سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

” عطوان ” : ترامپ با ناتوانی و بیم از پاسخگویی به تهران اسرائیل و برخی کشورهای منطقه را به عزا نشاند.

” عطوان ” : ترامپ با ناتوانی و بیم از پاسخگویی به تهران اسرائیل و برخی کشورهای منطقه را به عزا نشاند.

*آمریکا پرچم سفید تسلیم بالا برد و از بیم خود نتوانست پاسخ انتقامجویانه به ایران بدهد.

*تبدیل شدن ترامپ به یک رئیس جمهور دروغگو، ترسو، مردد در چشم متحدان خود خسارت بزرگی برای آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی است و ادعاهایی از قبیل اینکه حمله ای را که قرار بود علیه ایران صورت گیرد ده دقیقه پیش از آن متوقف کرده در واقع نمایشی است که حتی کودک ۱۰ ساله را قانع نمی کند.

*متحدان آمریکا در تل آیو و پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج فارس با این رخداد عزا دیده شدند در حالی که مسئولان آنها برای یک جشن بزرگ که بزرگترین دستاورد قرن برای آنها بود آماده شده بودند درحالی که گمان می کردند که تا ابد از بیماری “ایران فوبیا” خلاص می شوند و آمریکا با قدرت خود ایران را بطور کلی نابود کرده و نظام آن را ساقط می کند.

*مردم آمریکا رهبری کشورشان را به یک فرد دمدمی که پیرامونش را مشاوران بی تجربه و خام اندیش و متحدان منطقه ای ترسویی همچون اسرائیل و دولت های حاشیه خلیج فارس گرفتهٰ، سپرده اند.

 

 

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه نوشت در حالی که متحدان منطقه ای آمریکا شامل اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس گمان می کردند که از وحشت همیشگی خود درباره ایران خلاص و برای جشن آماده می شوند اما دونالد ترامپ با ناتوانی و بیم از پاسخگویی به تهران آنها را به عزا نشاند.

وی روز یکشنبه خود در روزنامه رأی الیوم نوشت که آمریکا دور اول جنگ ضد ایران و محور آن را باخت و به لحاظ روحی و روانی شکست خورده و اکنون ابر قدرتی است که متحدان منطقه ای آن؛ اسرائیل و اعراب نمی توانند به آن اعتماد کنند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انهدام پهپاد جاسوسی “گلوبال هوک” عظیم این کشور که سرآمد صنایع جاسوسی آمریکایی است توسط موشک های ساخت داخل ایران و نه روسیه، چین و آمریکا پرچم سفید تسلیم بالا برد و از بیم خود نتوانست پاسخ انتقامجویانه به ایران بدهد.

این تحلیلگر افزود که تبدیل شدن ترامپ به یک رئیس جمهور دروغگو، ترسو، مردد در چشم متحدان خود خسارت بزرگی برای آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی است و ادعاهایی از قبیل اینکه حمله ای را که قرار بود علیه ایران صورت گیرد ده دقیقه پیش از آن متوقف کرده در واقع نمایشی است که حتی کودک ۱۰ ساله را قانع نمی کند.

ایستگاه آخر این سریال دروغین آمریکایی زمانی بود که موسسه نظامی آمریکا مدعی شد که این هواپیما در حریم هوایی بین المللی و نه حریم ایران پرواز می کرده است تا اینکه ایرانی ها تصاویر لاشه این هواپیما را که در سواحل این کشوربه دست آمده بود را منتشر کردند و سیلی محکمی به اعتبار آمریکا زده و اعلام کردند که آمریکایی ها دروغگو هستند و دلایل آن نیز همین تصاویر و شواهد است.

عطوان نوشت: چه زمانی آمریکایی ها نسبت به قتل و کشتار میلیون ها انسان در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و ویتنام احساس مسئولیت کرده اند که حالا درباره احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر در ایران در حمله انتقامجویانه آنها احساس مسئولیت کنند؟ اگر در خصوص ایرانی ها احساس مسئولیت می کنند چرا آنها را تحریم کرده اند؟

حقیقت همانند خورشید روشن است چرا که ایران با رونمایی از لاشه هواپیمای جاسوسی آمریکا به طول ۱۴ و ارتفاع ۴ متر به ثروت جاسوسی الکترونیکی ذی قیمتی تسلط یافته است. یکی از ویژگی های این هواپیما گرفتن تصاویری در ارتفاع ۲۰ کیلومتری و محاسبات پیشرفته آن است که بزودی تکنولوژی آن را در صنایع نظامی ایران شاهد خواهیم بود و بعید نیست ایران آن را در اختیار روسیه و چین نیز و کره شمالی نیز قرار دهد همانطور که پیش از این به پهپاد دیگری این کشور که تکنولوژی کمتری نسبت به پهپاد کنونی داشت در مرزهای این کشور با افغانسان دست یافت و با وجود فشار های آمریکا از بازگرداندن آن امتناع کرد و پس از آن نسخه جدید آن را در ایران شاهد بودیم.

به اعتقاد این تحلیلگر، متحدان آمریکا در تل آیو و پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج فارس با این رخداد عزا دیده شدند در حالی که مسئولان آنها برای یک جشن بزرگ که بزرگترین دستاورد قرن برای آنها بود آماده شده بودند درحالی که گمان می کردند که تا ابد از بیماری “ایران فوبیا” خلاص می شوند و آمریکا با قدرت خود ایران را بطور کلی نابود کرده و نظام آن را ساقط می کند.

آمریکا از فاجعه وارد فاجعه دیگر می شود و جنگ ها نظامی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان به راه انداخته است و این کشور و با چشمان باز این جهان را به سمت ویرانی و تباهی پیش می برد. مردم آمریکا رهبری کشورشان را به یک فرد دمدمی که پیرامونش را مشاوران بی تجربه و خام اندیش و متحدان منطقه ای ترسویی همچون اسرائیل و دولت های حاشیه خلیج فارس گرفتهٰ، سپرده اند.

وی افزود که پس از ساقط شدن هواپیمای جاسوسی آمریکاٰ ایران نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد و در انتظار اشتباه آینده آمریکا برای پاسخگویی قاطع به آن، هر نقطه ای که رخ دهد، است چرا که توان واکنش ایران از سواحل خلیج تا سرزمین های اشغالی امتداد دارد.

قدرت ایران به استقلال و پروژه های سیاسی و نظامی آن بازمی گردد در مقابل آنها دشمنان گمراه و فریب خورده آنها با ادعاهای دورغین آنها قرار دارند. ملت ایران پشت سر رهبری این کشور که در برخورد با رویارویی های روانی و نظامی با آمریکا بسیار هوشمند است، ایستاده اند و این برای شرایط کنونی کافی خواهد بود.

عطوان در پایان نوشت که این درست است که آمریکا کشور ابرقدرتی است که ۴ هزار کلاهک هسته ای، ۱۰ ناو هواپیما بر، دو میلیون نیروی نظامی، شش ناوگان، صدها کشتی جنگی و دو هزار هواپیما در اختیار دارد اما این را هم می دانیم که آمریکا در ویتنام، عراق، سوریه و افغانستان شکست خورده و در ایران نیز بازنده خواهد بود که باعث فروپاشی اقتصاد آن و هیمنه دلار خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *