پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

سقوط عدن به نام تجزیه طلبان جنوب، به کام اماراتی ها

سقوط عدن به نام تجزیه طلبان جنوب، به کام اماراتی ها

 

*این درگیری های شدیدی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که یک گروه جدایی طلب و خواستار تشکیل کشوری به نام یمن جنوبی است با نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری این کشور که پس از اشغال عدن توسط نیروهای سعودی و اماراتی دولت خود را در این شهر مستقر کرد، روز چهارشنبه گذشته  آغاز شد.

«هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب از نیروهای این شورا خواست تا به قصر ریاست جمهوری  معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله و آن را به تصرف خود درآورند.

تهران – ایرنا – شهر عدن دیروز شنبه شاهد درگیری های خونین بود که در نهایت به اشغال قصر ریاست جمهوری معاشیق از سوی نیروهای شورای انتقالی جنوب ختم شد و عملا دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن که مورد حمایت آل سعود است کنترل خود را بر تنها پایگاه اصلی دولتش از دست داد.

این درگیری های شدیدی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که یک گروه جدایی طلب و خواستار تشکیل کشوری به نام یمن جنوبی است با نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری این کشور که پس از اشغال عدن توسط نیروهای سعودی و اماراتی دولت خود را در این شهر مستقر کرد، روز چهارشنبه گذشته  آغاز شد.

«هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب از نیروهای این شورا خواست تا به قصر ریاست جمهوری  معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله و آن را به تصرف خود درآورند.

وی دولت منصور هادی در عدن را خائن خواند و متهم کرد که کشور را به سمت نابودی سوق داده است.

بر اساس این گزارش، بن بریک نسبت به حضور دولت عبدربه منصور هادی در عدن هشدار و آن را خطرناک توصیف کرد که مردم جنوب یمن هرگز نخواهند پذیرفت.

نیروهای موسوم به کمربند امنیتی که شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب و تحت حمایت مستقیم امارات متحده عربی قرار دارند، موفق شدند طی چهار روز گذشته ابتدا مناطق نظامی، پادگان ها و مراکز حیاتی شهر عدن و پس از آن با محاصره قصر ریاست جمهوری عدن این قصر را که در واقع مرکز حکومت منصور هادی به شمار می آید تسخیر کنند.

پس از تحولات روز گذشته که یکی از مرگ بارترین درگیری ها چند روز اخیر در عدن به شمار می آید، وزارت خارجه دولت عبدربه منصورهادی با صدور بیانیه ای شورای انتقالی جنوب را گروهی جدایی طلب و کودتاچی خواند که در تلاش است تا دولت مستقر در عدن را سرنگون کند.

از سوی دیگر ائتلاف سعودی نیز پس از تحولات روز شنبه در عدن به شورای انتقالی تا بامداد یکشنبه مهلت داد تا با پایبندی به آتش بس از تمامی نقاطی که طی چهار روز گذشته به کنترل خود در آورده عقب نشینی کند، در غیر اینصورت با برخورد نظامی مواجه خواهد شد.

در مقابل شورای انتقالی جنوبی نیز اعلام کرد که تنها حاضر به اجرای آتش بس است و به دیگر خواسته های ائتلاف سعودی عمل نمی کند.

اکنون دولت منصور هادی در عمل کنترلی بر عدن به عنوان مرکز اصلی قدرت خود در یمن ندارد و تصمیم گیری در مورد سرنوشت این شهر به صورت مستقیم بر عهده عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد بود. هرچند به نظر برخی کارشناسان سقوط عدن نوعی تقابل میان ریاض و ابوظبی است و باعث شکاف بیشتر در ائتلاف سعودی – اماراتی خواهد شد.

به نظر می رسد که اختلافات میان دولت منصور هادی تحت حمایت ریاض و امارات متحده عربی ریشه در برخی موضوعات از جمله تلاش سعودی های و امارتی ها برای تسلط بر استان عدن  به عنوان یکی از مهم ترین مناطق جنوبی شبه جزیره عربستان و آن هم به خاطر وجود خلیج عدن و تنگه باب المندب در کناره آن دارد.

تلاش اماراتی ها برای تسلط بر جنوب یمن پیش از این نیز با اشغال جزیره سقطری (سوکاترا) در خلیج عدن کاملا مشهود بود؛ موضوعی که به مذاق دولت منصور هادی که کنترل این جزیره را به عهده داشت و بالطبع سعودی ها خوش نیامد و در نهایت نیروهای اماراتی با توصیه عربستان سعودی از این جزیره عقب نشینی کردند.

امارات متحده عربی سعی دارد با جمع‌آوری شبه‌ نظامیان و ایجاد اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی بنادر مستقر در سواحل خلیج عدن و مسیرهای راهبردی دریایی در کناره تنگه باب ‌المندب را تصرف کرده و یک یمن دیگر در بخش جنوبی این کشور همسو با خود تشکیل دهد که در جهت طرح های اقتصادی و راهبردی ابوظبی در آن سوی باب المندب یعنی شاخ آفریقا است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *