شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

وزیر امور خارجه کشورمان : ابزار وزارت خارجه اعتماد است که موجب اقتدار آن می شود .

وزیر امور خارجه کشورمان : ابزار وزارت خارجه اعتماد است که موجب اقتدار آن می شود .

در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امور خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارتخانه مسئول روابط خارجی کل کشور است .

محمد جواد ظریف روز دوشنبه در جمع صمیمی کارکنان وزارت امور خارجه، اظهار داشت: شعار اول مردم ما در انقلاب استقلال بود که بیشترین تبلور آن در سیاست خارجی است و وظیفه وزارت امور خارجه پاس داشتن و حفظ آن است. مسئول حفظ این استقلال تک تک ما هستیم و بار آن بر دوش ماست.
وی با بیان این که ابزار وزارت خارجه «اعتماد» است که موجب «اقتدار» آن می شود، افزود: در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امور خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارتخانه مسئول روابط خارجی کل کشور است نه اینکه هر دستگاهی در داخل و یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را دارد و ما صرفا مسئول سیاست خارجی وزارت خارجه هستیم. در آن صورت به وزارت خارجه نیازی نیست.
وزیر امور خارجه یادآور شد: هر دستگاهی می تواند اداره کل بین‌الملل خودش را داشته باشد به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که وزارت خارجه نیمی از دولت است.
ظریف خاطرنشان کرد: ابزار وزارت خارجه در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم آن است که به عنوان سخنگوی کل کشور مقتدرانه در عرصه بین الملل حضور داشته باشیم.
وی با بیان این که استعفای بنده صرفاً برای حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی بود، اظهار داشت: جا دارد از لطف و محبت همه مردم و نمایندگان آنها در مجلس، همکاران عزیز، نخبگان، مقامات، سردار سلیمانی، ریاست محترم جمهوری و مقام معظم رهبری که لطف کردند سپاسگزاری کنم.
وزیر امورخارجه تصریح کرد: این وزارتخانه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند و ما باید کاری کنیم که همه باور کنند که حضور وزارت امور خارجه به نفع آنها و دارای ارزش افزوده بری کار هریک از دستگاه‌ها است.
ظریف در ادامه گفت: شکست اجلاس ورشو، چهار بار شکست آمریکا در یک سال در شورای امنیت و سایر موفقیت های سال های اخیر به خوبی نشان می دهد که وزارت امور خارجه با خودباوری و اعتماد به نفس و با ورود همه جانبه به کارزارهای جهانی اثر گذار است و ما به این نقش خود با قوت ادامه خواهیم داد.
پس از سخنان وزیر امور خارجه چند تن از کارکنان نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص جایگاه وزارت امور خارجه و دیگر مسائل مطرح کردند که توسط وزیر امور خارجه پاسخ داده شد.

منبع : اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *