شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

تحریف سخنان رئیس جمهوری ایران توسط ” ترامپ “

تحریف سخنان رئیس جمهوری ایران توسط ” ترامپ “

*ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایران هشدار جدیدی را صادر کرده است. (حسن) روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه ای صورت نگیرد آنها به هر میزانی که بخواهند اورانیوم غنی می‌کنند.

 

لندن – ایرنا – دونالد ترامپ با تحریف سخنان رئیس جمهوری کشورمان درباره کاهش تدریجی تعهدات ایران در برجام و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم مدعی شد که ایران به دنبال توافق هسته ای تازه با آمریکا است.

ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایران هشدار جدیدی را صادر کرده است. (حسن) روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه ای صورت نگیرد آنها به هر میزانی که بخواهند اورانیوم غنی می‌کنند.

وی افزود: ایران باید مراقب تهدیدی (که می‌کند) باشد٬ چون ممکن است بازگردند و طوری شما را بگزند که در گذشته هیچکس مانند آن گزیده نشده است.

او در حالی این تهدید را بیان کرد که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با یادآوری اینکه اگر اقدام عملی از سوی اعضا باقی مانده در برجام انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدام‌های بعدی را برای کاهش تعهداتش در این توافق انجام خواهد داد.

وی گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز باشد، ارتقا خواهیم داد.

روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

ایران اردیبهشت ما گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ۲۶و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

دوشنبه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.

این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *