جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

هیأت آمریکایی به لبنان سفر می‌کند

هیأت آمریکایی به لبنان سفر می‌کند

منابع رسانه‌ای گزارش دادند که یک هیأت آمریکایی با هدف تشکیل دولتی مستقل در لبنان، این هفته عازم بیروت می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نشریه اماراتی «دنشنال» (The National) چاپ ابوظبی بنابر منابع خبری خود نوشت: یک گروه آمریکایی به دنبال انفجار هفته گذشته بیروت و استعفای دولت «حسن دیاب» برای وا داشتن سیاسمتداران لبنانی در ایجاد یک دولت مستقل عازم این کشور می شود.

بنابر این گزارش این هیأت به سرپرستی «دیوید هیل» (David Hale) سفیر سابق آمریکا در لبنان و  معاونت وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی خواهد بود.

دنشنال نوشت: آنچنان که به این نشریه گفته شده استعفای حسن دیاب برای مقامات آمریکایی که وضعیت لبنان را در پی انفجار هفته گذشته به دقت زیر نظر داشته اند، چندان غیر منتظره نبوده است.

این نشریه اماراتی افزود: آنطور که به  این نشریه اطلاع داده شده، انتظار می رود هیل تا اواخر این هفته در لبنان باشد، اما برنامه کامل  و دقیق وی دراین دیدار هنوز نهایی نشده است، مذاکرات در روز جمعه احتمال دارد صورت گیرد، گفته می شود که در این سفر برخی از مقامات در رده های مختلف  وزارت خارجه و کاخ سفید نیز وی را همراهی کنند.

دنشنال نوشت: تشکیل دولت جدید در لبنان یکی از الویت های دستور کار در این مذاکرات است.

«راندا سلیم» (Randa Slim)  پژوهشگر ارشد و مدیر روابط مناقشات در موسسه خاورمیانه به این نشریه اماراتی گفت: تجدید نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (Unifil)، خط مرزی دریایی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، انجام تحقیقات بین المللی درباره انفجار صورت گرفته، اصلاحات اقتصادی و روند شفاف سیاسی در وضعیتی که کابینه دولت لبنان استعفا داده است، ازجمله موارد این مذاکرات خواهند بود.

دنشنال در ادامه نوشت: موضوع حزب الله و نفوذ آن در لبنان نیز از مسائل مطرح برای دولت آمریکا است اما انتظار نمی رود این موضوع در این دیدار مورد بحث قرار گیرد.

این نشریه اماراتی افزود: «دیوید شنکر» معاون خاورمیانه وزیر امورخارجه آمریکا نیز قرار است در ادامه این مذاکرات اواخر ماه جاری میلادی به لبنان سفر کند.

به گزارش ایرنا، حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشارها به دولت این کشور، در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم لبنان، استعفای خود و دولتش را اعلام کرد.

وقوع دو انفجار در بندر بیروت که ۱۴ اَمرداد ماه  در انبارهای حاوی دو هزار و  ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت، تاکنون ۲۰۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *