جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

مروری بر مصاحبه های ” ظریف ” در سفر اخیرش به ایالات متحده / ایران ” دکترای ” دور زدن تحریم ها را داراست .

مروری بر مصاحبه های ” ظریف ” در سفر اخیرش به ایالات متحده / ایران ” دکترای ” دور زدن تحریم ها را داراست .
« سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی‌ها را نکشته است. موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست ها است» .
وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در نشست سازمان ملل به نیویورک رفته بود از فرصت حضور در آمریکا استفاده کرد تا مواضع ایران را از رسانه های آمریکایی بیان کند .

محمد جواد ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بزرگداشت روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح به نیویورک رفته بود. علاوه بر سخنرانی در این نشست و تاکید بر اینکه ایران همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است با چندین رسانه آمریکایی گفتگو کرد.
ظریف در مصاحبه های خود هدفی مشخص را دنبال می کرد رئیس دستگاه دیپلماسی کشور که از قدرت نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی به خوبی آگاه است، در گفتگو های خود اعلام کرد که ایران هرگز مشکلی با مذاکره نداشته است اما تندروها در دولت کنونی آمریکا راه گفتگو را بسته اند و تلاش می کنند روابط میان دو کشور را به تخاصم بکشانند.

**آمریکا منتظر عواقب کارش باشد
وزیر امور خارجه در جلسه پرسش و پاسخ «انجمن آسیایی» در نیویورک به فشارهای اقتصادی واشنگتن، صادرات نفت ایران، تلاش آمریکا برای تغییر حکومت جمهوری اسلامی و مسئله زندانیان دو طرف پرداخت.
ظریف گفت ایران می‌تواند راه فروش نفت خودش را پیدا کند اما اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند، باید منتظر عواقب کارش باشد. او در پاسخ این‌ پرسش که منظور از دیوانگی چیست؟ گفت: «هرکس به تنگه هرمز وارد شود باید با مسئولان امنیت این آب راه، یعنی سپاه پاسداران طرف شود.» ظریف به «تیم ب» اشاره کرد که خواستار تغییر حکومت ایران است و توضیح داد که منظورش از این تیم، جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید است.
وزیر امور خارجه ایران خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: «ما به زورگویی حساسیت داریم. با ما با احترام حرف بزنید. باور کنید نمی‌میرید.»
ظریف در بخش دیگری از سخنانش به مساله تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت که ما شش ماه قبل به دولت ترامپ گفتیم برای مبادله زندانی‌ها آماده هستیم اما جوابی نگرفتیم.

**آماده مبادله زندانیان هستیم
موضوع مبادله زندانیان مساله ای بود که ظریف در گفتگو با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه خبری سی بی اس نیز به آن پرداخت و در پاسخ به پرسش مارگارت برنان، مجری برنامه در مورد پیشنهاد مطرح‌شده از سوی جمهوری اسلامی برای تبادل زندانی با آمریکا اظهار داشت: «ما به پیشنهاد آن‌ها درباره ورود به موضوع واکنش نشان دادیم و حال منتظر پاسخ هستیم.»
وزیر امور خارجه ایران گفت: «شش ماه پیش به آمریکایی‌ها گفتیم آماده تبادل زندانیان آمریکایی در ایران با ایرانیانی که به خاطر قوانین تحریم در آمریکا یا به خواست آمریکا در کشورهایی دیگر حبس شدند، هستیم. هیچ پاسخی نیامد. اگر حرفی غیر از این به شما بزنند دروغ می‌گویند.»
ظریف گفت: «ایران اتهامات زندانیان خود در آمریکا را ساختگی می‌داند و آمریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران را ساختگی می داند. پس بیایید زندانیانمان را تبادل کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.»
وزیر امور خارجه برای تشریح اختیارات خود درباره آزادی یک زندانی ایرانی-آمریکایی به نام باقر نمازی که از آن نام برده شد و ادعا شد که به امکانات درمانی دسترسی ندارد، گفت: «من مسئول سیاست خارجی هستم و نمی‌توانم در تصمیمات دادگاهی دخالت کنم و تنها در صورتی امکان مداخله برایم وجود دارد که پیشنهاد مبادله (مبادله زندانیان) در کار باشد. من به عنوان وزیر امور خارجه نمی‌توانم در دادگاه ایران مداخله کنم و تنها به صورت یک شخص بر اساس امور بشردوستانه می‌توانم مشارکت داشته باشم و این کار را هم می‌کنم. اما به عنوان یک وزیر جایگاهی در یک دادگاه ایرانی ندارم مگر اینکه در حال تبادل ایرانیانی باشم که از نظر ما به اشتباه در آمریکا یا جاهای دیگر زندانی هستند.»
ظریف در مصاحبه با سی‌بی‌اس، بار دیگر موضوع رویارویی میان آمریکا و ایران را مجددا مطرح کرد و گفت به عقیده او ترامپ مایل به جنگ با ایران نیست، اما ممکن است از سوی چهره‌هایی مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی خودش، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یا بن سلمان ولیعهد عربستان به رویارویی کشانده شود.

**ترامپ مایل به درگیری نظامی نیست
مصاحبه با رویترز نیز یکی دیگر از گفتگوهای مهم دکتر ظریف بود. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در این مصاحبه بار دیگر بر عدم تمایل ترامپ برای درگیری با ایران تاکید کرد و گفت:« ما فکر می‌کنیم آمریکا قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد اما ممکن است ترامپ را برای این اقدام تحریک کنند؛ نظر ما این است که ترامپ خود مایل به ایجاد درگیری نظامی با ایران نیست اما هیچ تضمینی وجود ندارد که او به دست اشخاص دیگر تحریک نشود.»
ظریف بار دیگر با نام بردن از تیم ب گفت: «ممکن است این افراد ترامپ را برای حمله به ایران و آغاز یک جنگ تحریک کنند.»
وزیر امور خارجه در این مصاحبه به روشنی اعلام کرد که ایران به دنبال جنگ نیست اما از دفاع از خود چشم پوشی نمی کند، او در عین حال بر عبور و مرور آزادانه از تنگه هرمز تاکید کرد و گفت ایران اجازه عبور کشتی‌های نظامی آمریکا را از این تنگه می‌دهد.
ظریف با اشاره به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی، این اقدام آمریکا را مسخره توصیف کرد اما درعین حال تاکید کرد تا وقتی که واشنگتن به قوانین بین‌المللی در رابطه با نوع برخورد با نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس احترام بگذارد، هیچ تنش و یا درگیری نظامی میان دو کشور رخ نخواهد داد؛ چه اینکه تاکنون نیز ارتش آمریکا هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر رفتار از خود نشان نداده است.
دکتر ظریف به حضور ایران در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: ما به راحتی از سوریه خارج نخواهیم شد؛ این یک جنگ (با تروریسم) است و ما به آسانی جنگ را رها نخواهیم کرد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به موضوع تحریم‌های ایران نیز اشاره کرد و گفت که ما راه‌های متعددی برای دور زدن تحریم‌ها داریم، ما درحقیقت دکترای دور زدن تحریم‌ها را داریم.

**سپاه با تروریست ها مبارزه می کند
اما مهم ترین بخش گفتگو های وزیر امور خارجه کشورمان، مصاحبه با کریس والاس، مجری شبکه فاکس‌نیوز بود، محمد جواد ظریف از تریبون رئیس جمهور آمریکا با او و طرفداران او سخن گفت. فاکس نیوز رسانه محافظه کاران آمریکایی است و گفته می شود ترامپ اخبار را از طریق این رسانه پیگیری می کند.
ظریف در گفتگو با فاکس نیوز بار دیگر بر نقش تیم ب در ایجاد تقابل میان ایران و آمریکا تاکید کرد و گفت که اسرائیل، جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید، عربستان و امارات متحده عربی به دنبال تغییر نظام در ایران هستند و به همین دلیل می‌خواهند با استفاده از سیاست حداکثر فشار ترامپ را مقابل ایران قرار دهند.
از آن سو جان بولتون، در واکنش به اظهارات دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را متهم کرد که سخنان او متن تبلیغاتی از پیش تهیه شده بوده است و مدعی شد که رفتار ظریف حاکی از آن است که فشارهای آمریکا روی ایران جواب می‌دهد.
وزیر امور خارجه درباره ورود سپاه پاسداران به لیست تروریستی ایالات متحده نیز گفت:« سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی‌ها را نکشته است. موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست ها است.»
ظریف در ادامه به یکی از دلایل خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و گفت:« ترامپ به این دلیل که از اوباما بدش می‌آمد، خود را از برجام بیرون کشید… ترامپ از اوباما خوشش نمی‌آمد و به همین دلیل هرچه وی رشته بود را پنبه کرد.»
در واقع سخنان بیان شده از سوی دکتر ظریف همان مواضعی بود که پیش از این از سوی مقامات کشورمان از رسانه های داخلی بیان شده بود، اما این بار وزیر امور خارجه کشور مان این مواضع را از تریبون رسانه های خارجی بیان کرد؛ تأکید بر اینکه ایران مذاکره و حل و فصل مسائل آمادگی دارد.
ارائه پیشنهاد تبادل زندانیان میان دو کشور و اعلام آن از رسانه های آمریکایی باعث شد توپ به زمین آمریکا بیوفتد حالا برخورد و پاسخ آمریکایی ها ثابت می کند که آیا دولتمردان آمریکایی تمایلی به آغاز یک روند تعامل و برداشتن گام‌های دوجانبه دارند یا خیر.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *