سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

حمایت ترامپ از دولت موقت بولیوی

حمایت ترامپ از دولت موقت بولیوی

*ما از جنینه آنیس در بولیوی همزمان با تلاش وی در راستای تضمین یک گذار دموکراتیک مسالمت آمیز در بولیوی از طریق برگزاری انتخابات آزاد حمایت می‌کنیم. ما همچنین خشونت‌ها و اقدامات تحریک‌کنندگان به انجام اقدامات خشونتآمیز در بولیوی و خارج از این کشور را رد می کنیم.

تهران-ایرنا- دونالد ترامپ از “جنینه آنیس” که اخیرا خود را رئیس‌جمهوری موقت بولیوی خواند، حمایت کرد.

رسانه های غربی گزارش دادند که رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در توییتی اعلام کرد از رئیس‌جمهور موقت بولیوی همزمان با اینکه وی به دنبال یک گذار سیاسی مسالمت آمیز در این کشور است، حمایت می کند و با هرگونه خشونت در بولیوی مخالف است.

ترامپ در توییتش نوشت: ما از جنینه آنیس در بولیوی همزمان با تلاش وی در راستای تضمین یک گذار دموکراتیک مسالمت آمیز در بولیوی از طریق برگزاری انتخابات آزاد حمایت می‌کنیم. ما همچنین خشونت‌ها و اقدامات تحریک‌کنندگان به انجام اقدامات خشونتآمیز در بولیوی و خارج از این کشور را رد می کنیم.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را نمی‌پذیرند . به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او اِی‌ اس- OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی و انتخابات را دوباره برگزار کند. سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مورالس در حالی به دنبال ناآرامی های اخیر بولیوی دولت ترامپ را به حمایت از کودتا متهم کرد که وی در سال های اخیر نیز بارها کاخ سفید را به تلاش برای براندازی دولتش متهم کرده بود.

رئیس‌جمهور موقت بولیوی نیز چند روز پیش گفت: این کشور در روزهای آتی حکم بازداشت «اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین بولیوی را به اتهام فتنه و آشوبگری صادر می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *