پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

مناقشه تجاری آمریکا و اروپا و هشدار به واشنگتن

مناقشه تجاری آمریکا و اروپا و هشدار به واشنگتن

کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه درصورت بی‌میلی آمریکا به حل و فصل مناقشه تجاری با بروکسل، نسبت به واشنگتن اقدام قاطعانه‌ای اتخاذ می‌کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری رویترز از بروکسل، مناقشه تجاری درمورد یارانه های دو شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا در حال نتیجه گیری در سازمان تجارت جهانی است.

این مناقشه در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، ‌ زمانی که آمریکا، چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا را به ارائه یارانه های غیرقانونی و هدایایی برای حمایت از تولید طیفی از محصولات ایرباس متهم کرد.

در پرونده جداگانه ای که در سال ۲۰۰۵ به جریان افتاد، اتحادیه اروپا، شرکت بوئینگ را متهم کرد که  ۱۹ میلیارد و یکصد میلیون دلار یارانه از بخش های مختلف دولت آمریکا دریافت کرده است.

این مناقشه پیشتر حق وضع تعرفه ها بر ۷.۵ میلیارد دلار کالاهای اروپایی از سوی آمریکا را به خاطر اعطای یارانه اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس اعطا کرده، اما اینکه اروپا چه اقدام تلافی جویانه ای می تواند به ازای حمایت واشنگتن از بوئینگ در پیش گیرد، در ماه سپتامبر (شهریور ماه) مشخص می شود.

«فیل هوگان» کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا به کمیته تجاری پارلمان اروپا گفت که واشنگتن دو بار پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حل این مناقشه را رد کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که سازمان تجارت جهانی نتایج یافته های خود را تا ماه سپتامبر منتشر کند.

مقام های اتحادیه اروپا گفتند که انتظار ندارند آمریکا تا قبل از این تاریخ مایل به حل و فصل این مساله باشد.

در همین حال، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا گفت: می خواهد تضمین دهم که درصورت دست نیافتن به نتیجه مورد انتظار از آمریکا درمورد به سرانجام رساندن این مناقشه، ما آماده اقدام قاطعانه و محکمی در اتحادیه اروپا هستیم.

واشنگتن درحالی شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا را وارد صحنه جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا کرده که  شرکت بوئینگ آمریکا که تا چندی پیش بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان بود، دچار بحران شدید مالی و افت شدید کیفیت محصولات شده و زیان سنگینی را بر اقتصاد آمریکا تحمیل کرده است. چندی پیش رسانه های بین المللی گزارش دادند که شرکت اروپایی ایرباس، بوئینگ آمریکا را پشت سر گذاشته است.

جنجال ایرباس – بوئینگ، یکی از چند موضوع مورد مناقشه آمریکا و اتحادیه اروپاست که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ شدت گرفته است.

ترامپ، تعرفه هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا و متحدان دیگر اعمال کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا تعرفه واردات شاه میگوهای آمریکایی را کاهش ندهد این اقدام را با تعرفه واردات خودرو از بروکسل تلافی خواهد کرد.

واشنگتن و بروکسل تلاش می کنند به یک توافق تجاری «کوچک» و محدود دست یابند و نماینده تجاری اتحادیه اروپا امسال و تا قبل از شیوع ویروس کرونا، برای بررسی این موضوع دیدارهایی را در پایتخت آمریکا انجام داد.

مقام های آمریکایی اغلب کسری تجاری کالاهای آمریکایی در مقابل اتحادیه اروپا را که براساس گزارش مرکز آمار آمریکا، در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۴۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۷۸ میلیارد دلار افزایش یافت، مورد انتقاد قرار داده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *