پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

ترامپ؛ ۱۶ هزار دروغ در سه سال

ترامپ؛ ۱۶ هزار دروغ در سه سال

*تارنمای خبری آمریکایی «هیل» (the hill) روز سه شنبه با انشار این خبر نوشت:  ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ حرف غیرواقع، دروغ و یا گمراه کننده گفته است.

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ که امروز وارد چهارمین سال دوره ریاست جمهوری خود می‌شود، طبق تحقیقات انجام شده، در سه سال اخیر، بیش از « ۱۶ هزار حرف غیرواقع، دروغ یا گمراه کننده» بر زبان رانده است.

تارنمای خبری آمریکایی «هیل» (the hill) روز سه شنبه با انشار این خبر نوشت:  ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ حرف غیرواقع، دروغ و یا گمراه کننده گفته است.

بنابراین گزارش، حرف های دروغ و غلط ترامپ در سال ۲۰۱۹ نسبت به دو  سال  اول ریاست جمهوری اش دوبرابر شده بود؛ ترامپ در سال ۲۰۱۹ مرتکب هشت هزار و ۱۵۵ مورد دروغگویی شد اما در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در مجموع هفت و هزار و ۶۸۸ اظهار غلط و گم راه کننده داشته است.

براساس این تحقیق، ترامپ در سال ۲۰۱۷ بطور متوسط ۲.۹ دروغ یا حرف غیرواقع در روز و در سال ۲۰۱۸ بطور متوسط، ۸.۹ حرف دروغ یا غیرواقع در روز به زبان رانده است.

هیل نوشت:  نشریه آمریکایی واشنگتن پست در صحت سنجی اظهارات ترامپ به این آمار دست یافته و ۲۰ درصد از  اظهارات غلط و گم راه کننده وی در توئیت های انتشار یافته او یافت شده.

جوزف نای استاد برجسته دانشگاه هاروارد چندی پیش در این ارتباط در  حساب  توئیتر خود نوشته بود: بسیاری از رئیسان جمهوری (آمریکا) دروغ گفته اند ولی نه تا این حد. ترامپ (در دروغگویی) منحصر به فرد نیست؛ افراطی است. او سکه اعتماد را از ارزش می اندازد.

نویسنده ۸۲ ساله کتاب “آیا اخلاقیات مهم است”،   به تازگی در مقاله ای که در تارنمای هیل منتشر شد؛   نوشت: رئیس جمهور ترامپ بیش از تمامی اسلاف خود سخن نادرست بر زبان رانده و تنها برخی از این اکاذیب به نفع خودش نبوده است. نای این خصیصه را دلیل آن دانسته که وقتی ترامپ تهدید سردار سپهبد قاسم  سلیمانی را قریب الوقوع اعلام می کند، کسی حرف او را باور نخواهد کرد.

این استاد آمریکایی در خاتمه این مقاله نوشت: از اعتبار افتادن رئیس جمهور، قدرت آمریکا در تاثیرگذاری بر دیگر کشورها را کاهش می دهد.

تارنمای روزنامه گاردین هم چندی پیش در نوشتاری به رفتارهای متناقض و چندگانه رئیس جمهوری‌آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «… ترامپ به رهبران منتخب اروپا توهین می‌کند… بی‌شرمانه طرف مقام‌های برزیل را گرفته…از اوضاع کشمیر در هند چشم‌پوشی می‌کند… به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلاست… موارد نقض حقوق بشر در عربستان را نادیده گرفته… به دنبال تضعیف سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است… برجام را یک طرفه نقض می‌کند… به غارت قطب شمال پرداخته و به بحران آب‌وهوا و تخریب محیط زیست دامن می‌زند… او به طور مداوم خارج از خط و کنترل است.
این سیاستی که ترامپ از سال ۲۰۱۷ با حضور در مسند ریاست جمهوری، ‌ ایجاد کرده، فقط تشدیدکننده بحران در سیاست خارجی است …»

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *