شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

شکایت مردم سودان از بن زاید و خلیفه حفتر به اتهام قاچاق انسان

شکایت مردم سودان از بن زاید و خلیفه حفتر به اتهام قاچاق انسان

*این اقدام به دنبال آن صورت می گیرد که شرکت بلاک شیلد امارات با وعده کار در امارات، جوانان سودانی را فریب داده و آنان را به لیبی منتقل می کند تا  در کنار شبه نظامیان حفتر با دولت وفاق ملی لیبی بجنگند.

شهروندان سودانی در حال آماده سازی پرونده قضایی برای طرح در دادگاه کیفری بین المللی علیه «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «خلیفه حفتر» مسئول دولت شرق لیبی به اتهام قاچاق انسان هستند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «عربی ۲۱»، «عمر العبید» ، مشاور حقوقی قربانیان سودانی شرکت اماراتی “بلاک شیلد” ، روز سه شنبه، از آغاز مقدمات طرح پرونده های قضایی منطقه ای و بین المللی علیه ۱۰ شخصیت اماراتی ، سودانی و لیبیایی به اتهام قاچاق انسان خبر داد.

این اقدام به دنبال آن صورت می گیرد که شرکت بلاک شیلد امارات با وعده کار در امارات، جوانان سودانی را فریب داده و آنان را به لیبی منتقل می کند تا  در کنار شبه نظامیان حفتر با دولت وفاق ملی لیبی بجنگند.

العبید گفت:ما در مورد فریب جوانان سودان توسط شرکت بلاک شیلد امارات با سازمان دیده بان حقوق بشر تماس گرفتیم و آنها به ما قول دادند که این مسئله را در گزارش خود در۱۰ ژانویه (۲۰ دی) مطرح کنند.

وی تصریح کرد که متهمان ۱۰ شخصیت اماراتی ، سودانی و لیبیایی هستند که از جمله آنها می توان به محمد بن زاید ، خلیفه حفتر ، افسران این سه کشور و صاحبان شرکت “بلاک شیلد” امارات و یک آژانس مسافرتی سودان اشاره کرد.

او ادامه داد: هیچ پرونده کیفری در دادگاه های سودان تشکیل نشده است و ما در تلاش برای بررسی آن در چارچوب پرونده های قضایی منطقه ای و بین المللی هستیم. این جنایت سازمان یافته و فرامنطقه ای است به طوری که منشور سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و کشورهای عربی را در زمینه مبارزه با قاچاق انسان نقض می کند.

در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۲۰۱۹ روزنامه انگلیسی “گاردین” گزارشی درباره “دخالت” ابوظبی در تأمین مالی انتقال مزدوران برای جنگ در لیبی در کنار شبه نظامیان حفتر که توسط کشورهای عربی و غربی پشتیبانی می شود، منتشر کرد.

دیده بان حقوق بشر هم ۲۴ آبان ماه امسال در گزارشی اعلام کرد که  شرکت اماراتی با بیش از ۲۷۰ جوان سودانی قرارداد کار به عنوان نگهبان امنیتی در امارات بسته است و با ورود آنها به ابوظبی در سپتامبر ۲۰۱۹، گذرنامه ها و تلفن های همراه آنها ضبط شد.

پس از توقیف گذرنامه ها و تلفن ها، جوانان تحت آموزش نظامی قرار گرفتند و پس از آن بدون اطلاع به یک محوطه نظامی در شهر رأس لانوف در شمال لیبی که افراد مسلح متعلق به حفتر در آن مستقر بودند، منتقل شدند.

در تحقیقات صورت گرفته از تعدادی از این افراد روشن شد که شرکت اماراتی این گروه از جوانان را فریب داده و آنها را در معرض خطر درگیری های نظامی قرار داده است.

فعالان شبکه های اجتماعی به تازگی پس از تشدید اعتراضات به اعزام این جوانان سودانی ، تصاویری از هواپیمای حامل ۲۷۵ سودانی در بازگشت به خارطوم را منتشر کرده اند.

امارات از سال ۲۰۱۴ با نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت صادرات اسلحه به لیبی، از نیروهای حفتر پشتیبانی نظامی و مالی مستمر کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *