سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

سفر مخفیانه بنیانگذار شرکت آمریکایی «بلک‌واتر» به ونزوئلا

سفر مخفیانه بنیانگذار شرکت آمریکایی «بلک‌واتر» به ونزوئلا

*”اریک پرینس” بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت خصوصی امنیتی “بلک واتر” و یک حامی سرسخت دونالد ترامپ ماه گذشته سفر مخفیانه ای به ونزوئلا داشته و با دلسی رودریگز معاون رئیس جمهوری این کشور منطقه آمریکای لاتین مذاکراتی انجام داده است.

تهران-ایرنا – گزارش برخی رسانه های غربی حاکی است بنیانگذار شرکت امنیتی و جنجالی «بلک واتر» آمریکا ماه گذشته به ونزوئلا سفر کرده و با یک مقام ارشد دولت کاراکاس گفت‌وگوهایی را انجام داده است.

رسانه های غربی روز گذشته(جمعه) گزارش دادند که “اریک پرینس” بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت خصوصی امنیتی “بلک واتر” و یک حامی سرسخت دونالد ترامپ ماه گذشته سفر مخفیانه ای به ونزوئلا داشته و با دلسی رودریگز معاون رئیس جمهوری این کشور منطقه آمریکای لاتین مذاکراتی انجام داده است.

این سفر اریک پرینس در حالی انجام شده که چند ماه پیش بنیانگذار این شرکت امنیتی خصوصی پیشنهاد استقرار یک ارتش خصوصی در ونزوئلا برای کمک به مخالفان دولت نیکلاس مادورو را مطرح کرده بود.

هنوز اهداف سفر مدیر اجرایی شرکت بلک واتر به ونزوئلا و جزئیات مذاکراتش با معاون رئیس جمهوری این کشور مشخص نشده است.

دیدار پرینس با دلسی رودریگز همچنین این سوال را مطرح می کند که مدیر اجرایی شرکت بلک واتر چگونه توانسته با یک مقام ونزوئلایی که تحت تحریم های دولت واشنگتن قرار دارد، دیدار و مذاکره کند. تحت این تحریم ها هرگونه تعامل و دیدار با مقامات دولت کاراکاس ممنوع است. گفته می شود که دفتر دلسی رودریگز همچنین بر سرویس اطاعات ملی ونزوئلا نظارت داشته است.

مقامات کاخ سفید هنوز در مورد این دیدار اظهارنظر نکرده اند. این دیدار در حالی برگزار شده که به رغم فشارهای دولت ترامپ، نیکلاس مادورو همچنان در قدرت باقی مانده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا اخیرا اعلام کرد که ناامیدی ترامپ نسبت به عدم نتیجه گیری سیاست هایش در قبال ونزوئلا، مشاورانش را به آماده کردن اقدامات جدید مجبور کرده است.

الیوت آبرامز نماینده دولت ترامپ در امور ونزوئلا نیز از سفر پرینس به ونزوئلا ابراز بی اطلاعی کرده است. یک منبع ونزوئلایی نیز در مورد این سفر عنوان کرد: این سفر چیزی فراتر از یک سفر کاری خصوصی بوده است.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش، او را “غاصب قدرت” خواند و اعلام کرد که دیگر وی را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. پس از آنکه «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت. بیش از ۵۰ کشور دیگر به تبعیت از آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا شناسایی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

مادورو بارها آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه ونزوئلا و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام مستقر در کاراکاس متهم کرده است.

مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته نزدیک به چهار میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته اند.

شرکت بلاک واتر (black water) که اکنون برای فراری از بدنامی به خاطر اقدامات خشن و مرگبار خود نام آکادمی را برگزیده، با عنوان یک شرکت خدماتی آمریکایی در زمینه مدیریت ریسک، ارائه خدمات لجستیکی، سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح خصوصی فعالیت می کند.
این شرکت در سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی ذیل پرچمی منقش به پنجه جانوری وحشی، توسط فردی به نام اریک پرینس (Erik Prince) و از فارغ ‌التحصیلان آکادمی نیروی دریایی آمریکا و افسر اسبق یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در کارولینای شمالی راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی این شرکت در شهر مک‌لین ایالت ویرجینیا آمریکا قرار دارد.
تهاجم نظامی آمریکا و ائتلاف جهانی تحت رهبری واشنگتن به افغانستان، پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و با هدف نابودی گروه القاعده، زمینه مناسبی برای فعالیت بلاک واتر پدید آورد، اما نقش و همراهی فعال نیروهای بلاک واتر در عراق پس از اشغال نظامی این کشور توسط آمریکایی ها شهرتی جهانی یافت.
به تایید منابع خبری، شرکت بلاک واتر در دوران اشغال عراق، حدود ۱۹۵ عملیات تروریستی را اجرا کرد اما فجیع ترین این عملیات به ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی باز می گردد که در جریان آن مزدوران این شرکت با شلیک مستقیم به مردم غیرنظامی در میدان نیسور، مرگ ۱۷ شهروند عراقی را رقم زدند.
این شرکت به رغم زیر پا نهادن مقررات دولتی، همچنان یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های خصوصی نظامی جهان شناخته می شود و نیروهای این شرکت با ملیت های متفاوت از جمله آمریکایی، کلمبیایی، اوکراینی، پانامایی، آرژانتینی، السالوادوری، شیلیایی و استرالیایی در بسیاری از ماموریت‌های خاص وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) نقش محوری دارد.
‘جرمی ساهیل’ روزنامه نگار آمریکایی در کتابی با عنوان ‘بلک‌واتر؛ ظهور قدرتمندرین ارتش اجیر جهان’ ضمن تشریح مراحل تکوین و گسترش شرکت بلاک واتر به عنوان یکی از شرکت های خصوصی نظامی جهان، به نقش این شرکت در جنگ آمریکا علیه تروریسم بویژه عراق پرداخته و تصریح می کند: بلک واتر مدت کوتاهی پس از ۱۱ سپتامبر، قراردادی ۵٫۴ میلیون دلاری برای تأمین امنیت مقر سیا در کابل با دولت آمریکا امضا کرد و سپس با اشغال عراق از سوی آمریکا، قراردادی ۲۷ میلیون دلاری برای تأمین امنیت پل برمر، فرماندار نظامی عراق، با پنتاگون امضا کرد.

شرکت بلاک واتر اکنون در مناقشات بزرگ جهانی از بحران اوکراین تا درگیری های در عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان و یمن پا به پای نظامیان آمریکایی حضور دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *