمان ملل انجام شود. با سازمان ملل در جهت کمک‌های بشر دوستانه چهار جلسه داشته ایم. نشست استکهلم نشست خوبی بود تا سرآغاز تحولی مثبت برای مردم یمن باشد و انهدام زیر ساخت‌ها پایان پیدا کند امیدوارم نتیجه مذاکرات استکهلم به نتیجه عملی برسد و از این روند حمایت می‌کنیم. امیدوارم یمن برای متجاوزان یک تجربه شود و بدانند نباید با تجاوز اهداف خود را دنبال کنند.

وی به تهدیدات نظامی نتانیاهو علیه ایران اشاره کرد و تاکید کرد: سیاست ما نسبت به رژیم غاصب روشن است و تغییری در موضع گیری خود نداریم. سیاست‌های نژاد پرستانه رژیم اسرائیل مشخص است مقاومت همچنان با توجه به این سیاست‌ها ادامه خواهد داشت. هر از چند گاهی سران این رژیم یاوه گویی می‌کنند و ماهیت این رژیم درنده خو است با توجه به جایگاه ایران در منطقه هر از چند گاهی به چنین تبلیغات بیهوده‌ای روی می‌آورند.

قاسمی درباره اتفاقات اخیر برای مسافران ایرانی از سوی گرجستان اظهار کرد:  پس از شدت گرفتن این رفتار‌های نامناسب از سوی دولت گرجستان هم در تهران و هم در تفلیس تلاش‌های بسیاری انجام دادیم و مراتب اعتراض خود را متذکر شدیم این پرونده به صورت جدی مفتوح است و رفتار نیرو‌های مرزبانی گرجستان نامناسب است و طرف مقابل مدعی است که پیگیری می‌کند و تمهیداتی را در نظر گرفته ایم. اجازه نخواهیم داد وجه ایرانی خدشه دار شود جلسات متعدد با ارگان‌های زیربط وجود داشته، اما در کنار این موضوعات ما متاسفانه شاهد حضور برخی شرکت‌های سودجو هستیم که از فرصت به وجود آمده با وعده‌های دروغ نسبت به گمراه کردن مردم برای گرفتن اقدام کرده اند که آن را مورد بررسی قرار داده ایم. ایرانی‌ها در صورت عدم ضرورت به این کشور سفر نکنند و در عین حال مقررات و قوانین گرجستان را نیز مورد توجه قرار بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از آخرین وضعیت مرزبانان روبوده شده به پاکستان گفت:. تاکید کرد: وجود نا امنی در مرز‌های مشترک با پاکستان مسئله‌ای جدید نیست. با توجه به اهمیت این مسئله وزیر خارجه سفری به پاکستان داشتند و مذاکرات خوبی بود. از بین ربوده شده پنج نفر آزاد شدند نسبت به هفت نفر دیگر اطلاعی نداریم این وظیفه دولت پاکستان است تا امنیت را در مرز‌های خود تا مین کند. نگاه طرفین برای ایجاد امنیت در این مرز‌ها مثبت است هر چند ما با گرو‌های معاندی روبرو هستیم که دست عملیات تروریستی می‌زنند.

وی همچنین در خصوص حادثه تروریستی بلوچستان پاکستان گفت: با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی می‌کنم و آمادگی کشورمان برای همکاری را اعلام می‌کنم. با حضور سفیر ما در وزارت خارجه این کشور اطلاعات غلط داده شده تکذیب شد. اما منتظر هستیم دولت پاکستان تلاش خود را برای آزادی مرزبانان انجام دهد.

قاسمی با اشاره به حضور شاپرک شجری زاده در پارلمان کانادا و تشویق برای تحریم ایران و دادن تریبون از سوی نماینده کانادا به این فرد گفت:  نماینده پارلمان کانادا چهره‌ای شناخته شده است و با انواع گرو‌های معاند ضد ایرانی تعامل داشته است از هر رفتار ضد ایرانی دریغ نکرده است. هر کسی که با هر نامی به خصوص اگر ادعای ایرانی بودن را هم داشته باشد خواهان تحریم مردم ایران باشد نه تنها ایرانی نیست بلکه انسانیتی ندارد. به هر حال هرکسی ادعای ایرانی بودن را داشته باشد برای رنج مردم خود تلاش نمی‌کند لذا این رفتار محکوم است

وی درباره اموضوع اخراج فرزندان مسئولان از آمریکا و مطرح شدنش از سوی برایان هوک تصریح کرد: ایشان حرف بی ربط زیاد میزند و ماموریت این فرد ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان است این گفته بیشتر یک سخن یاوه است نباید بهای زیادی به این صحبت‌ها داد. در حوزه بین الملل چیزی بدون پاسخ نمی‌ماند و در زمان خود با بررسی‌های لازم پاسخ داده خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع تند سناتور‌های آمریکایی عایه عربستان در مورد قتل خاشقجی و سیاست‌های متناقض ترامپ در خاورمیانه گفت: ترامپ سیاستی ندارد و هر بامداد یک سیاست نسنجیده و نادانسته موضوعی را مطرح می‌کند. او به قدری مدهوش مزه دلار‌های فروخته شده حاصل از دلار است که منطقی رفتار نمی‌کند. این فرد در مورد اکثر کشور‌های جهان این چنین رفتار‌های متناقض دارد فرافکنی‌های ترامپ نشان می‌دهد که از انصاف و منطق بی بهره است و بیشتر میزان فروش سلاح برای او اهمیت دارد و شرافت انسانی معنایی ندارد

وی همچنین با اشاره به موضع ایران در قبال فرانسه اظهار کرد: مسئله فرانسه یک موضوع داخلی است. اما رفتار نیرو‌های نظامی فرانسه رفتاری خشن و غیر قابل قبول بوده است. دولت فرانسه را به خویشتن داری دعوت کرده ایم تا اعتراضات در فضایی مسالمت آمیز پیش برود. وجود برخی گرو‌های آنارشیست در این اعتراضات نیز جای تامل دارد که به دنبال تخریب و آسیب هستند لذا این افراد هم باید خویشتن دار باشد. دولت فرانسه در کل باید خویشتن دار باشد.

وی ادامه داد: مواضع انگلیسی‌ها تند بود که ناشی از استاندار‌های دو گانه است آن‌ها در حالی منطقه را به زراد خانه‌های سلاح‌های خود تبدیل کرده اند که برنامه موشکی ایران را مورد هدف قرار داده اند موشک‌های ما برای کلاهک هسته طراحی نشده است. ما به صلح و امنیت اعتقاد راسخ داریم، اما اجازه نخواهیم داد در زمینه دفاعی برای ما تصمیم بگیرند ما بر سر امنیت و کیان کشور بر سر میز مذاکره نمی‌نشینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به عضویت اسرائیل در اف‌ای تی اف و تاثیر آن بر تصویب اف‌ای تی اف در مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه در حد لازم تلاش‌های خود را برای انتقال اطلاعات انجام داده است. حضور این رژیم که همواره به دنبال کارشکنی است حضور و عدم حضورش برای ما فرقی نمی‌کند و ما راه خودمان وا طی می‌کنیم. امیدوارم علی رغم مباحث مطرح شده بتوانیم بر اساس منافع مردم تصمیم بگیریم.

وی همچنین درباره موضوع حذف ویزا با کشور‌های همسایه گفت: تاکید کرد: مسائلی که با دیگران مطرح می‌شود زمان بر است به راحتی نهایی نمی‌شود، اما مذاکرات ما در حوزه کنسولی وجود دارد و این بستگی به دو طرف دارد. اراده ما بر این است که آمد شد‌ها تسهیل شود، اما زمان بر است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *