پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” محمد الحلبوسی ” : در مراحل آتی شاهد همکاری‌های بیشتری بین ایران و عراق خواهیم بود و ما به دنبال منافع هر دو کشور هستیم.

” محمد الحلبوسی ” :  در مراحل آتی شاهد همکاری‌های بیشتری بین ایران و عراق خواهیم بود و ما به دنبال منافع هر دو کشور هستیم.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در نشست مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: باعث خوشحالی ماست که در جمهوری اسلامی ایران باشیم و از مجلس دیدار کرده و با برادرم (علی لاریجانی) دیدار و گفت‌وگو داشته باشید.

وی افزود: امیدوارم در این سفر همکاری‌ها و ارتباطات میان دو کشور تقویت شود چرا که ایران و عراق در مسائلی مانند دین و جغرافیا نقاط مشترکی دارند، لذا چشم‌انداز روشنی برای دو طرف قابل تصور است.

رئیس پارلمان عراق بیان کرد:‌ امروز در دیدار با رئیس مجلس ایران درباره موضوعات مختلفی از جمله تقویت روابط و یکپارچه شدن دیدگاه‌های دو کشور در محافل بین‌المللی و در راستای منابع دو کشور صحبت کردیم، بر این مسئله هم تاکید شد که باید استمرار کمیسیون‌‌های کشورهای دو طرف ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین در این دیدار مشترک، بر ضرورت استقرار ثبات و بازسازی عراق پس از جنگ تروریستی عراق سخن گفتیم.

الحلبوسی بیان کرد: عراق به نیابت از تمام جهان وارد جنگ با تروریست‌ها شد و با تلاش‌های فرزندان خود توانست گروه‌های تروریستی را شکست دهد، این امر جز با حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران میسر نبود، لذا ما موضع جمهوری اسلامی ایران را در برابر عراق قبول داریم و کمک‌های آن به کشورمان را ارج می‌نهیم.

رئیس پارلمان عراق اظهار کرد: در ادامه این جلسه درباره چالش‌های پیش‌رو صحبت کردیم و تاکیدمان بر این بود که باید تحریم‌های یکجانبه‌ای که علیه ملت‌ها اعمال می‌شود، محکوم شود چرا که برخلاف عرف بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم از اراضی عراق برای هر نوع هجوم و حمله به کشور‌های همسایه از جمله ایران استفاده شود، امروز نیرو‌هایی در عراق حضور دارند که با درخواست و دعوت دولت عراق آنجا هستند و ماموریت‌شان مشخص است و آن مبارزه با گروه‌های تروریستی است، این تلاش‌ها و کمک‌ها، کمک‌های فنی، آموزشی و اطلاعاتی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی از جمله داعش است و هیچ خطری برای دولت‌های همسایه و منطقه ندارد.

رئیس پارلمان عراق ادامه داد: عراق به کمک همه نیاز دارد چرا که وارد جنگی شده که تمام دنیا را تهدید می‌کند لذا برای از بین اندیشه تند‌روانه نیازمند یاری هستیم, در مراحل آتی شاهد همکاری‌های بیشتری بین ایران و عراق خواهیم بود و ما به دنبال منافع هر دو کشور هستیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *