پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

مقام آمریکایی: منافع واشنگتن با تغییر روسای جمهور عوض نمی شود

مقام آمریکایی: منافع واشنگتن با تغییر روسای جمهور عوض نمی شود

الیوت آبرامز فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در سخنانی با بیان اینکه منافع آمریکا با تغییر رئیس‌جمهوری تغییر نمی‌کند،‌ باردیگر ادعاهای واشنگتن درباره ایران را تکرار کرد .

آبرامز بعد از سفرش به چند کشور منطقه که آخرین ایستگاه آن عربستان بود، روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت:منافع آمریکا با تغییر رئیس‌جمهوری یا حزب حاکم تغییر نخواهد کرد حالا چه بایدن رئیس‌جمهور شود و چه ترامپ.

«منافع و سیاست‌های آمریکا و متحدانش با تغییر رئیس‌جمهور ثابت می‌ماند فقط راه‌های حفظ این منافع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.»

وی در ادامه ادعا کرد که فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایتش از حزب‌الله در لبنان،‌ حماس در فلسطین، شبه‌نظامیان مسلح در عراق و حوثی‌ها در یمن خطری مشترک محسوب می‌شود و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

آبرامز درباره حمایت بین المللی از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت که یکی از مهمترین رویدادهای دیپلماتیک که در ماه‌های اخیر درباره این موضوع اتفاق افتاد، پیام شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل بود.

وی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا تحریم‌های زیادی را علیه ایران وضع کرده است، تاکید کرد: این تحریم‌ها موثر هستند و ده‌ها هزار بانک و شرکت در سراسر جهان برای دوری از این تحریم‌ها تلاش می‌کنند.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد: هدف از تحریم‌های آمریکا بر ایران رسیدن به راه‌حل و تغییر رفتار نظام ایران است. این فشار بر نظام ایران منجر به تعدیل رفتارش خواهد شد. در غیر این صورت ثبات در ایران را متزلزل خواهد کرد. تحریم‌ها بر ایران به مسئله سلاح‌ هسته‌ای و حقوق بشر و مبارزه با تروریسم مرتبط است.

آبرامز با اشاره به همکاری میان رژیم صهیونیستی  با امارات،‌ بحرین و سودان این همکاری را برای مقابله با تهدیدات ایران مهم خواند و گفت که اگر این کشورها با هم باشند قدرت‌شان برای مواجهه با این خطر بیشتر می‌شود.

وی درباره سخنان مقامات ایرانی نیز گفت که به این سخنان اطمینانی ندارد و باید مسئولان ایرانی را از روی رفتار و اقداماتشان قضاوت کرد و نه از روی حرف‌هایشان.

آبرامز درباره تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژانویه درخواست کرد که از یکی از مراکز هسته ای ایران بازدید کند. اما مقامات ایرانی پس از 9 ماه  با آن موافقت کردند. متخصصان آژانس در این مراکز شواهدی پیدا نکردند، زیرا این مراکز پاکسازی شده بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *