سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

” عطوان ” : در سایه بی توجهی کشور‌های عربی و اسلامی انتظار به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) بر جولان اشغالی را داشتیم.

” عطوان ” : در سایه بی توجهی کشور‌های عربی و اسلامی انتظار به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) بر جولان اشغالی را داشتیم.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشت امروز عبدالباری عطوان درباره اقدام آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی نوشت:

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) بر جولان اشغالی ما را غافلگیر نکرد و در سایه بی توجهی کشور‌های عربی و اسلامی انتظار این اقدام را داشتیم. بعد از اینکه ترامپ بدون هیچ واکنش جدی یا اقدامی بازدارنده قدس اشغالی را پایتخت اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) دانست، دیگر هیچ مانعی سر راهش وجود ندارد و بعید نمی‌دانیم که در آینده‌ای بسیار نزدیک کرانه باختری را به همین شیوه به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند.

بنابر این مطلب، تصمیم ترامپ نکات مثبتی هم دارد که بارزترین آن‌ها عبارتست از اینکه او راه مذاکره را برای بازپس گیری جولان در مقابل سوریه بست و دیگر هیچ گزینه‌ای به جز مقاومت مسلحانه با شیوه‌های مختلف باقی نمانده است و این یعنی سوریه برای چند سال یا چندین دهه در قلب محور مقاومت باقی خواهد ماند.

همه نخست وزیران رژیم صهیونیستی، به جز نتانیاهو، با حمایت برخی رؤسای جمهور آمریکا، به جز ترامپ، تلاش کردند سوریه را از این محور جدا کنند و به میز مذاکره بکشانند و برگه بازگرداندن جولان را به سوریه نشان می‌دادند، اما اکنون مشخص شد که مذاکرات دروغ، صلح سراب و بازگشت ارتفاعات اشغالی جولان نیرنگی بزرگ است؛ درست مانند آنچه در اوسلو و پیمان وادی عربه در اردن رخ داد.

نویسنده ادامه داده است: ترامپ با این تصمیم خود بدون اینکه بداند، به اهداف و برنامه‌های محور مقاومت در خصوص بازکردن جبهه جولان در برابر عملیات مقاومت مشروعیت داد و واکنش‌های جهانی در مخالفت با این تصمیم مشروعیت برنامه‌های حال و آینده مقاومت را تایید کرد.

عطوان با انتقاد از مواضع برخی کشور‌های عربی در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) بر جولان نوشت: ارتش سوریه که توانست بسیاری از شهر‌های این کشور را از داعش پس بگیرد بدون شک می‌تواند ارتفاعات جولان را هم پس بگیرد. این ارتشِ همه سوریه است و تجربه‌ها و توانایی‌های بی نظیری در مبارزه کسب کرده است و این فقط ما نیستیم که درباره این واقعیت صحبت می‌کنیم بلکه کارشناسان نظامی اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) هم این موضوع را اذعان می‌کنند.

آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که حمایت نامحدود و آشکار ترامپ از نتانیاهو و دخالت آشکار از او در انتخابات رژیم صهیونیستی از وجود نقشه‌ای بین این دو حکایت می‌کند که بعد از انتخابات اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) و احتمال پیروزی نتانیاهو در آن فاش می‌شود. اگر این نقشه واقعی باشد عناصر آن چیست؟ پاسخ به این سوال‌ فرضی را نمی‌دانیم، اما آنچه می‌توانیم با اطمینان بگوییم این است که همه نقشه‌های آمریکا و اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) در سوریه، ایران، لبنان و فلسطین شکست خواهد خورد و نتایج آن فاجعه بار خواهد بود. اینکه نتانیاهو در کمتر از دو ماه سه بار از مصر بخواهد برای توقف موشک پرانی‌ها از نوار غزه میانجیگری کند و اینکه دویست بار حمله به سوریه نتوانست هیچ یک از اهداف تل آویو را محقق کند، همه و همه نشان می‌دهد که برنامه‌های اسرائیل و آمریکا نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت و چه بسا خیر که از دل شر بیرون آید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *