جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

زاخارووا: تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع نجات انسانها شده است

زاخارووا: تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع نجات انسانها شده است

* ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه که  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،گفت: ما بار دیگر خواهان لغو تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه می شویم زیرا که باعث جلوگیری از مبارزه موثر کشورها با انتشار ویروس کرونا و نجات زندگی انسانها می‌شود.

مسکو – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع مبارزه موثر کشورها با کرونا و نجات جان انسان‌ها شده است.

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه که  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،گفت: ما بار دیگر خواهان لغو تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه می شویم زیرا که باعث جلوگیری از مبارزه موثر کشورها با انتشار ویروس کرونا و نجات زندگی انسانها می‌شود.

وی افزود: ما بر این باوریم که تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه که مانع مبارزه شماری از کشورها برای نجات جان اتباع خود می‌شود باید با ملاحظات انسانی به تعلیق درآید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که طرف روسی خواهان ایجاد کریدور سبز عاری از تحریم ها و جنگ‌های تجاری شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست سران گروه جی۲۰ که در فرمت کنفرانس ویدئویی برگزار شد، طرح ایجاد کوریدور سبز عاری از جنگ های تجاری و تحریم های یکجانبه را مطرح کرد.

مقام‌های روسیه بارها از تحریم‌های یکجانبه آمریکا بویژه در شرایط شیوع کرونا انتقاد کرده و خواستار لغو این تحریم‌ها شده اند.

وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد: آمریکا حتی در شرایط کرونا از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در مورد ایران، کره شمالی و سوریه صرف نظر نمی‌کند.

روسیه بار دیگر آمریکا و ایران را دعوت به خویشتنداری می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به تهدید اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه قایق‌های تندروی ایرانی در خلیج فارس اشاره و آن را باتوجه به تحریک طرف ایرانی خطرناک خواند.

زاخارووا گفت که روسیه بار دیگر طرف‌های مناقشه در خلیج فارس (یعنی آمریکا و ایران) را دعوت به خویشتنداری می‌کند.

ترامپ روز سوم اردیبهشت ماه در پیامی توییتری بار دیگر به ماجراجویی و فرافکنی علیه ایران پرداخت و بدون اشاره به اقدامات خلاف پروتکل‌های دریانوردی نیروهایش در خلیج‌فارس نوشت که‌ به نیروی دریایی کشورش دستور داده به قایق‌های ایرانی در صورت اقدامات یا تحرکات ایذایی، حمله کنند.

زاخارووا سپس به طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس اشاره کرد و افزود: روسیه همواره اعلام کرده است که تامین امنیت خلیج فارس، عامل کلیدی در امنیت منطقه‌ای است و در این راستا طرح امنیتی خلیج فارس را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار اقدامات برای تامین امنیت خلیج فارس مطابق با معیارهای قوانین بین‌المللی شد.

هشدار هسته‌ای به آمریکا

زاخارووا در ادامه سخنان خود گفت که استقرار مهمات هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین آمریکا منجر به بی‌ثباتی اوضاع می‌شود و گامی خطرناک است.

وی افزود: ما به اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت خارجه آمریکا در روز ۲۴ ماه اوریل توجه کردیم که به تولید مهمات هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین از نوع W۷۶-۲ اختصاص یافته بود که بر موشک‌های بالستیکی تریدنت-۲ در زیردریایی‌ها نصب می‌شود.

زاخارووا گفت: همان طور که بارها توضیح داده‌ایم، این گام را خطرناک می‌دانیم و آن را اقدام بی‌ثبات کننده به حساب می‌آوریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد: هرگونه حمله با استفاده از موشک‌های بالستیکی زیردریایی‌های آمریکا صرف نظر از ماهیت تجهیز آن، از طرف روسیه به عنوان حمله هسته‌ای تلقی می‌شود و دلیلی برای پاسخ دادن متقابل است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود که ساخت مهمات هسته‌ای W۷۶-۲ ریسک مناقشه هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *