پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

ترفند معامله قرن پشت‌پرده‌ای سیاسی دارد یا مذهبی؟

ترفند معامله قرن پشت‌پرده‌ای سیاسی دارد یا مذهبی؟

* ماجرای فلسطین ، بیت المقدس ما را با سه جریان روبرو می کند که این جریان ها از نظر ایدئولوژیک به موضوع آخرالزمان و تاسیس دولت جهانی ارتباط دارد و  به رغم آن که ۷۰ سال است که مسلمانان گرفتار رژیم هستند ولی سرمنشا شکل گیری آ ن را نمی دانند. یهودیت صهیونیستی به عنوان اولین جریان باعث تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین شد. زمینه های ظهور این ایده یعنی اشغال فلسطین و تاسیس دولتی «میان سرزمینی» میان نیل تا فرات به یک ایده آخرالزمانی و ایدئولوژیک برمی گردد.

تهران- ایرنا- ترفند معامله قرن به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از آن که پشت‌پرده سیاسی داشته باشد، پیشینه‌ای دینی و اعتقادی دارد ولی برخی جریان‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند با دلایل دینی بهانه‌ای پوششی برای خاستگاه تمامیت‌خواهی خود بیابند.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته سفارت خود را رسما از تل آویو به قدس انتقال داد و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت که این اقدام با موجی از خشم کشورهای مسلمان و عربی روبرو شد،  رئیس جمهوری آمریکا هشتم بهمن امسال همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» گفت شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

این اقدامات ترامپ با واکنش های بسیاری روبرو شد و رهبر معظم انقلاب ۱۹ مرداد در پیامی خطاب به زائران بیت الله الحرام از ترفند معامله‌ قرن به عنوان جنایتی در حق جامعه‌ بشری یاد کرده و همگان را به حضوری فعال برای شکست این مکر دشمن فرا ‌خواندند. ایشان در تیر سال گذشته نیز تاکید کرده بودند: به کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام «معامله قرن» به توفیق الهی هرگز تحقّق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.

اسماعیل شفیعی سروستانی پژوهشگر حوزه مهدویت و مدیر موسسه فرهنگی موعود سخن از فلسفه معامله قرن و پیشینه مذهبی آن گفت و به نکاتی اشاره کرد که از پشت پرده سیاسی و اعتقادی صهیونیست ها برای رسیدن به مقاصد دیرینه آنان پرده برمی دارد.

نگاهی به سابقه مذاکرات صلح

شفیعی گفت: سابقه ایجاد زمینه های صلح میان رژیم اشغالگر قدس و فلسطینیان به سال ۹۰ برمی گردد که «جرج بوش پدر» رئیس جمهوری پیشین آمریکا صلح مادرید را در اسپانیا تدارک دید و  موضوع صلح در برابر زمین را مطرح کرد و برای اولین بار اعلام شد فلسطینی ها زمین بدهند و صلح بگیرند و در نتیجه، رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: مذاکره اسلو نیز در  سال های ۹۱  تا ۹۳ به توافق نامه ای میان «اسحاق رابین» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین منجر شد تا مساله فلسطین حل شود و در واقع مقدمه ای برای ایجاد صلح میان کشورهای عربی  و رژیم اشغالگر قدس بود که به مذاکره مخفی اسلو معروف شد.

این مذاکرات مقدمه ای شد تا رژیم صهیونیستی تعهدات و امتیازاتی به فلسطین بدهد و بعد از ایجاد دولت فلسطینی، اعراب نیز اسرائیل را به رسمیت بشناسند ولی آن زمان برای تشکیل دولت فلسطینی آنچه در اسلو موافقت شد؛ فقط تاسیس دولت در ۲۲ درصد زمین فلسطین بود و همین نیز تحقق پیدا نکرد و همانطور که می دانیم عرفات ترور و اسحاق رابین توسط یهودیان کشته شد و این ماجرا خاتمه یافت.

طرح داماد ترامپ

وی افزود: درگیری ها ادامه داشت تا زمانی که ترامپ ریاست جمهوری را به دست گرفت و چون به پشتیبان های یهودی خود وعده هایی داده بود در اولین اقدام، «راجر کوشنر» را که دامادش بود و ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشت به عنوان مشاور خود انتخاب کرد و معامله قرن در واقع طرح دامادش بود.

این پژوهشگر حوزه مهدویت درباره مفاد معامله قرن گفت: بر خلاف مذاکرات اسلو که قرار بود در ابتدا رژیم صهیونیستی با فراهم شدن دولت فلسطینی موافقت کند و بعد اعراب مناسبات خود را با اسرائیل برقرار کند، در این معامله قرار شد دولت فلسطینی بعد از به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی کشورهای عربی تاسیس شود و مطلب دیگر این که اسراییل امتیازات ویژه ای را دریافت کند.

فلسطین بی‌یال و شکم

وی افزود: این امتیازات فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادیبخش فلسطین و فراتر از قطعنامه های شورای امنیت بود. همچنین بخش هایی از مناطق فلسطینی‌نشین مانند بخشی از کرانه باختری رود اردن و بخش هایی از بیت المقدس شرقی به رژیم الحاق شود. طی این ماجرا اگر فلسطینی ها دولتی را در کرانه باختری و غزه  تشکیل دهند دیگر حق تشکیل ارتش نخواهند داشت، همچنین فلسطینی هایی که قبلا از فلسطین خارج شدند حق برگشت به این منطقه را نخواهند داشت و حتی محافظان سازمان آزادیبخش فلسطین نمی توانند سلاح ساده داشته باشند.

موافقت نامه ای امضا شده تا فقط یک پل ساخته شود و  فلسطینیان را از کرانه باختری به غزه منتقل کنند و یک راه باریکی نیز پیدا کنند تا بتوانند وارد بیت المقدس شوند. به عبارت دیگر طی این ماجرا بیت المقدس به تمامی از دست فلسطینیان خارج خواهد شد و پایتخت دولت فلسطین نیز شهر ابودیس خواهد بود نه بیت المقدس.

وی افزود: بر اساس این توافق کشوری که قرار است تاسیس شود بر خلاف توافق نامه اسلو که ۲۲ درصد زمین های فلسطین را شامل می شد، در اینجا بیش از ۱۱ در صد کل زمین های فلسطین نخواهد بود و به صورت رسمی ۸۹ درصد کل فلسطین اشغال شده در اختیار رژیم صهیونیستی خواهد بود و فلسطین فقط یک دولت ۱۱درصدی خواهد داشت که طی چند سال آینده خواهند توانست فرودگاه و بندرگاه تاسیس کنند و از طرف دیگر حقوق سران فلسطین نیز باید توسط سران اعراب پرداخت شود.

مخالفت ۸۰درصدی فلسطینیان با معامله قرن

شفیعی اظهار داشت: «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی از مقام های این تشکیلات و دفتر سیاسی حماس و ۸۰ درصد فلسطینیان ساکن کرانه باختری رود اردون و غزه طی یک نظرسنجی مخالفت خود را با این معامله اعلام کردند.

وی از اعلام مخالفت کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه، پاکستان، مصر، اردن و سیدحسن نصرالله سخن گفت و افزود: روزنامه اسراییل الیوم در این زمینه نوشت که اگر سازمان های فلسطینی این طرح را نپذیرند، آمریکا حمایت خود را از فلسطینیان قطع خواهد کرد.

ارتباط معامله قرن با سرزمین آخرالزمانی یهود

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: ماجرای فلسطین ، بیت المقدس ما را با سه جریان روبرو می کند که این جریان ها از نظر ایدئولوژیک به موضوع آخرالزمان و تاسیس دولت جهانی ارتباط دارد و  به رغم آن که ۷۰ سال است که مسلمانان گرفتار رژیم هستند ولی سرمنشا شکل گیری آ ن را نمی دانند. یهودیت صهیونیستی به عنوان اولین جریان باعث تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین شد. زمینه های ظهور این ایده یعنی اشغال فلسطین و تاسیس دولتی «میان سرزمینی» میان نیل تا فرات به یک ایده آخرالزمانی و ایدئولوژیک برمی گردد.

زمانی که یهودیان در بابل اسیر بودند، به دلیل فسق و فجور استحقاق عذاب الهی و رانده شدن از بیت المقدس و تخریب معبدشان را پیدا کردند که این معبد توسط بخت النصر ویران شد و آنان در بابل اسیر شدند. یک نظر در آن زمان به وجود آمد تا دوران پراکندگی و اسارت را قبول کنند و منتظر آخرالزمان باشند تا ماشیح (موعود یهود) ظهور پیدا کند و آنان بتوانند بعد از ظهور او دولت اسراییلی را تاسیس کنند. لذا از نظر اعتقادی حق تاسیس دولت اسراییلی را تا زمان بازگشت مسیح به زمین یا ظهور ماشیح نداشتند.

وی افزود: در دوران جدید یعنی از ۴۰۰ سال پیش به‌تدریج که تحولات اجتماعی سیاسی در اروپا شکل گرفت و به تاسیس حوزه فرهنگی و تمدنی مدرن و بسط روشنفکری در جهان منجر شد، یهودیان در این ایده تغییراتی دادند و یهودیت به یهودیت صهیونیستی تبدیل شد و گفتند سرگردانی و آشفتگی داریم ولی با تاسیس دولت اسراییلی می توان زمینه آمدن موعود را آماده کرد.

اعمال نظریه صهیونیستی به جای دستور دینی

شفیعی اضافه کرد: این نظریه هیچ سابقه دینی نداشت و حاصل خودکامگی آنان بود. در واقع یک ایده صهیونیستی بود که به ذهن افرادی مانند تئودور هرتسل رسید و نتیجه آن اعلامیه بالفور و کنفرانس بال در سوئیس شد.

دولت های اروپایی نیز مایل بودند تا یهودیان را در یک کشور اسکان دهند. چون دولت های اروپایی از فساد اقتصادی یهودیان مانند ترویج ربا در کشورهای خود به ستوه آمده بودند. در آن زمان فلسطین تحت حمایت امپراطوری عثمانی بود و گرفتن فلسطین از عثمانی کار ساده ای نبود و به همین دلیل تاسیس دولت اسراییل ایده یهودیان بود و اروپایی ها نیز مشوق و حامی آنان بودند. با امضای اعلامیه بالفور در انگلستان زمینه های تاسیس دولت در فلسطین اتفاق افتاد و در نهایت یهودیان در براندازی امپراطوری عثمانی نقش عمده ای داشتند و فلسطین را از دست عثمانی خارج کردند و قیمومیت آن را به انگلستان دادند و انگلیس نیز با فشار یهودیان آن را در اختیار آنان گذاشت.

وی افزود: یهودیان با استناد به آیات تحریف شده تورات معتقد بودند حضرت ابراهیم وعده داده بود تا این سرزمین را به فرزندانش بسپرد در حالی که فرزندان ابراهیم فقط فرزندان اسحاق نبودند و فرزندان اسماعیل هم وجود داشت.

حمایت ایدئولوژیکی آمریکا و انگلیس

مدیر موسسه فرهنگی موعود از مسیحیت صهیونیستی به عنوان دومین جریان در شکل گیری اسرائیل یاد کرد و گفت: پسوند صهیونیست و صهیونیزم به یهودیت و مسیحیت به معنای تمایل جریانی است که می خواستند در فلسطین دولتی را تشکیل دهند. مسیحیان صهیونیست به دنبال تاسیس دولت بزرگ اسرائیلی در فلسطین هستند که شاخه ای از مسیحیان پروتستانی هستند و جمعیت بزرگ ایالات متحده آمریکا و انگلیس را تشکیل می دهندو بیشترین کلیساهای بزرگ این دو کشور متعلق به پروتستان هاست.

شفیعی ادامه داد: این جمعیت بزرگ دو نظریه مهم دارند. یکی اولویت زمینه سازی برای ظهور مسیح و دیگر تعلق خاطر ویژه ای که به بنی اسراییل دارند. حمایت آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی بیشتر از هر چیز جنبه ایدئولوژیک دارد؛ اوانجلیست ها یعنی مبلغان انجیلی صاحبان بیشترین کلیساها از طریق هزاران رسانه و مبلغ در گوش ساکنان آمریکا می خوانند که وظیفه شما تاسیس دولت بزرگ اسراییلی است که زمینه ساز ظهور مسیح خواهد بود و مسیحیان صهیونیست می‌گویند باید تمام یهودیان از سراسر جهان در  فلسطین جمع شوند و با انتقال آنان به فلسطین دولت اسراییلی تشکیل می شود و همچنین باید به جای مسجد الاقصی معبد سوم سلیمان ساخته شود.

این پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: آنان ادعا می کنند در همان جایی که مسجد الاقصی قرار دارد قبلا معبد یهودیان وجود داشته و با بازسازی این معبد بازسازی شده ضمن انجام قربانی، مقدمات جلوس عیسی در این مکان فراهم خواهد شد.

صهیونیست‌ها در انتظار آرماگدون

وی تاکید کرد: جنگ آرماگدون، شرط ظهور و بازگشت مسیح در این معبد به اعتقاد مسیحیان صهیونیست است؛ چون معتقدند جنگی میان طرفدران بنی اسرائیل و مخالفانش درگیر می گیرد که از آن به درگیری  آمریکا و انگلیس و هواداران رژیم صهیونیستی  به عنوان نیروهای خیر و اعراب و مسلمانان و ایرانیان به عنوان جبهه شر یاد می کنند.

شفیعی اضافه کرد: آنها معتقدند جنگ آرماگدون ضروری است و باید آن را  محقق کنیم تا تمام مخالفان یهود از بین بروند و در این میان مسیح به زمین و معبد بازسازی شده در بیت المقدس نزول می کند و برای همیشه حکومت جهانی بوجود می آید. مراد مسیحیان صهیونیست رسیدن به دولت جهانی هزارساله با پایتختی بیت المقدس یا به گفته آنان اورشلیم است که این امر توسط مسیحیان صهیونیست اوانجلیست ایالات متحده آمریکا مورد حمایت سیاسی اقتصادی و نظامی قرار می گیرد.

ترامپ در خدمت آرماگدون

مدیر موسسه فرهنگی موعود گفت: از سال ۱۹۶۷ و زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر» به بعد به آرامی این هواداران و مبلغان از مسیر فعالیت های تبلیغاتی وارد فعالیت های سیاسی شدند و کاخ سفید را اشغال کردند و روسای جمهوری آمریکا از آن زمان بخواهند یا نخواهند عامل اجرای این موضوع هستند.

وی افزود: ترامپ را باید به عنوان یکی از متعهدانی دانست که بر اساس این ایدئولوژی، زمینه های تثبیت دولت اسرائیلی را فراهم کند و باعث حذف مخالفان شود و مقدمات جنگ بزرگ آرماگدون را فراهم کند.

شفیعی راز پافشاری ترامپ علیه ایران و شیعیان و دامن زدن به جنگ علیه مستضعفان و مسلمانان را در این دانست که آنان می خواهند در اثر فشار مبلغان بزرگ انجیلی آمریکا و قولی که به یهودیان داده جنگ آرماگدون ایجاد شود و دولت بزرگ جهانی یهودی تاسیس شود. بنا بر این  دولت موردنظر آنها نه موسوی و کلیمی است و نه الهی و آسمانی.

فراماسونری در خدمت دجال آخرالزمان

این پژوهشگر حوزه مهدویت  اظهار داشت: جریان سوم در مساله فلسطین مربوط به مجامع مخفی است که در سطح جهان فعالیت می کنند و در میان مردم به عنوان فراماسونری جهانی شناخته شده است. این مجامع مرحله به مرحله به جایی می رسند که جمع سازمان یافته خاصی هدایت تمامی جریان ها را به عهده بگیرد. در غرب تشکیلات مخفی ویژه ای به نام ایلومیناتی وجود دارد که فشرده شده سران صهیونیست جهانی است. آنها از نظر ایدئولوژیک شیطان‌پرست هستند و از نظر عملی آلودگی به علوم غریبه و سحر و جادو دارند و بسیاری از بزرگان سیاسی، اقتصادی و رسانه ای آمریکا و اروپا در این گروه هستند که بخشی از جلد هشتم مجموعه کتاب قبیله لعنت را به این موضوع اختصاص داده ام.

شفیعی افزود: در مجمع مخفی ایلومیناتی یک ایدئولوژی وجود دارد و آن تلاش برای برقراری حکومت دجال آخرالزمان یعنی شیطان است. این افراد در زمره فاسدترین و نجس ترین افراد یک مجمع هستند. سران ایالات متحده آمریکا مانند بوش پدر و پسر یا ملکه انگلستان عضو ایلومیناتی هستند. آنان فراتر از یهودیت صهیونیستی و مسیحیت صهیونیستی می باشند که بیت المقدس را هدف قرار داده تا آنجا را تصاحب کنند و دولت مرکزی و جهانی را بوجود آورند.

معامله قرن؛ مقدمه‌ای برای تشکیل دولت آخرالزمانی

وی اضافه کرد: آنها معتقدند بیت المقدس یکی از مهمترین مراکز در قطب بزرگ و مغناطیس عظیم زمین است. همه آنان می دانند اگر کسی بخواهد دولت جهانی تشکیل دهد باید بر کل فلسطین مسلط باشد. چون از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مطالعات راهبردی منطقه فلسطین محلی است که اگر کسی آنجا بتواند دولت جهانی تشکیل دهد، می تواند بر تمام جهان مسلط شود.

به اعتقاد این پژوهشگر حوزه مهدویت ایلومیناتی سریع‌تر و مسلح تر از دو جریان قبل به دنبال تحقق این ماجراست ولی نه ایده مذهبی و الهی که یک ایده کاملا شیطانی دارند. آنان می دانند جهان برای یک تحول بزرگ آخرالزمانی آماده می شود و بستر لازم برای خروش و قیام جهانی مستضعفان آغاز شده و همچنین دولت جهانی مستضعفان از مسیر مسلمانان در منطقه غرب آسیا مانند ایران و عراق می گذرد و به همین دلیل می خواهند قبل از آن که قیام جهانی مهدی موعود اتفاق بیافتد و مسلمانان تحت رهبری امام مبین بتوانند به تاسیس دولت جهانی بنی اسماعیلی برسند، در وقت باقی مانده با سرکوبی همه مومنان و مستضعفان، دولت جهانی بنی اسرائیلی را در بیت المقدس مستقر کنند. لذا تکلیف معامله قرن مشخص می شود یک مرحله قبل از تاسیس دولت جهانی است.

شفیعی گفت: تاکنون یهودیت صهیونیستی و مسیحیت صهیونیستی چند گام بزرگ برداشته اند. چون یهودیان را به فلسطین منتقل کرده و دولت اسرائیلی نیز به وجود آمده اما قدس به صورت کامل در اختیار آنان قرار نگرفته است، با معامله قرن مرحله جدیدی آغاز خواهد شد که بیت المقدس در تصرف کامل یهودیان قرار می گیرد و می توانند معبد سلیمان مسیحیان صهیونیست را بسازند و کابالیست ها و شیطان پرستان در آنجام متمرکز شوند و طی یک جنگ بزرگ فراگیر خود را برای همیشه از دست مسلمانان خلاص کنند و بتوانند زمینه دولت جهانی را به وجود آورند.

وی این سخنان را به عنوان نگاه آخرالزمانی برای تاسیس دولت جهانی بنی اسرائیلی قبل از ظهور مهدی موعود (عج) بیان کرد و با برشمردن برخی اعتقادات یهودیان تندرو گفت: آنها معتقدند تطهیر بیت المقدس با تسلط کامل بر این منطقه و تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبد محقق می شود.

وی افزود: آنها معتقدند تا زمانی که مسلمانان بر بیت المقدس سلطه داشته باشند، تخریب آن ممکن نیست و با تصرف کامل آن و قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت موعود بخش مهمی از خاستگاه آنان محقق می شود.

شفیعی افزود: آنها حتی از سال ۱۹۹۵ ماکت این معبد را ساخته و سنگ های آن را تراشیده اند و روحانیون لازم برای خدمت در این معبد را تربیت کرده اند و در واقع همه چیز فراهم است و فقط یک بمب گذاری در مسجد الاقصی و ساخت یک ساله یا شش ماه معبد برای آنان کفایت می کند. لذا می خواهند از طریق معامله قرن مسجد الاقصی را از مسلمانان بگیرند و معبد را بازسازی کنند.  بنابراین تحقق معبد به معنای رسیدن مسیحیان صهیونیست به خاستگاه اصلی آنان است و ایلومیناتی نیز می تواند مرکز مهمی داشته باشد.

بهانه‌ای به نام مذهب برای صهیونیست‌ها

مدیر موسسه فرهنگی موعود گفت: آنچه به عنوان مذهب در این زمینه یاد می شود، بهانه ای برای پوشش دادن به خاستگاه تمامیت خواهی صهیونیست هاست. خاستگاه آنان با تمامیت خواهی و سلطه جویی تمام است.

وی افزود: ترامپ و نخست وزیر انگلیس همواره مورد حمایت ویژه هستند و در واقع مثلثی میان آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی به وجود می آورند که بتوانند این مساله را محقق کنند. انتخاب ترامپ برای همین مساله بوده است. چون ز زمانی که انتخاب شد، یهودیان گفتند ما مطمئنیم ترامپ به وعده های خود عمل خواهد کرد و آنان نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند و مرحله ای دیگر از طرح بزرگ جهانی خود را محقق کنند.

سرزمین موعود و ظهور منجی در آیین ابراهیمی

این کارشناس حوزه مهدویت افزود: از زمان حضرت ابراهیم موضوع تاسیس دولت جهانی، ظهور منجی و سرزمین موعود مطرح شده بود و این که منجی موعود از نسل فرزندان اسماعیل خواهد بود. اسماعیل فرزند ارشد ابراهیم بود. فرزندان اسحاق که بنی اسرائیل گفته می شود از روی حسد و کینه این موضوع را تحمل نکردند که دین کامل در فرزندان اسماعیل است و پیامبر آخرالزمان از فرزندان اسماعیل خواهد بود و کتاب کامل در فرزندان اسماعیل و دولت جهانی توسط حضرت مهدی (عج) از فرزندان اسماعیل خواهد بود که این مطالب در کتاب های آسمانی آمده بود.

وی افزود: یهودیان گفتند که این منجی باید در نسل اسحاق و بنی اسراییل باشد. در نتیجه طی چهار هزار سال از زمان ابراهیم دو ارابه در مسیر تاریخ به سوی آخرالزمان به راه افتاد. یک ارابه بنی اسراییلی و یک ارابه بنی اسماعیلی که بنی اسراییلیان از روی کینه و حسد و تمامیت خواهی تلاش کردند تا ارابه را زودتر به خط پایان آخرالزمانی برسانند و تحویل دولت جهانی دهند که ناحق است.

صهیونیست‌ها بیش از مسلمانان به آخرالزمان توجه دارند

شفیعی تاکید کرد: الان وضعیت جهانی به گونه ای است که زمینه ها فراهم می شود تا بازگشت موعود آخرالزمان بنی اسماعیلی محقق شود و ما وضعیت را در منطقه غرب آسیا می بینیم که در ایران، یمن، عراق در حال فراهم شدن است. صهیونیست ها در باره شرایط آخرالزمان اطلاعات بیشتری دارند و بهتر از ما ایده موعودگرایی را در صورت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال می کنند در حالی که مسلمانان و شیعیان این موضوع مهم را فقط از دید اخلاقی، مذهبی، مداحی و روضه خوانی می بینند و وجهه تمدنی  و فرهنگی و سیاسی آن را رها کرده اند.

وی افزود: صهیونیست ها معتقدند دعوا بر سر تاریخ گذشته نیست بلکه بر سر تاریخ آینده است و برای تاریخ آینده و همه چیز را برای تغییر مسیر تاریخ به نفع خود فراهم می کنند. به همین دلیل باید نگاه مسلمانان و شیعیان در مباحث مهدوی و آخرالزمانی وسیع تر و عمیق تر شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *