جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

مورالس: آمریکا برای استخراج ذخایر لیتیوم در بولیوی کودتا کرد

مورالس: آمریکا برای استخراج ذخایر لیتیوم در بولیوی کودتا کرد

* ما صنعتی شدن لیتیوم را شروع کرده‌ایم و به عنوان یک کشور کوچک ۱۰ میلیون نفری به زودی قرار بود قیمت لیتیوم را تعیین کنیم. آن‌ها می‌دانند که ما دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستیم.

تهران- ایرنا- اوو مورالس رییس جمهوری پیشین بولیوی روز چهارشنبه گفت: کاملا متقاعد شده‌ام که آمریکا برای استخراج ذخایر لیتیوم در بولیوی دست به کودتا زد.

مورالس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد، ایالات متحده برای بهره‌برداری از ذخایر عظیم لیتیوم بولیوی، در ماه گذشته کودتای نظامی را سازماندهی کرد که منجر به خروج وی از قدرت شد.
وی افزود، آمریکا به این علت در بولیوی دست به کودتا زد که همکاری در زمینه لیتیوم را با چین و روسیه دنبال می‌کرد.
رییس جمهوری پیشین بولیوی تصریح کرد، ما صنعتی شدن لیتیوم را شروع کرده‌ایم و به عنوان یک کشور کوچک ۱۰ میلیون نفری به زودی قرار بود قیمت لیتیوم را تعیین کنیم. آن‌ها می‌دانند که ما دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستیم.
مورالس پس از شبه کودتا در ماه نوامبر (آبان) از مسند ریاست جمهوری استعفا کرد و با سفر به مکزیک، به عنوان پناهنده سیاسی مستقر شد اما چند هفته بعد به آرژانتین نقل مکان کرد.
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و با وجود تأیید «دادگاه عالی انتخابات» ، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را نمی‌پذیرند. به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی از دولت لاپاز خواست، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را لغو و انتخابات دوباره برگزار کند.
سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.
سناتور جنینه آنیِس، پس از کناره‌گیری مورالس از مقام خود و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. دولت موقت بولیوی با هدایت آنیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *