پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

خشونت های مسلحانه آمریکا به جنبش مخالفان حمل سلاح جان تازه داد .

خشونت های مسلحانه آمریکا به جنبش مخالفان حمل سلاح جان تازه داد .

*یکی از عوامل کشتارهای اخیر در آمریکا مانیفستی علیه مهاجران نوشته بود؛ یعنی در همان خطی گام برداشته که ترامپ لیدر اصلی آن است. ترامپ در مخالفت با مهاجران و تلاش برای جلوگیری از ورود آنها به آمریکا اقدامات خشنی انجام داده است.

*دموکرات‌ها حوادث تگزاس، اوهایو و شیکاگو را بهانه کرده‌اند تا بازی حزبی را به پایتخت فدرال کشانده و در واشنگتن دی. سی دوئلی سیاسی را با ترامپ و جمهوریخواهان کلید بزنند.

تهران – دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته به طور سرزده در یک مراسم عروسی که در «باشگاه ملی گلف بدمینستر» ایالت نیوجرسی بر پا بود حاضر شد اما ساعاتی بعد این کشتارهای تگزاس و اوهایو بود که هم او و هم آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد و به عزا نشاند.

پرتلفات‌ترین تیراندازی ماه‌های اخیر آمریکا روز شنبه در فروشگاه «والمارت» در شهر «ال‌پاسو» ایالت تگزاس رخ داد و بر اثر آن دستکم بیست نفر کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند. ساعاتی بعد یعنی روز یکشنبه «دیتون» ایالت اوهایو نیز شاهد تیراندازی دیگری بود که ۹ کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت. همچنین در ادامه خشونت‌های مسلحانه در این کشور هفت نفر بر اثر تیراندازی در شهر شیکاگو زخمی شدند.

بیماری روانی باعث کشتار است
ترامپ وقتی از تعطیلات آخر هفته و مراسم عروسی در باشگاه گلفش در نیوجرسی باز می‌گشت، به خبرنگاران گفت «مشکل بیماری روانی» باعث تیراندازی‌های مرگبار آمریکاست. اما آمریکایی‌ها خود او و اظهارات نژادپرستانه‌اش و نیز آزادی حمل سلاح را عامل کشتارهای مسلحانه می‌دانند.
مدافعان ترامپ می‌گویند که نباید رئیس جمهوری را مسئول کشتارهایی دانست که طی دهه‌های اخیر به معضلی برای آمریکا تبدیل شده است. «کلیان کانوی» مشاور ارشد کاخ سفید در توئیتی نوشت: اتهام‌زنی، بدگویی و جیغ زدن پشت کیبوردهای کامپیوتر کار آسانی است اما حتی یک مشکل را هم حل نمی‌کند و جان یک نفر را نیز نجات نمی‌دهد.
«مایک مولونی» سرپرست دفتر ستاد کارکنان کاخ سفید شانه‌به‌شانه کانوی حرکت کرد و به شبکه «ای. بی. سی» گفت: به نظرم این منصفانه نیست که این اتفاقات را به پای رئیس جمهوری بنویسیم. عامل تیراندازی دیتون فرد بیماری بود. هیچ سیاستمداری را نباید به خاطر این مساله سرزنش کرد. ما باید به فکر این باشیم که چگونه می‌توان از به وجود آمدن چنین افرادی در جامعه جلوگیری کرد.

دوئل سیاسی-انتخاباتی
دموکرات‌ها حوادث تگزاس، اوهایو و شیکاگو را بهانه کرده‌اند تا بازی حزبی را به پایتخت فدرال کشانده و در واشنگتن دی. سی دوئلی سیاسی را با ترامپ و جمهوریخواهان کلید بزنند.
آنها دیرزمانی است که خواستار وضع قوانین سختگیرانه درباره حمل سلاح هستند. آنها در دستکم دو سال اخیر اظهارات تفرقه‌افکنانه ترامپ را هم علت رگبارهای پی‌درپی و کشتارهای خیابانی معرفی کرده‌اند. این بار ادعای آنها سند محکمه‌پسندی پشت خود دارد: یکی از عوامل کشتارهای اخیر در آمریکا مانیفستی علیه مهاجران نوشته بود؛ یعنی در همان خطی گام برداشته که ترامپ لیدر اصلی آن است. ترامپ در مخالفت با مهاجران و تلاش برای جلوگیری از ورود آنها به آمریکا اقدامات خشنی انجام داده است.
مقام‌های امنیتی آمریکایی گفته‌اند عامل کشتار ال‌پاسو «پاتریک کروسیوس» نام دارد. این فرد ۲۱ ساله پیش از تیراندازی مانیفستی علیه مهاجران لاتین‌تبار در فضای مجازی منتشر و آنها را به «تهاجم علیه تگزاس» متهم کرد. کروسیوس از منطقه «دالاس فورت ورث» که هشت ساعت با ال‌پاسو فاصله دارد، به این شهر رفت تا طرح حمله را عملی کند. ال‌پاسو شهری ۶۸۰ هزار نفری در غرب تگزاس است که ۸۰ درصد جمعیت آن را لاتین‌تبارها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرز مکزیک قرار دارد؛ جایی که ترامپ وعده ساخت دیوار داده تا از ورود مهاجران به ایالات متحده جلوگیری کند.
«پت اوبروک» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که اتفاقا اهل ال‌پاسو است اظهار داشت: باید به وجود نفرت و نژادپرستی آشکاری که شاهدش هستیم، اذعان کنیم. چنین جوی در آمریکا حاکم است. ما این را در شبکه فاکس نیوز و در اینترنت می‌بینیم. حتی آن را در فرماندهی کل قوا هم می‌بینیم.
او در تشریح یادآور شد که ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی خود مکزیکی‌ها را «متجاوز به عنف» نامید و دولت فدرال از ورود اتباع برخی کشورهای مسلمان به آمریکا جلوگیری کرده است.
«کوری بوکر» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و نامزد انتخابات ریاست آتی آمریکا نیز به شبکه «ام. اس. ان. بی. سی» گفت ترامپ مسئول افزایش خشونت‌های ملی‌گرایان سفیدپوست است.
علاوه بر این، رئیس جمهوری آمریکا به تازگی هجمه «نژادپرستانه» بی‌امانی را علیه چهار زن رنگین‌پوست کنگره آغاز کرد و در توئیتر نوشت که آنها به کشور خودشان «بازگردند.» این توئیت به شعار هواداران وی در کمپین‌ها و سخنرانی‌هایش تبدیل شد. طرفداران ترامپ بارها با اشاره به این زنان شعار داده‌اند: آنها را به کشورهایشان بازگردانید.» توئیت ترامپ موجی از خشم و اعتراض را برانگیخت و حملات شنبه و یکشنبه هم توفان تازه‌ای علیه وی به پا کرد.
«پِت بوتیجیج» نامزد ۳۷ ساله انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات در مصاحبه‌ای با شبکه سی. ان. ان درباره تیراندازی‌ها گفت: هر بار که چنین اتفاقی می‌افتد می‌گوییم دیگر اجازه تکرار آن را نمی‌دهیم. می‌گوییم کاری برای مقابله با آن انجام می‌دهیم. می‌گوییم تغییری ایجاد می‌کنیم اما هیچ کاری نمی‌کنیم. نمی‌دانم بدون تغییر در سیاست‌ها چه راه‌حلی پیدا می‌کنیم… م. آمریکا مورد حمله تروریسم ملی‌گرایان سفیدپوست داخلی قرار گرفته است.

طرح کنترلی دموکرات‌ها
دموکرات‌ها خواهان بررسی سوابق خریداران سلاح شده‌اند. آنها از جمهوریخواهان سنا و کاخ سفید به دلیل مخالفت با وضع قوانین سختگیرانه انتقاد کرده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارد اوایل سال جاری میلادی لایحه‌ای را تصویب کرد که طبق آن لازم است سوابق خریداران همه انواع سلاح در آمریکا بررسی شود.
بعضی جمهوریخواهان سنا از مصوبه مجلس نمایندگان حمایت می‌کنند، مثلا سناتور «لیندسی گراهام.» در همین حال، جامعه آمریکا تمایل بیشتری برای اعمال سختگیری‌های قانونی در مورد خرید سلاح نشان داده است. نظرسنجی رویترز و موسسه «ایپسوس» در ماه فوریه نشان داد ۶۹ درصد از آمریکایی‌ها خواستار وضع محدودیت‌های سخت یا متوسط درباره سلاح هستند. حتی ۵۵ درصد گفتند که از سخت کردن قوانین مالکیت سلاح حمایت می‌کنند.
تاکنون تلاش گروه‌های مخالف آزادی حمل سلاح و برخی قانونگذاران این کشور برای ممنوعیت یا حداقل ایجاد محدودیت در این زمینه به دلیل فعالیت پشت‌پرده لابی‌های اسلحه‌سازی شکست خورده است. دموکرات‌ها دوباره نیروی خود را تجمیع کرده‌اند تا شاید بتوانند گام مثبتی برداشته و سلاح‌های بی‌شمار آمریکایی‌ها را غلاف کنند.

ترس از لابی تسلیحاتی
سناتور «برنی سندرز» که او هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، در توئیتی موضع خود را بیان کرد. وی نوشت: این حمله تروریستی دیگر توسط یک ملی‌گرای سفیدپوست داخلی است. هر بار چنین تراژدی‌های رخ می‌دهد سنا به دلیل آنکه مرعوب قدرت «اتحادیه ملی سلاح» است، اقدامی انجام نمی‌دهد. ما باید این نژادپرستی خشونت‌آمیز را تهدید امنیتی تلقی کنیم.
«الیزابت وارن» سناتور دموکرات و رقیب انتخاباتی سندرز هم در توئیتر نوشت: «ما باید همین حالا به اپیدمی خشونت مسلحانه در کشورمان پایان دهیم.» سناتور دموکرات «ایمی کلوبوچار» در راستای دیدگاه‌های سندرز و وارن گفت: «موضوع این نیست که کدام سیاست نتیجه بهتری می‌دهد. معضل، قدرت یک گروه خارجی و ترس بیش از اندازه افرادی برای اقدام در این زمینه است.»

درخواست تشکیل جلسه اضطراری سنا
فعلا تنها راه‌حلی که به ذهن سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی رسیده، تشکیل جلسه فوق‌العاده برای وضع قانون درباره حمل سلاح است. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا در توئیتی خطاب به سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نوشت: ال‌پاسو و دیتون. حوادثی وحشتناک، یکی پس از دیگری. سناتور مک‌کانل باید سنا را برای تشکیل جلسه‌ای اضطراری فرابخواند و مصوبه مجلس نمایندگان را فورا به بحث و رای بگذارد.
همچنین سناتور دموکرات «شروود براون» از ایالت اوهایو از مک‌کانل خواست تا به تعطیلات تابستانی این مجلس پایان دهد و روز دوشنبه لایحه مصوب مجلس نمایندگان را تصویب کند.
به نظر نمی‌رسد سنا دوشنبه تشکیل جلسه بدهد زیرا مک‌کانل مصدوم است. «دیوید پاپ» سخنگوی مک‌کانل با ارسال بیانیه‌ای به شبکه «ان. بی. سی نیوز» گفت این سناتور در خانه‌اش در ایالت کنتاکی پایش لیز خورده و کتفش آسیب دیده است. او افزود: مک‌کانل تحت درمان قرار گرفته و (از بیمارستان) مرخص شده و از خانه‌اش در «لوئیس‌ویل» کار می‌کند.

متمم بحران‌ساز قانون اساسی
بحران سلاح در آمریکا عمیق‌تر از آن است که با وضع قوانین جزئی آن را کنترل کرد. مجله آمریکا «ویک» بحران کشتارهای حاملان سلاح را در متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده می‌داند و می‌نویسد این متمم «آمریکا را به شکست کشانده» و خود «یک شکست بوده است.» در بخشی از متمم دوم قانون اساسی آمریکا که سال ۱۷۹۱ تصویب شد، آمده است: «حق ملت برای نگهداری و حمل اسلحه نباید نقض شود.»
ویک افزود: کشتارهای مسلحانه در آمریکا به قدری سریع و پشت سر هم رخ می‌دهد که غیرممکن است پیش از وقوع حادثه بعدی بتوان از اندوه حادثه قبلی رها شویم. در سرزمین ما یک بیماری وجود دارد. این بیماری نیاز به درمان فوری و اساسی دارد.
این نشریه نوشت: باید به داد خودمان برسیم. باید متوجه باشیم که متمم دوم قانون اساسی یک ناکامی بوده است. این متمم یک ناکامی بوده؛ زیرا هم سلاح به صورت گسترده استفاده می‌شود و هم استفاده از آن اثر بد دارد. قرار بر این بوده که حق حمل سلاح برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر خشونت باشد اما در واقع، آنها را در مخاطره قرار داده است. تفنگ بیش از آنکه به سود آمریکا باشد به زیان آن بوده است. خسارت‌ها را می‌توان به راحتی برشمرد اما سودش بسیار نادر است. این به معنای آن است که متمم دوم قانون اساسی با منطق فعلی عملا کارآمد نیست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *