پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

شروط قانونی سن پذیرش ریاست جمهوری در قاون اساسی « آمریکا » چگونه است ؟

شروط قانونی سن پذیرش ریاست جمهوری در قاون اساسی « آمریکا » چگونه است ؟

در قانون اساسی آمریکا هیچ حداکثری برای سن رئیس‌جمهوری تعیین نشده اما یکی از شروط نامزدی این است که حداقل ۳۵ سال داشته باشد.

تئودور روزولت، کوچکترین رئیس‌جمهوری آمریکا دوره ریاستش را در سن ۴۲ سالگی شروع کرده درحالی که ترامپ حین ورود به کاخ سفید بالاترین سن را در میان رؤسای جمهوری آمریکا داشته است. البته قبل از او رونالد ریگان در سن ۶۹ سالگی دوره ریاست‌جمهوری‌اش را شروع کرد.

جان کندی کوچکترین رئیس‌جمهوری آمریکاست که کاخ سفید را ترک کرد زیرا او در سن ۴۶ سالگی ترور شد درحالی که ریگان در سن ۷۷ سالگی کاخ سفید را ترک کرد. جیمی کارتر بزرگترین رئیس‌جمهوری زنده آمریکاست که در حال حاضر ۹۴ سال سن دارد. باراک اوباما به عنوان کوچکترین رئیس‌جمهوری که همچنان در قید حیات است ۵۷ سال دارد.

حدود چهار دهه بین بزرگترین و کوچکترین نامزدهای حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی میلادی فاصله است. تعداد این نامزدها به ۲۰ تن می‌رسد.

براساس نتایج نظرسنجی‌ها، جو بایدن ۷۷ ساله و بعد از او برنی سندرز بر بقیه نامزدهای کم سن و سال‌تر پیشی گرفته‌اند.

بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ پیر و ناتوان است به ویژه اینکه عمرش در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ۷۴ سال خواهد بود. با این وجود احتمالاً آمریکا شاهد انتخاباتی بین نامزدهایی خواهد بود که میانگین سن‌شان اواسط دهه ۷۰ است.

براساس نظرسنجی خبرگزاری رویترز و ایپسوس، طی ماه آوریل نیمی از دموکرات‌ها آماده رأی دادن به نامزدی که سنش بالای ۷۰ سال است، نیستند. همچنین یک سوم دموکرات‌ها می‌گویند، آماده رأی دادن به نامزدی که کمتر از ۴۰ سال داشته باشد، نیستند. برخی نیز گفتند که سن نامزد مهم نیست.

پیتر بوتیجج، شهردار شهر ساوث بند در ایالت ایندیانیا ۳۹ ساله است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است. تولسی گابارد، نماینده ایالت هاوایی نیز همین سن را دارد. زمانی که سال ۱۹۸۸ اینترنت در آمریکا به کار گرفته شد این دو نامزد هفت ساله بودند.

این درحالی است که بایدن عضو سناست و سندرز شهردار شهر ایالت ورمانت است و این دو نامزد در دوره جنگ جهانی دوم متولد شده‌اند و جنگ‌های آمریکا از جنگ سرد و کره و ویتنام را پشت سر گذاشته‌اند.

نظرسنجی نشان می‌دهد که نامزدهای کم سن و سال‌تر در تلاش برای این هستند که رأی‌دهندگان بالای ۶۰ سال را قانع کنند که از مهارت لازم برای انجام پست ریاست‌جمهوری برخوردارند.

دن کریدتس که از حزب دموکرات است به الجزیره گفت: می‌ترسم که رئیس‌جمهوری انتخاب شود که هیچ مهارتی برای انجام وظایفش نداشته باشد یا رئیس‌جمهوری مسن انتخاب شود که نتواند وظایفش را انجام دهد.

براساس نظرسنجی دیگری که بین ۲۹ آوریل تا ۱۳ مه با مشارکت بیش از ۱۰ هزار نفر انجام شده و ۵۶۷۵ نفر آن‌ها دموکرات هستند، رای دهندگان حامی حزب دموکرات معتقدند که دهه ۵۰ سن مناسبی برای فردی است که می‌خواهد رئیس جمهوری شود. تنها سه درصد شرکت کنندگان معتقدند که ۷۰ یا بیشتر سن مناسبی است.

منبع : ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *