پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

درس جغرافیای روسیه به آمریکا؛ ادلب یک استان سوریه است

درس جغرافیای روسیه به آمریکا؛ ادلب یک استان سوریه است

* می خواهم تصریح کنم که ادلب یک کشور نیست، آن یک استان سوریه است. در استان ادلب سوریه، شهروندان ادلب حضور ندارند اما شهروندان سوری گروگان تروریست‌ها شده اند.

*اگر در مورد درس‌های جغرافیا صحبت کنیم، من یک درس جغرافیا را نیز یادآوری می کنم، پیش از شروع عملیات در سال ۲۰۱۶ ، جمعیت رقه ۲۲۹ هزار نفر بود. این تقریبا نیمی از جمعیت ادینبورگ است ، پس از اتمام این عملیات در اکتبر سال ۲۰۱۷ ، جمعیت رقه ۳ هزار نفر بود و سرانجام در سال ۲۰۱۸، جمعیت رقه ۱۶۵ هزار نفر شد. به نظر شما ، ۵۵ هزار نفر از ساکنان رقه کجا رفتند؟ فکر می کنید همه آنها از آنجا فرار کرده اند؟ اشتباه می کنید.

نیویورک- ایرنا- نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، تمایل برخی کشورهای غربی را برای “مخالف معتدل” نشان دادن تروریست‌ها، یک معما دانست و گفت ادلب یک استان سوریه است و در آنجا شهروندان سوری گروگان تروریست‌ها شده‌اند.

واسیلی نبنزیا شامگاه پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه و ادلب برگزار شد، به اظهارات چهارم فوریه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود آمریکا به شدیدترین وجه، آنچه را حمله توجیه ناپذیر، مداوم و بی رحمانه رژیم اسد، روسیه، ایران و حزب الله به مردم ادلب را محکوم می کند.

وی در توجیه وزیر خارجه آمریکا که حملات انجام شده علیه مردم ادلب نبوده بلکه علیه تروریست‌های مورد حمایت برخی از کشورها در ادلب بوده است، تاکید کرد: نکته اینجا است “مردم در ادلب” نه “مردم ادلب”.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد افزود: می خواهم تصریح کنم که ادلب یک کشور نیست، آن یک استان سوریه است. در استان ادلب سوریه، شهروندان ادلب حضور ندارند اما شهروندان سوری گروگان تروریست‌ها شده اند.

نبنزیا ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا همچنین به “حملات وحشیانه” در ادلب اشاره کرد که باید متوقف شود. ما به توحش خواهیم پرداخت. در طول عملیات ضد تروریستی، ارتش سوریه بیش از ۴ هزار شبه نظامی، ۱۷ تانک، خمپاره و مسلسل‌های سیار را نابود کرد.

وی اضافه کرد: در این زمینه، تمایل برخی کشورهای غربی برای نشان دادن گروه‌های تروریستی در ادلب به عنوان مخالفان معتدل، معما است. اخیرا از سوی برخی کشورها که نشست امروز را برگزار کردند بارها شنیده ایم که “هیات تحریرالشام” خطرناک و چندان بد نیست.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اگرچه ما به ارتباط خواسته آتش بس سراسری با قطعنامه ۲۲۵۴ سوال داریم اما مطابق بند هشتم همین قطعنامه، به صراحت لزوم مبارزه با تروریست‌ها بیان شده است.

نبنزیا با ابراز تاسف از کشته شدن نیروهای روسی و ترکیه، اظهار کرد: حملات به پایگاه نظامی روسیه با پهپادها متوقف نشده است و بار دیگر با بهره‌مندی از مصونیت کامل، از ناپذیرفتنی بودن تقویت شبه نظامیان در ادلب سخن می گوید.

وی در عین حال به تداوم تعامل با ترکیه برای تضعیف و کاهش تنش‌ها اشاره کرد و گفت: مکاتبات بین روسای جمهوری، وزارت خارجه، ادارات سیاسی و نظامی در حال انجام است. ما این تعامل را بیشتر ادامه خواهیم داد و به کسی اجازه می دهیم که از این وضعیت سوء استفاده کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد به همکاری در قالب آستانه، جایی که ما به همراه ترکیه و ایران در پیشبرد روند سیاسی سهیم هستیم، ادامه می دهیم.

نبنزیا با تاکید بر اینکه در عملیات‌های انجام شده، همواره به ضوابط حقوق بین المللی بشردوستانه عمل شده است، گفت: با استفاده از ابزارهای نظارت هوایی و اطلاعات زمینی موجود، کلیه اهدافی که برای آنها نیروی هوایی روسیه کار می کند، تایید شده است. اقدامات نظامی متناسب و انتخابی است. تایید واضح این امر، تعداد کم اهداف به تناسب تعداد کل اهداف زمینی در منطقه عملیاتی است.

وی افزود: من همچنین می خواهم به شما بگویم که تروریست‌ها عمدا تاسیسات غیرنظامی از جمله بیمارستان ها و مدارس را برای پوشش وضعیت حفاظت شده خود، به موقعیت های جنگی تبدیل و به این ترتیب کنوانسیون ژنو را نقض می کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با بازگشت به موضوع “وحشی‎‌گری” که وزیر خارجه و نماینده آمریکا مطرح کرده بودند، ادامه داد: می خواهم نتایج عملیات آمریکایی‌ها را در رقه و موصل و … یادآوری کنم. خوشبختانه اعضای مرتبط سازمان ملل متحد، جزئیات آن را منتشر کرده‌اند.

نبنزیا یادآور شد: در شهر موصل و در زمان تصرف آن توسط داعش و پیش از عملیات آمریکا بیش از نیم میلیون نفر وجود داشتند که در اثر حملات هوایی، حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی شدند.

وی با بیان اینکه اگر در مورد درس‌های جغرافیا صحبت کنیم، من یک درس جغرافیا را نیز یادآوری می کنم، اظهار کرد: پیش از شروع عملیات در سال ۲۰۱۶ ، جمعیت رقه ۲۲۹ هزار نفر بود. این تقریبا نیمی از جمعیت ادینبورگ است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: پس از اتمام این عملیات در اکتبر سال ۲۰۱۷ ، جمعیت رقه ۳ هزار نفر بود و سرانجام در سال ۲۰۱۸، جمعیت رقه ۱۶۵ هزار نفر شد. به نظر شما ، ۵۵ هزار نفر از ساکنان رقه کجا رفتند؟ فکر می کنید همه آنها از آنجا فرار کرده اند؟ اشتباه می کنید.

نبنزیا اضافه کرد: همچنین می توانیم به اقدامات نیروهای ائتلاف در افغانستان یا سومالی نگاه کنیم. به طور کلی زمینه‌های بی شماری از این مسایل برای جلسات شورای امنیت و انرژی شایعه‌پردازان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاسف آور است که به هرقیمتی هجوم نیروهای دولت سوریه را متوقف کنیم، خاطرنشان کرد: مبتکران این کمپین بی پروا و بدبینانه چیز اصلی را فراموش کردند، قوانین بین المللی بشردوستانه، توسط بشریت به عنوان وسیله‌ای برای صلح و نه به عنوان ابزاری برای جنگ و تبلیغات دروغین نظامی ایجاد شد.

با پیشروی ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب، نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در سازمان ملل متحد، تقاضای برقراری نشست اضطراری شورای امنیت را ارائه دادند.

این در حالی است که شورای امنیت هر ماه به طور منظم دو جلسه درباره سوریه برگزار می کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *