جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

شمار قربانیان خشونت‌های شیلی به ۱۸ تن رسید

شمار قربانیان خشونت‌های شیلی به ۱۸ تن رسید
*رئیس جمهوری شیلی پیش از آن نشستی با حضور برخی از سران احزاب مخالف برای یافتن راهی برای پایان دادن به اغتشاش‌های خیابانی برگزار کرد. با این حال، سه حزب مخالف از جمله حزب سوسیالیست که بزرگترین گروه مخالف دولت در شیلی است، این نشست را تحریم کردند.

تهران – ایرنا – اعتراض‌ و درگیری‌های خونین شیلی دیروز (چهارشنبه) نیز ادامه یافت و بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۱۸ تن از معترضان به سیاست‌های دولت سباستین پینرا، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سانتیاگو، یک مقام دولتی شیلی شامگاه چهارشنبه شمار کشته شدگان در اعتراض‌های خیابانی مردم این کشور را ۱۸ نفر اعلام کرد.

وی گفت: یک کودک در میان جانباختگان دیده می‌شود.

درگیری‌های خونین در شیلی در حالی امروز وارد پنجمین روز متوالی خود شد که پینرا رئیس جمهوری این کشور روز گذشته یک بسته اصلاحات اجتماعی اعلام کرد که افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق بخشی از آن است.

بسته اصلاحاتی پینرا همچنین شامل توقف افزایش تعرفه برق و پیشنهاد قانونی برای تامین هزینه‌های پزشکی گران‌قیمت توسط دولت است.

پینرا در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری ضمن عذرخواهی از مردم شیلی گفت: در مواجهه با نیازها و خواست‌های اجتماعی مشروع مردم، پیام شهروندان شیلی را دریافت کردیم.

رئیس جمهوری شیلی پیش از آن نشستی با حضور برخی از سران احزاب مخالف برای یافتن راهی برای پایان دادن به اغتشاش‌های خیابانی برگزار کرد. با این حال، سه حزب مخالف از جمله حزب سوسیالیست که بزرگترین گروه مخالف دولت در شیلی است، این نشست را تحریم کردند.

ارتش شیلی برای چهارمین روز متوالی از ساعت ۸ شب سه‌شنبه تا ۵ بامداد چهارشنبه را منع آمدوشد اعلام کرد.

نظامیان شیلی برای اولین بار از زمان حکومت «آگوستو پینوشه» دیکتاتور نظامی این کشور بین سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰، در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

اعتراضات در شیلی با اعتراض به طرح افزایش بهای بلیط مترو و نابرابری اجتماعی آغاز شد و به درگیری معترضان با نیروهای پلیس و نظامیان انجامید. معترضان در جریان تجمات اعتراضی، اتوبوس‌ها را آتش زدند، به ایستگاه های مترو حمله و مغازه‌ها را غارت کردند.

نیروهای امنیتی نیز در واکنش، به طرف معترضان گاز اشک آور شلیک و از ماشین های آب پاش استفاده کردند. در درگیری معترضان و نیروهای امنیتی تاکنون ۱۵ نفر کشته و بیش از ۲ هزار ۶۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

به‌رغم نرخ رشد اقتصادی در شیلی که رقم ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری را در بر می‌گیرد، شاخص‌های اجتماعی همچون بهداشت، آموزش و بازنشستگی از وجود نابرابری‌های بالایی حکایت دارد.

مقام‌های شیلیایی از وقوع ۱۰۳ مورد وقایع خشونت‌بار در سراسر کشور از جمله غارتگری خبر داده‌اند. در برخی مناطق، ساکنان محلی جلیقه‌های زرد معرف معترضان فرانسوی را بر تن کردند.

همچنین تعدادی از فوتبالیست‌های معروف شیلی از رهبران این کشور خواستند به صدای اعتراض مردم گوش دهند و در پی راهکار و چاره اندیشی باشند.

شیلی در حالی که بالاترین رقم درآمد سرانه در آمریکای لاتین را داراست، اما خصوصی‌سازی بخش سلامت و آموزش و پرورش این کشور، افزایش هزینه خدمات اولیه و کاهش حقوق بازنشستگی، مردم را دلسرد کرده است.

رئیس جمهوری شیلی پیشتر اعلام کرد که در پی ناآرامی‌ها، طرح افزایش بهای مترو را تعلیق کرده است. مترو سانتیاگو با ۱۴۰ کیلومتر وسعت بزرگترین و مدرن‌ترین مترو در آمریکای لاتین است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *