شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

دموکرات ها ؛ معتقد به حفظ “برجام” و حصول یک “توافق دوم” با ایران هستند .

دموکرات ها ؛ معتقد به حفظ “برجام” و حصول یک “توافق دوم” با ایران هستند .

*جو بایدن در این باره می گوید: ” من به توافق هسته ای ملحق خواهم شد و با متحدانمان در راستای تقویت آن و تمدید آن کار خواهم کرد”.

*وارن معتقد است که حتما بعد از بازگشت به توافق هسته ای باید یک توافق بعدی هم با ایران بدست بیاید.
او می گوید:” ما؛ هم زمان داریم و هم اهرم. ما هوش و فراست آن را داریم که بدانیم چطور این دو عنصر را توأمان با هم بکار ببندیم. 

*بوکر توضیح می دهد:” ما نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم و وانمود کنیم این خسارت هایی که رئیس جمهور ترامپ ظرف سه سال گذشته به بار آورده است اصلا اتفاق نیفتاده است.

تهران – ایرنا- نیویورک تایمز نوشت: نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موافق بازگشت مشروط این کشور به توافق هسته ای هستند.

این روزنامه آمریکایی در ستون دیدگاه خود در مطلبی به قلم ” کارول جیاکومو ” عضو هیات تحریریه این روزنامه در عین حال نوشت که نامزدهای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا بر ضرورت ” توافق مستقلی ” درباره برنامه موشکی و حمایت ایران از آنچه که تروریسم  خواندند ؛ تاکید دارند.

این روزنامه آمریکایی به نتایج یک نظرسنجی که از سوی ” مرکز پیشرفت آمریکا ” انجام شده ، اشاره کرد و نوشت : نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها از کم شدن تنش با ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای استقبال می کنند . نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طیف دموکرات ها درعین حال بر ضرورت پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای تاکید کرده اند.

براساس این گزارش ؛ “جو بایدن” معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا و نیز ” کوری بوکر” ؛ ” کماله هریس” ، ” برنی سندرز”، و “‌ الیزابت وارن” ، شهردار ” پت بوتیگیگ” از “ساوت بند”‌ ایندیانا و همچنین “بتو او رورک” عضو سابق مجلس نمایندگان معتقدند که خروج ترامپ از توافق هسته ای به منافع ملی آمریکا لطمه زده است و این بهانه معقول را به دست تهران داد که به فعالیت های هسته ای اش بازگردد.
بوتیگیگ درباره توافق هسته ای می گوید : این توافق ؛ تهدید نظامی ایران علیه اسرائیل و اروپا را مهار می کرد و جلوی یک جنگ دیگر در خاورمیانه که پای ما هم بدان کشیده می شد را می گرفت”.
در بین همه نامزدهای دموکرات؛ فقط ” بوکر ” است که معتقد است با وجود آنکه این توافق با زحمت طاقت فرسایی بدست آمده است، اما لازم است حتما به روزرسانی شود.
بوکر توضیح می دهد:” ما نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم و وانمود کنیم این خسارت هایی که رئیس جمهور ترامپ ظرف سه سال گذشته به بار آورده است اصلا اتفاق نیفتاده است.

” توافق هسته ای پس از یک مذاکرات طولانی مدت با ایرانی ها بدست آمد و ما توانستیم در انتهای آن به یک راه حل بلندمدت برسیم. در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ؛ چهار سال عمرمان تلف شده است”.
ترامپ با خروج از توافق، نه تنها اعتماد ایرانی ها به آمریکا و پایبند ماندنش به تعهداتش را شکست، بلکه باعث شد در اوضاع آشفته ای که ترامپ مسبب ایجاد آن است ایران به یک سری از فعالیتهای هسته ای اش برگردد و دوره انقضاء مهلت توافق موسوم به بند ” غروب آفتاب”، نزدیک تر شود

نیویورک تایمز در گزارش خود به برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت ایران از حزب الله در سوریه و یمن اشاره می کند و می نویسد : نامزدهای انتخاباتی آمریکا ( دموکرات ها ) اعتقادشان بر این است که نگرانی ها از اعمال و رفتارهای جمهوری اسلامی در حوزه هایی به جز هسته ای، باید در یک توافق دیگری مذاکره و نتیجه گیری شود.

جو بایدن در این باره می گوید: ” من به توافق هسته ای ملحق خواهم شد و با متحدانمان در راستای تقویت آن و تمدید آن کار خواهم کرد”.
خانم وارن هم معتقد به یک توافق در زمینه سایر رفتارهای ایران است و گفته است:” بازگشت به توافق هسته ای فقط « شروع کار است، نه پایان آن”.
وارن معتقد است که حتما بعد از بازگشت به توافق هسته ای باید یک توافق بعدی هم با ایران بدست بیاید.
او می گوید:” ما؛ هم زمان داریم و هم اهرم. ما هوش و فراست آن را داریم که بدانیم چطور این دو عنصر را توأمان با هم بکار ببندیم. دیپلماسی در این زمینه می تواند مفید باشد”.
وارن خاطر نشان می سازد: “‌ اگر ایران به عمل به تعهداتش در توافق موجود برنگردد، من یک دیپلماسی قوی و اصولی را دنبال خواهم کرد تا هم آمریکا و هم ایران هردویشان به توافق برگردند”.
وارن اشاره می کند: ” دیپلماسی تنها راه قابل اتکا برای مدیریت کردن موضوع است. هیچ راه حل نظامی برای آن وجود ندارد”.
“او رورک” نظرش بینابین است.
او می گوید:” ترامپ با خروج از توافق خطر برخورد نظامی در خلیج فارس را بالا برد. اما، به هر حال این واقعیت را هم نباید منکر شد که نمی توان این تعرضات و ستیزه جویی های جمهوری اسلامی را بدون کنترل و بدون تنبیه باقی گذارد”.
سندرز هم می گوید:” آمریکا برای آنکه با جمهوری اسلامی به توافق بهتری برسد و چیزهای بیشتری از او مطالبه کند،‌ لازم است تحریم های بیشتری را بردارد و مشوق های بیشتری به ایران بدهد و اعلام کند که ایران تنها بازیگر دردسرساز در خاورمیانه نیست”.
قبول داریم. سخت است که این بار ایران را و اروپا را قانع کنیم که آمریکا اگر به توافق تازه ای برسد؛‌ به آن متعهد خواهد ماند.
برنی سندرز می گوید: ” ما کار را باید از اینجا شروع کنیم که به همه اطمینان بدهیم سیاست خارجی ما بر روی یک اجماع واقعی و پایدار استوار شده است”.
بسیاری از دموکرات ها می گویند که از تماس مستقیم با رهبران جمهوری اسلامی استقبال می کنند. اما هیچکدام نمی گویند در چه شرایط و موقعیتی حاضر به تماس مستقیم با تهران هستند.
سندرز می گوید که اگر بهترین راه برای رسیدن به توافق ، تماس مستقیم با رهبران ایران باشد ، حاضر است این کار را انجام بدهد.
بوکر می گوید: ” لازم است در وهله اول،‌ “اهدافی روشن”‌ را تبیین کنیم و بعد “نشان بدهیم که متعهدیم مذاکراتی از روی حسن نیت داشته باشیم”.
وارن معتقد است؛ برای داشتن یک “استراتژی شفاف”؛ برگزاری اجلاس سران میان دو کشور ضروری است.
بوتیگیگ حاضر است با رئیس جمهور ایران در “شرایطی صحیح” دیدار کند.
او رورک نظرش را در این زمینه بیان نکرد. هریس هم همینطور.
بایدن که مدعی ترین نامزد دموکرات هاست، در تبلیغات انتخاباتی اش همه ابهام ها در این زمینه را روشن نکرد. داغ ترین بحث او در حوزه سیاست خارجی در تبلیغاتش ماه گذشته بود که هیچ اشاره ای به این نکرد که آیا مایل است با رهبران ایران دیدار داشته باشد یا نه.
شنبه گذشته مقامات ایران و اروپا در وین با هم دیدار کردند تا بلکه بتوانند به طریقی توافق هسته ای را زنده نگاه دارند. دولت آمریکا چهارشنبه گذشته “محمد جواد ظریف” وزیر خارجه ایران را تحریم کرد که البته با این اقدام کار برای دیپلماسی با ایران سخت تر شد.

روزنامه آمریکایی در پایان می نویسد : واضح است که رای دهندگان آمریکایی به خصوص دموکرات ها و مستقل ها، چندان موافق مواضع تندروانه ترامپ نیستند. اینها دوست ندارند آمریکا درگیر یک جنگ دیگر بشود

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *