جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” علی لاریجانی ” : هرگونه اصلاحات سیاسی- اجتماعی اگر بر ستون‌های تفکر دینی استوار شود چه از نوع ایجابی و چه از نوع سلبی به دلیل باور‌های عمومی اجتماعی موفق خواهد بود .

” علی لاریجانی ” : هرگونه اصلاحات سیاسی- اجتماعی اگر بر ستون‌های تفکر دینی استوار شود چه از نوع ایجابی و چه از نوع سلبی به دلیل باور‌های عمومی اجتماعی موفق خواهد بود .

اگرچه امروز نیز آمریکا در ظاهر فضای مبارزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی را علیه ایران مطرح می‌کند، اما اصل ماجراجویی آنان مبارزه با مبانی دینی است که نشانه گرفته‌اند و توفیق نداشته‌اند.

سرویس داخلی ” رواپرس ” :
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز چهارشنبه( ۱۹ دی) با گرامیداشت ۱۹ دی سالروز قیام مردم قم در سال ۱۳۵۶ گفت: پس از اهانت وقیحانه مسئولان رژیم ستم شاهی به ساحت مقدس امام (ره) مردم انقلابی قم به منازل مراجع اعزام تقلید رفتند و با شعار‌های انقلابی صحنه اجتماعی- سیاسی قم را به میدان مبارزه با رژیم صفاک پهلوی بدل کردند.

وی افزود: این حضور آگاهانه مردم در منازل مراجع اعزام تقلید در قم مبدا انقلاب شکوهمند اسلامی شد و این حرکت آگاهی بخش، بیداری در سایر استان‌ها را سبب شد و چهلم شهدای قم در تبریز و سایر شهر‌ها جوشش جدید انقلابی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در کالبدشکافی این قیام و سابقه تاریخی سایر قیام‌های صد ساله اخیر در ایران می‌توان به این امر دست یافت که بطن فرهنگ ملت ایران تفکر دینی و تعلق به میراث گرانقدر اهل بیت عصمت و طهارت است، اظهار داشت: هرگونه اصلاحات سیاسی- اجتماعی اگر بر ستون‌های تفکر دینی استوار شود چه از نوع ایجابی و چه از نوع سلبی به دلیل باور‌های عمومی اجتماعی موفق خواهد بود در غیر این صورت نمی‌تواند در توده‌ها حرکت آفرین باشد.

وی افزود: البته این نکته اساسی در تاریخ ایران همیشه مورد توجه مصلحان واقعی بوده است، اما سلاطین جور به دلیل بی لیاقتی و نداشتن درک درست جامع شناختی، گاه با این مبنا مبارزه کردند چه رضاخان و چه محمدرضا این درک را نداشتند و به جای آن به آمریکا و انگلیس تکیه کرده و به خود و کشور لطمات جبران ناپذیری وارد ساختند.

لاریجانی تصریح کرد: البته برخی گروه‌های سیاسی مانند مارکسیست‌ها با گرته‌برداری از سایر قیام‌ها که متناسب با شرایط کشور‌های دیگر بود مسیری را در ایران طی کردند که توفیق نیافتند، اما امام (ره)، مدرس، کاشانی، علمای صدر مشروطه و سید جمال از مصلحان واقعی بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعی ایران بنای حرکت خود را بر تفکر دینی و البته حرکت روشن‌بینانه قرار دادند که نتیجه آن، انقلابی شکوهمند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این درس بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی‌تواند جریانی موفق باشد، گفت: در ایران عرفی کردن همه حقایق چه در عرصه سیاسی و چه عرصه معرفتی نه وجهه عقلی ندارد و نه تجربه توفیقی برای آن ثبت کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موضوع که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش در مورد تهاجم فرهنگی اصرار داشتند به همین دلیل است که پایه تغییرات و اصلاحات واقعی و حرکت به جلو چه در حدوث و چه در بقای انقلاب منوط به رونق بخشی به تفکر دینی و غنا یافتن در این عرصه است. اگرچه امروز نیز آمریکا در ظاهر فضای مبارزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی را علیه ایران مطرح می‌کند، اما اصل ماجراجویی آنان مبارزه با مبانی دینی است که نشانه گرفته‌اند و توفیق نداشته‌اند. چرا که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد و تحمل سختی‌ها را در سنگر صیانت از آیین خود می‌پندارد.

لاریجانی گفت: یاد شهدای بلندمقدار قیام ۱۹ دی قم را گرامی می‌داریم و بر ارواح مطهر آن‌ها درود می‌فرستیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *