پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

رونمایی ” حسن روحانی ” از سامانه پدافند “باور۳۷۳”

رونمایی ” حسن روحانی ” از سامانه پدافند “باور۳۷۳”

*سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «باور-۳۷۳  قدرت دفاعی ایران را به رخ جهانیان می کشد» گفته بود: موشک طراحی شده این سامانه چابک و چالاک است و از فناوری نوینی که به طور کامل ساخت ایران است، بهره می برد.

تهران- ایرنا- سامانه بومی پدافند برد و ارتفاع بلند «باور۳۷۳» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری رونمایی شد.

با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و وزیر دفاع و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در روز صنعت دفاعی از سامانه موشکی «باور-۳۷۳» که به اس-۳۰۰ ایرانی معروف است، رونمایی شد.

مدیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش تر اعلام کرده بودند باور-۳۷۳ آزمایش های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و ۳۱ مردادماه ۹۸ رونمایی می شود.

سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «باور-۳۷۳  قدرت دفاعی ایران را به رخ جهانیان می کشد» گفته بود: موشک طراحی شده این سامانه چابک و چالاک است و از فناوری نوینی که به طور کامل ساخت ایران است، بهره می برد.

آغاز ساخت و ویژگی ها

جمهوری اسلامی ایران که در دهه ۸۰ و پیش از آن برای دفاع هوایی در ارتفاع بالا از سامانه پدافندهوایی اس-۲۰۰ روسی استفاده می‌کرد، در سال ۸۴ به منظور مقابله بهتر با تهدیدات هوایی در ارتفاع بلند قرارداد خرید سامانه اس-۳۰۰ را با روسیه امضا کرد.

کمی پس از امضای این قرار داد و با تغییرات قدرت در روسیه و فشارهای غرب برای تحریم ایران تحویل اس-۳۰۰ به ایران منتفی شد، از این رو متخصصان داخلی برای تامین نیاز کشور دست به ساخت زیرسامانه هایی همچون رادار، موشک و پرتابگرهای لازم برای به کارگیری یک سامانه پدافندهوایی بومی زدند.

در نهایت پس از گذشت ۱۰ سال از امضای قرارداد خرید اس-۳۰۰ با روسیه، ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۴ برای نخستین بار یک نمونه از سامانه باور- ۳۷۳ را در مراسم رژه به نمایش گذاشت.

سامانه برد بلند پدافندهوایی باور-۳۷۳  با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۷ کیلومتر، مخصوص شرایط جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران است که با نمونه‌های مشابه روسی و آمریکایی همچون اس -۳۰۰ و پاتریوت برابری می‌کند و در برخی موارد نیز به‌آنها برتری دارد.

این سامانه با توجه به صحبت‌های فرماندهان نظامی مبنی بر تشابه با مدل روسی، به اس-۳۰۰ ایرانی شهرت پیدا کرد.

اواخر مرداد ماه سال ۹۵ باور-۳۷۳ برای نخستین بار با حضور حجت الاسلام المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد.

از زمان رونمایی تاکنون، این سامانه بارها تست‌های عملیاتی و گرم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده پیوستن به سیستم پدافند یکپارچه کشور است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده است که سامانه پدافندهوایی باور-۳۷۳ را پس از رونمایی در ۳۱ مرداد ماه ۹۸ در اختیار یگان‌های عملیاتی قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *