چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

«صف‌های طولانی و غارت فروشگاه‌ها»، تصاویری که شیوع کرونا از غرب مخابره کرد

«صف‌های طولانی و غارت فروشگاه‌ها»، تصاویری که شیوع کرونا از غرب مخابره کرد

شیوع کرونا در اروپا و آمریکا علاوه بر خلق صحنه‌های ناراحت‌کننده، تصاویری از غارت فروشگاه‌ها و صف‌هایی را در این کشورها پیش چشم جهان قرار داد، که پیش از این تصورش سخت بود.

به گزارش فارس، چند ماه از آمدن مهمان ناخوانده کره زمین می‌گذرد و مردم کم‌کم به زندگی در کنار ویروس کرونا عادت می‌کنند. این ویروس سبک زندگی مردم جهان را تغییر داده و در کنار تاثیرات منفی بسیاری که داشته، مسائلی را که پیش از این به چشم نمی‌آمدند یا حتی عکس آن‌ها تصور می‌شد، نمایان کرده است.

نظام بهداشتی بسیاری از کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان در پی شیوع این ویروس در هم شکسته و اقتصاد و سیاست در بسیاری از این کشورهای به اصطلاح جهان اولی با چالش‌های جدی مواجه شد. کشورهای متحد پشت هم را خالی کردند و با در نظر گرفتن منافع شخصی تا مرز جدایی پیش رفتند.

اما در این بین، پدیده دیگری هم در کشورهای غربی جلب توجه می‌کرد. «صف کشیدن» برای خرید اقلام مختلف از مایحتاج اولیه تا لوازم بهداشتی و چیزهای عجیب مثل خرید اسلحه و ماری‌جوانا. صف‌های کیلومتری دریافت بسته‌های کمک غذایی به دنبال بحران اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش بیکاری در کشورهای آمریکایی و اروپایی حکایت از اوضاع فاجعه‌بار این کشورها داشت و دارد. اوضاعی که بسیاری از افراد قشر متوسط این کشورها را به زیر خط فقر کشانده و آن‌ها را مجبور کرده صحنه‌هایی را رقم بزنند که پیش از این در کشورهای آفریقایی و بعضاً آسیایی دیده می‌شد.

هجوم مردم به فروشگاه‌ها و خریدهای سراسیمه

بعد از باز شدن پای کرونا به کشورهای اروپایی و آمریکا، موجی از هراس و دلهره مردم این کشورها را بر آن داشت تا با هجوم به فروشگاه‌ها، به ذخیره مواد غذایی و اقلام بهداشتی و محافظتی مثل ماسک رو بیاورند. این هجوم در حدی بود که به سرعت این کشورها را با کمبود مایحتاج مردم روبرو و قیمت‌ها را چند برابر کرد.

اواخر اسفند و در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده در آمریکا، خبرگزاری رویترز در گزارشی به توصیف این مسئله پرداخت و نوشت فروشگاهی در شهر «آنیون» ایالت نیوجرسی در ساعت ۸ صبح فعالیت خود را شروع کرد و تمامی موجودی شیر و بطری‌های آب آن ظرف ۵ دقیقه تمام شد. در شهر «آستین» ایالت تگزاس هم بنزین مخازن پمپ‌های بنزین خالی شد. هیچ بطری مایع سفیدکننده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هوم دیپو» در شهر «فرفکس» ایالت ویرجینیا پیدا نمی‌شود.

بنابر این گزارش، در سراسر آمریکا هنگام سپیده دم، هزاران نفر از خریداران بیرون از سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها، پیش از آغاز به کار آنها، صف می‌کشند و به دنبال فرصتی برای خرید لوازم ضروری هستند، اقلامی که در قفسه‌ها تمام شده زیرا این کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است.

مشابه چنین سراسیمگی و هجومی در کشورهای اروپایی و استرالیا هم وجود داشت و تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها به تیتر اول اخبار کرونایی تبدیل شده بودند. مقامات این کشورها از مردم می‌خواستند از خریدهای هیجانی برای تهیه مواد خوراکی و اقلام بهداشتی به خصوص ماسک خودداری کنند.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل»، در پی شیوع ویروس کرونا، مردم وحشت‌زده انگلیس به سمت فروشگاه‌های مواد غذایی هجوم برده‌اند و با تشکیل صف‌های طولانی در سه هفته اخیر بیش از یک میلیارد پوند مواد غذایی خریداری کرده‌اند.

با ادامه این روند، دولت انگلیس از شهروندان این کشور درخواست کرده که از خالی کردن قفسه‌های فروشگاه‌ها بپرهیزند و بیشتر به فکر قشر آسیب‌پذیر جامعه باشند.

روی آوردن مردم به خریدهای عجیب

در روزهای بعد این خریدها، جنبه دیگری به خود گرفت و از تهیه مایحتاج به سمت اقلام عجیبی رفت که در کشورهای مختلف به نوعی نمایانگر فرهنگ مردم آن بود.

شبکه «اسکای نیوز» در گزارشی از هجوم مردم آمریکا برای خرید اسلحه خبر داد. اسکای‌نیوز گزارش داد مردم آمریکا  به صف‌های طولانی خرید سلاح پیوسته‌اند و می‌گویند که برای زمانی آماده می‌شوند که احتمالاً نظم عمومی در پی تشدید شیوع ویروس کرونا به هم بریزد.

یکی از سایت‌های فروش آنلاین سلاح به آدرس ammo.com، افزایش ناگهانی فروش اسلحه از زمان آغاز شیوع کووید-۱۹ در آمریکا را گزارش داد و نوشت که از زمان افزایش شیوع ویروس کرونا، ۶۸ درصد به فروش اسلحه این فروشگاه از طریق خرید آنلاین افزوده شده است.

در کشور اروپایی هلند، با اعلام شرایط اضطراری و تعطیلی برخی مراکز، صف‌های طولانی خرید «ماری‌جوانا» شکل گرفت!  پایگاه خبری «نیوزویک» در گزارشی نوشت با شیوع کرونا در هلند، مقامات دولتی این کشور دستور به تعطیلی مراکز خرید، رستورانها و کافی‌شاپ‌ها را صادر کردند؛ این اقدام باعث ایجاد صف‌های طولانی برای خرید ماری‌جوانا جلوی کافی‌شاپ‌ها شده است.

صف‌های کیلومتری برای دریافت کمک غذایی

با گسترده‌تر شدن بحران کرونا در آمریکا و در پی آن بیکار شدن حدود ۳۰ میلیون نفر، جنبه‌های منفی این بحران بر اقتصاد اول دنیا، خود را در قالب صف‌های طولانی مردم برای دریافت بسته‌های کمک غذایی نشان داد. در گزارش‌های بسیاری صف بستن مردم به صورت پیاده و سواره در مقابل خیریه‌ها در ایالت‌ها و شهرهای مختلف دیده می‌شد.

رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) تصاویر هوایی‌ را از «سن آنتونیو»، دومین شهر بزرگ ایالت تگزاس آمریکا که خودروها برای دریافت کمک غذایی صف کشیده بودند، منتشر کرد. تصویر هوایی این خودروها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مراجعه زیاد افراد به موسسات غذایی خیریه در نیویورک خبر داده و افزوده بود این‌ها افرادی هستند که به دلیل توقف شبه‌کامل فعالیت‌ها در پایتخت اقتصادی آمریکا یعنی نیویورک، درآمدهای خود را از دست داده‌اند.

به نوشته «نیویورک تایمز»، بانک‌های غذا در سطح آمریکا در مواجهه با افزایش تقاضای فعلی، با وجود کمک‌های اهدایی ابر ثروتمندان، با کمبود بودجه مواجه شده‌اند. در پی آن، «فیدینگ آمریکا» بزرگ‌ترین شبکه بانک‌های غذای این کشور با بیش از ۲۰۰ شعبه، کمبودی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را تنها طی شش ماه آینده پیش‌بینی کرد.

تشکیل صف طولانی دریافت غذای خیریه در «فلوریدا» آمریکا

صف طولانی دریافت غذای رایگان مقابل یک مرکز خیریه در «لس‌آنجلس» آمریکا

«آماندا کاتز»، سردبیر ارشد  شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در توئیتی با تعجب از دیدن چنین صحنه‌هایی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا، نوشت: «تصویر فراموش نشدنیِ» هزاران اتومبیلی که امروز در بانک غذای سان آنتونیو به صف ایستاده‌اند؛ خانواده‌های مستاصل در بیرون برای رعایت ایمنی با فاصله از یکدیگر ایستاده‌اند. صف نان، ۲۰۲۰.»

در سوییس، یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی و از قطب‌های اقتصادی جهان، فشار کرونا مردم را راهی صف‌های غذای رایگان کرد. به گزارش رویترز، صف نیازمندان بسته غذایی رایگان در شهر ژنو با رعایت اصول بهداشتی و محدودیت‌های اجتماعی بیش از یک کیلومتر درازا داشت. بیشتر آنها که در صف حضور داشتند، کارگران و مهاجران ثبت‌نشده بودند که برای تامین غذا در این روزها و هفته‌ها به مشکل خورده‌اند.

دیدن صحنه‌ صف کشیدن‌ها و غارت فروشگاه‌ها در کشورهای غربی مسئله‌ای معمول نیست و شدت بحران کرونا و تاثیر عمیق اقتصادی آن بر این کشورها به خصوص قشر ضعیف‌تر را نمایان می‌کند. بسیاری از دولت‌های غربی به خصوص دولت آمریکا به دلیل عملکردشان در مقابله با بحران کرونا زیر تیغ انتقادات قرار دارند و هفته‌هاست با شدیدترین مرحله بحران مواجهند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *