پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

‘جوزپه کنته’ نخست وزیر ایتالیا : ما خواهان توقف ، تحدید و فروش سلاح به عربستان سعودی هستیم .

‘جوزپه کنته’ نخست وزیر ایتالیا : ما خواهان توقف ، تحدید و فروش سلاح به عربستان سعودی هستیم .

سرویس بین الملل ” رواپرس ” :

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز از رم؛ ” کنته ” روز جمعه در نشست خبری سنتی پایان سال میلادی درباره صادرات کنونی تسلیحاتی ایتالیا به عربستان سعودی با توجه به تهاجم نظامی آن به یمن و قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود به خبرنگاران گفت: ما تمایلی به فروش این سلاح ها نداریم و اکنون فقط مسئله رسمی کردن این موضع گیری و اقدام براساس آن مطرح است.
شماری از کشورهای اصلی تامین کننده تسلیحات حکومت سعودی مانند کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس در اعتراض به مداخله نظامی ریاض در یمن و قتل عام زنان و کودکان بی دفاع یمنی و همچنین در واکنش به قتل روزنامه نگار واشنگتن پست در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول، فروش سلاح به عربستان را محدود و یا به کلی ممنوع کرده اند.
پارلمان اروپا نیز با تصویب چند قطعنامه خواستار توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل مشارکت آن در جنگ علیه مردم یمن شده است.
این نهاد اروپایی در سوم آبان ماه سال جاری با صدور قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن قتل خاشقچی، خواستار تحریم تسلیحاتی گسترده علیه ریاض شده بود.
قطعنامه پارلمان اروپا به فاصله چند روز بعد از آن صادر شد که آلمان به عنوان نخستین کشور غربی، فروش سلاح به عربستان را به حال تعلیق درآورد.
انگلیس و فرانسه بعد از آمریکا، اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات عربستان سعودی به شمار می روند و واشنگتن به شدت از ادامه فروش تسلیحات پیشرفته به ریاض حمایت کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *