پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

کدام کاندیدای نخست وزیری انگلیس در صورت بروز جنگ ایران و آمریکا، انتخاب بهتری است؟

کدام کاندیدای نخست وزیری انگلیس در صورت بروز جنگ ایران و آمریکا، انتخاب بهتری است؟
احتمال بروز درگیری آمریکا و ایران همزمان با انتخاب نخست وزیر در انگلیس این سوال را ایجاد می‌کند که انتخاب چه کسی برای آینده مفید‌تر است؟

جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس پیش از این پیشنهاد داده بود انگلیس در صورت بروز جنگ ایران و آمریکا می‌تواند به جنگ بپیوندد، در حالی که بوریس جانسون دیگر کاندیدای حزب محافظه‌کار انگلیس برای نخست وزیر با اظهار نظر‌های بیجای خود درباره نازنین زاغری وضعیت او را وخیم‌تر کرده است. این دو کاندیدا‌های نخست وزیر انگلیس هستند.

لسلی لیرد یکی از اعضای حزب کارگر انگلیس و نماینده مجلس بریتانیا در یادداشتی که در اسکاتز من منتشر شده نوشت بعضی اوقات به نظر می‌رسد هیچ چیز از ما دور نیست. در جهان دیپلماتیک روابط تب دار ایران و آمریکا رسما از بین رفته است و همزمان فجایع بشری در یمن ادامه دارد.

درباره یمن آنچه باید و شاید این است که انتهای این راه تاریک باید بارقه‌ای از نور باشد. دادگاه بریتانیا به دولت این کشور در زمان وزارت بوریس جانسون و وزرات کنونی جرمی هانت دستور داده که تسلیح غیر قانونی عربستان را متوقف کنند. اما اینکه اجرای این دستور این همه طول کشیده جای تعجب دارد. حزب کارگر معتقد است بریتانیا به طور غیر قانونی در سه سال گذشته مشغول تسلیح عربستان بوده است.

در حالی که من امیدوارم جنگ یمن به زودی تمام شود، می‌دانیم که ایران و آمریکا از رسیدن به یک راه حل سیاسی برای مشکلاتشان فرسنگ‌ها فاصله دارند. زمانی که ترامپ توافق هسته‌ای را از بین برد، معلوم بود که همه چیز سقوط خواهد کرد. تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرده با توجه به اینکه کمپانی‌ها از جریمه‌های سنگین امریکا میترسند، اقتصاد این کشور را فلج کرده است.

در ماه‌های گذشته ترامپ سپاه پاسداران را به حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز متهم کرده و سپا در نهایت یک پهپاد آمریکایی را ساقط کرده است. نگران کننده‌تر اینجاست که ترامپ اعلام کرد قرار بوده حمله‌ای علیه ایران کلید بزند که در دقایق پایانی منصرف شده است. سوال اینجاست که آیا این وقایع تنها نمایش قدرت است؟

ترامپ معتقد است یک کاسب و معامله‌گر قهار است و دوست دارد ایران را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ پای میز مذاکره برگرداند تا از این امتیاز برای کمپین انتخاباتی‌اش استفاده کند.

یک مساله روشن است؛ آغاز یک جنگ قبل از انتخابات ایده خوبی نیست؛ به خصوص زمانی که این جنگ اجتناب ناپذیر باشد.

در ایران، اصولگرایان در حال حاضر دست بالا را دارند. اصولگرایان استراتژی تعامل با غرب حسن روحانی را یک اشتباه می‌دانند و به نظر می‌رسد این استدلال آن‌ها ثابت شده است. در نهایت ما با افزایش آزمایش موشک‌های بالستیک و افزایش استفاده از راکت علیه اموال و دارایی‌های آمریکایی در عراق مواجه شدیم و ایران مقدار اورانیوم غنی شده ذخیره شده‌اش را افزایش داد.

هفته گذشته جرمی هانت از نیاز به کاهش تنش‌ها حرف زد. او گفته بود اگر تنش ایران و آمریکا کاهش نیابد، انگلیس نیز به جنگ با ایران می‌پیوندد. سوال ساده‌ای که اینجا به ذهن می‌رسد این است که چرا؟

رسانه‌های انگلیسی این سوال را مطرح کرده‌اند که اگر آمریکا می‌خواهد با ایران و تندرو‌ها در تهران بجنگد تا به آن‌ها بگوید چه کسی قوی‌تر است، چرا انگلیس باید این رویه را دنبال کند؟

یک خانواده در بریتانیا امروز تبعات از بین رفتن روابط دیپلماتیک با ایران را درک می‌کند. ریچارد رادکلیف همسر نازنین زاغری که در ایران زندانی است روبروی سفارت ایران در لندن تحصن کرده است.

به هیچ کدام از کاندیدا‌های نخست وزیری بریتانیا در این مورد خاص نمی‌توان اعتماد کرد. ما باید از گذشته بهتر عمل کنیم. هانت به نظر دنباله رو ترامپ برای جنگ آمریکا علیه ایران است و اظهار نظر‌های سرهم بندی شده بوریس جانسون درباره نازنین زاغری و اعلام عمومی آموزش روزنامه نگاری او در ایران نیز هیچ کمکی به وضعیت او نکرده است.

منبع : رویداد۲۴

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *